$
שוק ההון

השורה התחתונה

מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד מסמן מנוע צמיחה חדש: השחקנים שלו

כשהשתלטה על מנצ'סטר יונייטד בנתה משפחת גלייזר על הכנסות מזכויות שידור, שמאז זינקו עד פי חמישה. לאחר שאלה מוצו, השווי הגבוה ביחס למתחרות נובע בעיקר מעוצמת המותג הבינלאומי ומהסגל של יונייטד

עידו שגיא 07:3912.03.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

רבים הרימו גבה כשהחלוץ הנורבגי אולה גונאר סולשיאר נחת במנצ'סטר יונייטד ב־1996.

 

 

במשחק הבכורה שלו הספיקו לו 6 דקות כדי לכבוש את שערו הראשון ולפתוח ברומן עם הקהל. מאז סולשיאר הפך לחלוץ קטלני. כולם ידעו שאם יונייטד תזדקק לשער בדקות הסיום, הוא יספק את הסחורה. הדוגמה המפורסמת היא בגביע האלופות של 1999, כשבאיירן מינכן הובילה 1:0 בתוספת הזמן. כמה דקות לפני כן נכנס "המתנקש בעל פני התינוק", שהצליח לכבוש בדוחק שער ניצחון וקיבע לנצח את הכינוי שלו, Super Sub. כמאמן, סולשיאר הוקפץ לתפקיד בדצמבר האחרון, לאחר הדחתו של ז'וזה מוריניו, שהשאיר אחריו קבוצה שבורה. סולשיאר קפץ על ההזדמנות ושיקם את חדוות המשחק של שחקניו.

 

בלי להקטין מחשיבות השער הדרמטי ההוא ב־1999, המשימה הנוכחית של סולשיאר מהותית הרבה יותר. אם לא עבור אוהדי הקבוצה, אז להנהלה ולמשקיעים במנצ'סטר יונייטד, שנסחרת מאז 2012 בבורסת ניו יורק (MNAU) לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר.

 

 

 

הכנסות מיום המשחק לא מתעסקת בקטנות

ב־2005 השתלט מלקולם גלייזר על מנצ'סטר יונייטד, למורת רוחם של אוהדיה. אלה התקשו להשלים עם כך שיהודי אמריקאי שאינו אוהד הקבוצה ולא ביקר קודם לכן באולד טראפורד יהיה הבעלים שלה. גלייזר מבחינתם היה קפיטליסט קר שביצע מהלך עסקי טהור ותו לא.

 

חרף החששות הגדולים של הקהל, הבעלים החדשים לא העלה את מחירי הכרטיסים. אלה תורמים לקבוצה בממוצע 110-100 מיליון ליש"ט בשנה וכמעט ולא השתנו בעשור האחרון. פוטנציאל הצמיחה של סעיף זה מוגבל מאוד, שכן מאז 1997 האצטדיון נמצא בתפוסה גבוהה מ־99%. באולד טראפורד יש 75 אלף מקומות, שאוכלסו במלואם בעשור האחרון.

 

הפוטנציאל שראתה משפחת גלייזר לא היה בהכנסה ממכירת כרטיסים אלא, בין היתר, בהכנסות מזכויות שידור, אם כי ספק שצפתה את עוצמת העלייה לאורך השנים. מאז השתלטה על המועדון, זכויות השידור באנגליה זינקו פי חמישה, ובליגת האלופות ביותר מפי שלושה. בספריה של מנצ'סטר יונייטד המגמה דומה, והכנסה זו מהווה כיום 36% מהכנסות המועדון. ההכנסה מהליגה המקומית ומפעליה (פרמייר ליג) היוותה בשנה האחרונה 26.5% מההכנסה, וזו מאירופה (אופ"א) כ־9.5%.

