יש מחסור בקרונות וצפיפות? אינטל קיבלה רכבת פרטית משלה
48 השעות האחרונות סיפקו שוב הוכחה לבלגן ברכבת ישראל. זה התחיל במחלה מסתורית נוספת שתקפה נהגים, עבר להורדת אופק דירוג החוב של הרכבת מ"חיובי" ל"יציב", והסתיים בפעולה מנקרת עיניים במיוחד
שתי היממות האחרונות סיפקו שלוש הוכחות נוספות למצבה הקשה של הרכבת, שנדמית כחברה שמתנהלת בחוסר סדר משווע עד כדי כך שיד ימין אינה יודעת מה עושה יד שמאל.
זה התחיל עם מחלה מסתורית ששוב תקפה 8 נהגים, מה שכמעט הביא לביטולי נסיעות אתמול בבוקר אבל הדבר נבלם בהתערבות ההסתדרות. זה נמשך עם הורדת אופק דירוג האשראי של רכבת ישראל מ"חיובי" ל"יציב" מצד מעלות S&P, והסתיים עם פעולה אחת שממחישה עד כמה מנותקת הנהלת הרכבת ממצוקת נוסעיה.
- מעלות מורידה תחזית דירוג לרכבת: "נזילות החברה - פחות מהולמת"
- למרות מחלת נהגים פתאומית - ברכבת הצליחו לשמור על לו"ז הנסיעות של הלילה
- ביה"ד לעבודה אישר: סידור העבודה החדש של נהגי הרכבת ייכנס לתוקף ביום ראשון
בשעות העומס של אחר הצהריים השכירה הרכבת לחברת אינטל מערך של קטר וכמה קרונות שיעמוד רק לטובתה, זאת בעלות משוערת של כ־40 אלף שקל. אינטל ערכה אתמול אירוע הוקרה לעובדיה, והיא נדרשה למערכת הסעת המונים גדולה שתעמוד רק לטובתה. הפעולה עצמה אינה הראשונה, ו"כלכליסט" התלווה ב־2013 לנסיעה פרטית של החברה לישראל. הבעיה היא לא אינטל אלא רכבת ישראל שמרבה להתלונן על מחסור בקרונות, נותנת לחלק מהנוסעים להצטופף כסרדינים, ובאותה נשימה משכירה לאינטל רכבת פרטית דווקא בשעות העומס.
"נזילות פחות מהולמת"
חברת דירוג האשראי מעלות S&P עדכנה אתמול לרעה את אופק דירוג האשראי של הרכבת, זאת תחת שורת בעיות בתפעול מונופול המסילה הממשלתי. בניתוח שפרסמה רכבת ישראל בדיווח לבורסה, שחובר על ידי מעלות, מציינים שם שורה של בעיות שהחברה "סוחבת על גבה".
מדובר בין השאר ב"שורת ביטולי קווים; אי הצלחה בחתימת לקוחות חדשים (סגירת החברה הבת למטענים); ביקוש חלש מהלקוחות הקיימים (מספר הנוסעים); המשך הירידה בסובסידיה להובלת מטענים שהובילה להפסד תפעולי במגזר; הארכות תקופת ההרצה של קווים חדשים מעבר לתכנון המקורי; כמות נמוכה מהצפוי של נסיעות ביחס לתחזית המקורית שהובילה להכנסות נמוכות מהמתוכנן מהסובסידיה התמריצית וזינוק בעלויות". וכך לפי מעלות, "הערכתנו את נזילות החברה נשארת 'פחות מהולמת', לפי הגדרותינו".
עם זאת סדרות האג"ח של החברה, בהיקף של כמיליארד שקל, נשארו בדרוג +AA וללא שינוי, אולם במעלות S&P טוענים שהחרפת הבעיות ברכבת יובילו לבחינה מחודשת גם שם, או לחילופין לצורך במאמץ גדול יותר של משרדי הממשלה (אוצר ותחבורה) כדי לשמר את מעמד החברה.
אם לא די בצרות הפיננסיות, ועד העובדים והנהלת החברה ממשיכים להתקוטט על תנאי העבודה של העובדים. מלבד סיפור מחלת הנהגים, הודיע אתמול הוועד לעובדים שחלק מהעיצומים המינהליים יופסקו, אולם "כל הפקידים למיניהם, טכנאים ומהנדסים שבהסכם הקיבוצי ועובדים בצפון, כולל הפקידים בכל החטיבות והמתחמים – יפתחו היום בשביתה עד להודעה חדשה, לצד הפקידות בחטיבת נוסעים שבלוד ובשאר המתחמים בדרום". גם בית הספר הרכבתי ימשיך לשבות. בתוך כך, אמש עתרה הרכבת לבית הדין לעבודה כדי לשנות החלטה מאתמול שכופה עליה לחשב מחדש את סידור העבודה לנהגים.
35 מועמדים למנכ"ל
ואם לא די בכל אלה, המנכ"ל שחר איילון עוזב עוד שלושה שבועות את התפקיד ולוועדת האיתור שמונתה למצוא מחליף הוגשו כ־35 מועמדויות. והעתיד הקרוב לא מבשר טובות: הקרונות הבאים, שאמורים להפחית את העומסים, יגיעו רק בשנים הקרובות, תחנות חדשות לא ייפתחו והחשמול מירושלים לתל אביב שוב ימרח עד לסוף הקיץ.
מהרכבת נמסר בתגובה כי הרכבת שהיתה בשימוש אינטל היא רכבת רזרבית שלא שובצה לאף נסיעה, כאשר את מספר הרכבות שיש להפעיל בכל שעה קובע משרד התחבורה.