ועידת ברלין
"החזון של סטורדוט: לטעון את הבטריה לרכב החשמלי ב-5 דקות"
זמן טעינה ארוך הוא אחד האתגרים הגדולים העומד בפני מפתחי המכונית החשמלית. כך אמר ארז לורבר, סמנכ"ל התפעול של סטורדוט בוועידת ברלין של "כלכליסט". וגם "כדי לעשות את זה גייסנו 200 מיליון דולר"
אחד האתגרים הגדולים ביותר העומד בפני חזון מימוש המכונית החשמלית הוא זמן הטעינה הארוך של רכבים חשמליים, מסביר ארז לורבר, סמנכ"ל התפעול של חברת סטורדוט.
- "הרחפנים יפעלו בערים הרבה לפני הרכב החכם"
- "בעוד 10 שנים רכבים חשמליים יהוו 30% מהשוק"
- "השאלה לגבי רכב אוטונומי היא לא מתי זה יקרה אלא מה יקרה אחרי זה"
"טעינת המכוניות הוא אתגר גדול, ואפילו באמצעות סופר-מטען כמו של טסלה לוקח שעה לטעון את האוטו שלך". כך נוצרת בעיה, מאחר שרוב אוכלוסיית העולם לא מחזיקה בחנייה פרטית משלה – והמשמעות היא שבעלי הרכב אינם יכולים לטעון את הרכב בטעינה איטית, בזמן החנייה. לכן האתגר הניצב בפני תעשיית הרכב, לפי לורבר, הוא פיתוח יכולת טעינה שתתבצע במשך זמן הדומה פחות או יותר לזמן שאורך תדלוק כיום, כלומר סדר גודל של 5-10 דקות. "וזה החזון של סטור-דוט: לטעון את הבטריה ב-5 דקות".
לורבר, שהציג את פעילות החברה בוועידת "כלכליסט" המתקיימת היום בברלין, הסביר שמימוש החזון הזה דורש פיתוח ברמת הכימית, של תאי הסוללה עצמה (ובכך מתמקדת החברה). במקביל, נדרשים רכיבים נוספים: גריד חשמלי חכם, תשתית ציבורית, וגם אינטרגרציה עם יצרניות הרכב. "וכדי לעשות את זה גייסנו 200 מיליון דולר, הרכבנו צוות גדול של מדענים שעובדים יחד, ואפילו יוצרים מולקלות חדשות, ואנחנו נעזרים גם במדעני נתונים על לזהות דפוסים בתוצאות הניסויים הרבים שערכנו בחמש השנים האחרונות".
המיקוד של סטורדוט, מסביר לורבר, הוא בטעינה מהירה, תוך פיתוח הוליסטי המתמקד בכל רכיבי תא הסוללה, שימוש בחומרים טבעיים, והקפדה על טכנולוגיה הניתנת לתרגום לייצור המוני – "וזה הולך לקרות בקרוב". לורבר ציין גם שהחברה עובדת בשיתוף פעולה עם מגוון חברות שחלקן גם השקיעו בה: BP איתה היא משתפת פעולה בתחום הטעינה המהירה, דיימלר בתחום האינטגרציה עם כלי הרכב, TDK בתחום הייצור, וסמסונג ליישום בתחום הטלפונים.
"ואם נדבר על מפת הדרכים, אנחנו הולכים להשיק את המוצר המסחרי הראשון שלנו בסוף השנה הנוכחית, ותוך שנתיים נביא לשוק אב טיפוס מלא לתא בטריה עבור מכונית חשמלית. וקרוב לוודאי שנקים יכולת ייצור", וכך סיים לורבר את הצגת חזון החברה: "כנראה נקים מפעל גדול בארצות הברית כדי כשנוכל לייצר את הבטריות שלנו כשהזמן יגיע ויהיה ביקוש יתר".