הכנסות מפרסום ומחסויות

 

חוזה לשמונה שנים עם שברולט

ההכנסות מפרסומות כוללות את סעיף החסויות - הספונסרים. היכולת למנף סעיף זה לשותפויות עסקיות רבות נזקפת לזכות ההנהלה החדשה. החוזה הגדול ביותר הוא עם הספונסר הראשי של חולצות המועדון, ענקית הרכב שברולט. זהו חוזה ארוך לשמונה שנים ב־560 מיליון דולר. החוזה הנוכחי כמעט שילש את ההכנסה השנתית ביחס לספונסר הקודם, Aon, ומהווה כמעט 10% מההכנסות השנתיות של המועדון. ספונסרים נוספים כוללים את וויסקי שיבאס, אולפני פוקס וענקית ההפצה DHL. לרוב החוזים נחתמים ל־5-2 שנים. בסיוע אלה ייצר המועדון הכנסה מרשימה נוספת של 83 מיליון ליש"ט בעונת 2017/2018.

 

בסעיף הקמעונאות והמרצ'נדייז יש עמוד תווך בהכנסה של מנצ'סטר - חוזה ל־10 שנים עם ענקית הספורט אדידס, שהחל באוגוסט 2015 והיקפו הכולל 750 מיליון ליש"ט. חוזה זה יותר מהכפיל את החוזה הקודם עם נייקי, שנמשך 13 שנים, והיקפו היה 30 מיליון ליש"ט לשנה. רכיב הכנסה זה, המהווה 47% מהכנסות המועדון, מעניק לקבוצה הכנסה יציבה. לכן, חרף הכישלון המתמשך של הקבוצה בשנים האחרונות, היא לא נפגעה.

 

הפוטנציאל העתידי הנכסים של הקבוצה - השחקנים

פוטנציאל הצמיחה העיקרי עשוי להימצא בנכסים של הקבוצה - השחקנים, שרשומים במאזנים ממש כמו מכונות תעשייה. ככל שהשחקן ותיק יותר, ערכו במאזן נמוך ביחס לשווי שבו נרכש. ניתן לצפות לרווחי הון משמעותיים כששחקנים כמו פול פוגבה, דויד דה חאה, רומלו לוקאקו ואנתוני מרסיאל יימכרו. במיוחד אם מניחים שהאינפלציה בשווי שחקני כדורגל תימשך.

 

לא ברור אם סר אלכס פרגוסון, מנג'ר הכדורגל המוערך בכל הזמנים - שאחראי יותר מכל על בניית וחיזוק המותג העוצמתי של "השדים האדומים" ופרש ב־2013 - לחש מהיציע ותרם לכניסתו של סולשיאר. אולם נראה שהפעם היה זה בטיימינג קריטי ביותר. המינוי הזמני של סולשיאר סיפק תוצאות מיידיות והמיקומים ראשון עד רביעי בטבלה, המבטיחים השתתפות בליגת האלופות, נראים בהישג יד.

 

לסולשיאר יש אחריות כבדה לא רק על כר הדשא, אלא גם בתחזוקת נכסי הקבוצה. נראה שהוא הגיע בזמן כדי לעצור את ההידרדרות המהירה בשוויים המצרפי. השווי של מנצ'סטר יונייטד, 3.3 מיליארד דולר, גבוה מאוד ביחס לקבוצות סחירות כמו דורטמונד, ששווייה 750 מיליון דולר; יובנטוס, ששווייה 1.4 מיליארד דולר; ולשוויין המוערך של קבוצות אנגליות דוגמת ליברפול וארסנל, המוערכות ב־2 מיליארד דולר כל אחת. הפרמיה נובעת בעיקר מעוצמת המותג הבינלאומי של יונייטד, שמתבטא בהכנסותיה. קשה להצדיק את שוויה של מנצ'סטר, אך נראה שהמועדון במצב הטוב ביותר מאז פרישת פרגוסון.

 

השורה התחתונה - השווי של מנצ'סטר יונייטד גבוה מאוד ביחס לקבוצות סחירות. הפרמיה נובעת בעיקר מכוח המותג 

 

הכותב הוא אנליסט מניות בבית ההשקעות פסגות

בטל שלח
    לכל התגובות
    x