נחשף בכלכליסט
פינוי התחנה המרכזית בת"א כבר יצא מהתחנה
משרד התחבורה החליט לקצר לחמש שנים את תקופת ההשכרה של התחנה החדשה בת"א. במקביל, העירייה מגבשת תוכנית להקמת טרמינל חדש בסמוך לצומת חולון, במיקום שחולון עשויה להסכים לו
משרד התחבורה החליט לקצר משמעותית את תקופת ההשכרה של התחנה המרכזית החדשה בדרום תל אביב בהסכם המתגבש מול חברת נצבא של קובי מימון, ולהעמידה על חמש שנים בלבד, כך נודע ל"כלכליסט".
קראו עוד בכלכליסט:
- תושבים וארגונים חברתיים עתרו לבג"ץ: "לסגור מייד את התחנה המרכזית החדשה בת"א"
- שני נאמנים נגד השלישי בתיק התחנה המרכזית
- משרד התחבורה: התחלנו לעבוד עם עיריית ת"א על העברת התחנה המרכזית החדשה
זאת, שנה לאחר חשיפת "כלכליסט" כי המשרד מתכוון לשכור את שירותי התחנה כמסוף אוטובוסים ראשי ל־24 שנים נוספות. מתגובה שהגיש לאחרונה משרד התחבורה לבג"ץ, עולה כי ההסכם החדש יכלול, מעבר לחמש שנות השכירות הללו, גם שלוש אפשרויות הארכה המצטברות לחמש שנים נוספות (שנתיים + שנתיים + שנה).
המידע נכלל בתגובה שמסר משרד התחבורה בתגובה לעתירה שהגיש נגדו באוגוסט ועד תושבי שכונת נווה שאנן שבה פועלת התחנה, בראשות חברת מועצת העיר תל אביב שולה קשת. "ההסכם מצוי בשלבי משא ומתן מתקדמים", מסר המשרד. "בשלב זה סוכם כי משך ההסכם יעמוד על תקופה של חמש שנים עם שלוש אופציות להארכה. תקופה זו שנקבעה נועדה לאפשר השקעה כספית מסוימת מצד משרד התחבורה וחברת נצבא ותאפשר לשדרג את מבנה התחנה ולספק שירות ברמה נאותה לציבור". ככל הידוע, עבור כל שנת שכירות נצבא מקבלת 40 מיליון שקל.
"תחנה הורגת"
כבר בחודש מאי יידע שר התחבורה ישראל כץ את יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הכנסת, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) כי בכוונת המשרד לקצר את תקופת ההסכם ל־12 שנה, אולם כעת מדובר על תקופה קצרה אף יותר.
צילומים: טל שחר, אלכס קולומויסקי, אוראל כהן, עמית שעל, בלומברג, אי.אף.פי
במקביל, הודיעה לאחרונה עיריית תל אביב למשרד התחבורה כי החלה בגיבוש תוכנית לטרמינל חדש באזור הסמוך לצומת חולון. עד כה התנגדה עיריית חולון בנחרצות לתוכנית זו, השוכנת בגבול שתי הערים, אולם ממכתב ששלח ב־10 בינואר מנכ"ל עיריית תל אביב מנחם לייבה למנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר עולה כי נמצא מיקום לתחנה אשר עשוי להיות מקובל גם על עיריית חולון. "מיקום הטרמינל נקבע בנקודה שתשרת בצורה מיטבית את הציבור הרחב ולא תגרום להתנגדות נחרצת של עיריית חולון".
עוד הוסיף לייבה כי הטרמינל החדש נקבע על אדמות שברובן פרטיות, דבר שיצריך הכנת טבלאות איחוד וחלוקה לקביעת הזכויות. "צפי אישור תוכנית זו נע בין 3–5 שנים ותלוי בשיתופי הפעולה של כלל הגורמים", כתב.
עתירת תושבי שכונת נוה שאנן הוגשה באוגוסט 2018 באמצעות עו"ד גיל גן מור נגד שורה של גופים בהם משרד התחבורה, נצבא ועיריית תל אביב. במסגרתה דרשו העותרים כי בג"ץ יורה למשרד התחבורה לחשוף בפניהם את ההסכם המתגבש, וכי יורה למדינה לנמק מדוע יש להאריך את ההסכם, ומדוע לא תסתפק בהארכת ההסכם ב־12 חודשים בלבד ותפעל ליצירת פתרון ביניים עד להקמת תחנה מרכזית חלופית.
בשיחה עם "כלכליסט" התייחסה יו"ר ועד שכונת נוה שאנן להסכם החדש המתגבש ואמרה כי "גם חמש שנים זה יותר מדי. התחנה הזו הורגת. התושבים סובלים מזיהום אוויר קשה, שמביא לנזקים בריאותיים שהולכים ומחמירים עם כל יום נוסף שהיא פועלת. הגיע הזמן שזה ייפסק, כי מדובר בפיקוח נפש".
מאות בעלי חנויות בשטח התחנה, שלא ניתן היה לאכלס אותן, תלויים בפינוי התחנה ובהקמת שטחי מגורים ומסחר במקום כדי ליהנות מזכויותיהם. לדברי עו"ד צבי שוב המייצג אותם, קיצור תקופת השכירות היא "בשורה חיובית, שכן כל שנה שחולפת מגדילה את הנזק הנגרם להם. השאלה הנשאלת היא האם במקביל לקיצור תקופת השכירות פועלות נצבא ועיריית תל אביב לקידום תחנה במיקום חלופי במהירות מספקת, ולסגירת הפיל הלבן הגדול ביותר במזרח התיכון".
"נבנה טרמינל מודרני"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אנו עושים כל מאמץ להעתיק את פעילות התחנה המרכזית בתל אביב לאזור צומת חולון (מע"ר בן צבי) ולבנות טרמינל מודרני ומתקדם. באזור התחנה הקיימת יוקם מסוף אוטובוסים מצומצם ומודרני שישרת את תושבי האזור וישתלב עם פיתוחו החדש של המרחב. היות והתחנה הקיימת מאפשרת פעילות של מאות נסיעות ביום ומשרתת עשרות אלפי נוסעים הנשענים על שירות התחבורה הציבורית, המשרד פועל להארכת ההסכם עם בעלי התחנה לחמש שנים בלבד, תקופה שבה יקודם ההליך הסטטוטורי והקמת התחנה במיקומה החדש".