מארי קונדו עושה סדר בחיים של האמריקאים - ובחשבון הבנק שלה
עם תוכנית מצליחה במיוחד בנטפליקס, שני ספרים שהפכו לרבי מכר ורשת של יועצים, גורו הסדר והארגון היפנית משכנעת את האמריקאים לוותר על החפצים שלא גורמים להם "אושר" - ומהווה חלק מרכזי בעלייתה של תנועת הצרכנות המודעת, שהשפעותיה ארוכות הטווח על קמעונאים עדיין אינן ברורות. "בארה"ב זו כבר הפכה להיות דרך להגשמה עצמית"
גורו הסדר והארגון היפנית, מארי קונדו, הצליחה לכבוש את האמריקאים ולשכנע אותם לוותר על החפצים שלא גורמים להם "אושר". הודות לתוכנית מצליחה במיוחד בכיכובה בנטפליקס, ושני ספרים שהפכו לרבי מכר, הצליחה קונדו לייצר תופעה תרבותית ולגרור אחריה שורה של חסידים שנפטרים מחפצים מיותרים, מציפים את הרשתות החברתיות בתמונות של פריטים המאורגנים בטורים ישרים ומקופלים, ומנהלים דיונים ערים בשאלות כמו האם צריך לזרוק ספרים.
- תזרקי אותו!
- "אנחנו לא בטוחים שהמודל של אמזון ונטפליקס יעבוד. לכן אנחנו לא חושבים שמחירן כרגע נכון"
- נטפליקס תוסיף עד 18% למחיר המנוי, ישראל לא תושפע בשלב זה
הפורמט של התכנית "עושים סדר עם מארי קונדו" (Tidying Up With Marie Kondo) הוא פשוט: קונדו מבקרת אצל משפחות ברחבי ארה"ב ועוזרת להן לסדר את הבית - וכך גם את החיים של האנשים המתגוררים בו. היא עוברת איתם על החפצים שלהם, פריט אחר פריט, ואומרת להם להודות ולהיפרד מדברים שכבר לא גורמים להם אושר.
ההצלחה שלה באה לידי ביטוי גם בעלייה במספר התרומות שקיבלו בינואר ארגוני צדקה כמו Goodwill וצבא הישע.
האנליסטים טוענים, אמנם, שההשפעה ארוכת הטווח על הקמעונאים כתוצאה מהיסטריית הסדר לא ברורה - אך אין ספק כי תופעת קונדו משקפת את העלייה של תנועת הצרכנות הקשובה והמודעת. "בטווח הקצר ככל הנראה יהיו רק כמה שחקנים שירוויחו", מעריכה מארי ברט וויטפילד, מחברת ייעוץ הקמעונאות קנטאר קונסלטינג. "אך אני חושבת שהטרנד הזה מתקשר למגמות ארוכות טווח אחרות שראינו אצל הקונים - ובראשן הצורך לפשט".
רשת של יועצים מוסמכים ברחבי העולם
פילוסופיית 'פחות זה יותר' של קונדו מגיעה עם חוש עסקי מפותח. חברת קונמארי מדיה (KonMari Media Inc) שקונדו הקימה ומשמשת כמנהלת החזון הראשית שלה מתרחבת בעיקר הודות למכירות של שיטת קון מארי הרשומה על שמה, באמצעות רשת של יועצים מוסמכים ברחבי העולם. שני הספרים שפרסמה, 'שמחה בלב' ו'סוד הקסם היפני', פורסמו ב-42 מדינות, כולל ישראל. סוד הקסם היפני אף כיכב במשך קרוב ל-150 שבועות ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס.
קונדו היא אמנם יפנית, אך היא מפורסמת בארה"ב הרבה יותר מאשר בארץ מוצאה. "בארה"ב זו כבר הפכה להיות דרך להגשמה עצמית", אומרת סאטוקו סוזוקי, מרצה לשיווק באניברסיטת היטוטסובאשי בטוקיו. "זה כבר לא עוסק רק בלסדר – הסדר הוא הכלי לעזור לעצמכם, להבין את עצמכם ולפתח את עצמכם. בעוד שביפן השיטה עוסקת באמת בסדר וארגון".
את הרעיון שמאחורי השיטה של קונדו ניתן לתמצת במונח היפני 'דנשארי' (danshari), העוסק בהפחתת הבלגן והעומס. המונח נכתב עם התווים הסינים למילים לסרב, להיפטר ולהפריד. אף שמדובר במונח ידוע, סוזוקי מציינת כי קונדו הפכה אותו למונח עם ערך והצליחה לבנות ממנו עסק.
מעבר לספרים ולתוכנית הטלוויזיה שלה, קונדו מכניסה כסף רב גם מלימוד אחרים את השיטה. לאחר מכן, הם מפיצים את הידע שלה ברחבי העולם. כל מי ששואף להפוך ליועץ סדר חייב קודם כל לקרוא את הספרים שלה, ואז נדרש להגיש תמונות של הבית שלו המסודר לפי השיטה. היועצים בפוטנציה צריכים לשלם גם עבור ההכשרה: העלות עומדת על 2,700 דולר בשנה, ועוד 500 דולר בשנה על מנת לשמור על התעודה. על אף המחיר, ההתעניינות גבוהה: כל המקומות לסמינרים שעומדים להיפתח בקרוב בניו יורק ובלונדון כבר נתפסו, כך לפי האתר של קונדו.
הפופולאריות של קונדו מסייעת גם ליועצים שלה: ג'מה קווין, מאוסטרליה, אומרת כי בעקבות התוכנית בנטפליקס גברה ההתעניינות בשירותים שהיא מציעה. קווין, שעבדה בעבר בפרסום, טוענת שהיא יכולה להתפרנס כיום רק ממתן ייעוץ לגבי סדר וארגון. יש לה תעודת "פלטינום", אותה מקבלים אחרי שמספקים 300 ייעוצים לפחות ל-30 לקוחות לפחות.
המליצה להיפטר מספרים - ועוררה סערה
אולם, הפופולאריות של קונדו הובילה גם למחלוקות ולביקורת. כך למשל, העצה שלה להיפטר מספרים מודפסים גררה דיון סוער במדיה החברתית בין סופרים, שחלקם טענו שזה מזכיר תפיסות דיסוטופיות לגבי שטיפת מוח. קונדו טענה בתגובה כי הצעתה שלא להחזיק יותר מ-30 ספרים בבית נבעה מכך שביפן הבתים קטנים, וכמעט ואין בהם מקום למדפי ספרים.
214 מבין 217 היועצים הרשומים באתר דובר האנגלית של קונדו ומגיעים מרחבי העולם, הן נשים, נתון המצביע על כך שגם כיום מטלות הבית עדיין נופלות בעיקר עליהן. "אני מאחלת לה רק טוב כבן אדם, אך אני גם מודעת לכך שהיא לא משנה את התפיסות לגבי התפקיד הכללי של נשים בחברה ובכוח העבודה", הגיבה צ'לסי שניידר, מאוניברסיטת איואמה גאקוין בטוקיו.
נטפליקס רוכבת על הגל
במקביל אמורה ההצלחה של קונדו לסייע לנטפליקס להתרחב באסיה. לפי הערכות האנליסטים, באף אחד מהשווקים ביבשת לא הצליחה החברה להשיג מעל לשני מיליון לקוחות. לשם השוואה, בארה"ב רשומים לשירות הסטרימינג 58.5 מיליון לקוחות, נכון ל-31 בדצמבר. כחלק ממאמצי ההתרחבות בנטפליקס מקדמים תכנים אסייתיים, ולחברה מעל למאה פרויקטים בשלבי הפקה שונים באזור. "היו צוחקים עלייך אם לפני עשר שנים היית מציע תוכנית של מארי קונדו ביפנית ובאנגלית", אומר לארי מאהל, לשעבר ראש חטיבת הרכישות בסוני אנטרטיימנט ביפן. "נטפליקס משנה את גבולות האפשר".
להיט יפני נוסף של נטפליקס הוא תוכנית הריאליטי Terrace House, העוקבת אחרי חבורת צעירים יפניים. בנוסף, התוכנית המצליחה Queer Eye הודיעה כי תצלם ארבעה פרקים ביפן. נטפליקס גם מפתחת חמש סדרות אנימה.
בינתיים נראה שקונדו תמשיך לגרוף רווחים פיננסיים, שכן האמריקאים מתנחמים בשיטת הלימוד שלה. "מה שאנחנו קולטים ממה שהיא אומרת זה שאנחנו לא יכולים לשלוט בדברים הגדולים, כמו השבתת הממשל או שוקי ההון, אבל אנחנו כן יכולים לשלוט בדברים הקטנים, כמו היכן קונים, מה קונים ועד כמה כאוטיים יהיו החיים שלנו", מסכמת וונדי ליבמן, מנכ"לית חברת הייעוץ WSL סטרטיג'ק ריטייל.