מבחן רכב
רכב סובארו פורסטר: לא הכי אופנתי, אבל יעיל ובטוח
סובארו פורסטר, המבוסס על האימפרזה החדשה, הוא רכב כביש־שטח אמין שדומה מאוד לגרסה הקודמת שלו, אבל עם מערכת שליטה טובה יותר ומנוע עוצמתי. עם זאת, הוא אינו מצטיין ביופיו, וכמו תמיד בסובארו, הוא רועש
סובארו פורסטר הוא הרכב שהכי מקביל לערמונים. גם למרק בצל בלחם עגול. סובארו פורסטר הוא רכב שמיועד בראש ובראשונה לחורף, ופחות מתאים ברוב המצבים שאינם חורף. רוב יצרני הרכב מייצרים כלי רכב שעושים את עצמם שטח אך מיועדים לכביש. סובארו מייצרת רכבים שמיועדים לשטח ועושים את עצמם כביש.
- שני ריקולים לדגמי סובארו בישראל
- מנכ"ל סובארו העולמית התפטר בגלל 1,500 מכוניות
- איוניק, עיוני: מה הסוד של מכונית העם החדשה?
קחו פורסטר, נסו להיכנס איתה לשמורת בתרונות רוחמה ולצאת אחרי ארבע שעות בכפר עזה, בגשם, עם מינימום כניסות לכביש סלול. הצלחתם, יופי. אותו מבחן בחרמון: נסו לקחת רכב כביש־שטח מצוי ולעלות איתו לחרמון בשלג כבד. עכשיו נסו את זה עם פורסטר, רק בשביל הפרצוף של עובדי האתר שלא חשבו שייתקלו בנפש חיה.
קצת על סובארו פורסטר: בזמן שיצרני רכב אחרים עדיין לא חשבו לייצר רכבי כביש־שטח, בסובארו הוחלט שמכיוון שאימפרזה המשפחתית יודעת לנסוע לא רע בשטח, כדאי לבנות על בסיסה רכב כביש־שטח. זה על רגל אחת. בפועל, פורסטר ואימפרזה חולקים אותה שלדה ואותה מערכת הנעה כפולה.
פורסטר החדש מבוסס על השלדה של האימפרזה החדשה. יש לו מערכת הנעה כפולה שמזכירה מאוד את זו של האימפרזה וכוללת גם מצב שטח שבסובארו מכנים X MODE. למרבה הצער, פורסטר שלנו הוא פורסטר ספורט. זה טוב לספורטאים, אך רע לשטח: הצביעה צעקנית מדי. בתא הנוסעים יש יריעות של פלסטיק כתום, וחישוקי הגלגלים עלולים להיפגע בקלות. שווה לחסוך 20 אלף שקל ולקנות פורסטר בסיסי, רגיל, כמו שסובארו תמיד התכוונו.
סובארו פורסטר אינו רכב אופנתי. הוא רכב תכליתי שנכנע לעתים לתכתיבי האופנה. אף שמדובר בסובארו פורסטר חדש לחלוטין, פורסטר החדש דומה באופן מביך לפורסטר מהדור הקודם. פנסים דומים, חלק אחורי כעור מעט. כמו כל סובארו, יש הרבה פתרונות חכמים שקשה להבין אותם עד שנמצאים בלב שלולית בוץ, למשל ספי הדלתות שמיועדים להגן מפני בוץ. תאורת LED פנימית יעילה, שטח שמשות ענק שמחבר את הנהג לשטח בחוץ.
ללקוחות אמריקאים
פורסטר הקודם ניסה להיות יותר מדי צעקני בתא הנוסעים, עם מערכות ששידרו גרפיקה מטופשת. פורסטר החדש חוזר למקורות: צג מרכזי לא גדול יותר מדי, מערכות שליטה נהירות ופשוטות לתפעול, הגה עמוס בכפתורים לעייפה, מעט יותר מדי. פורסטר הזה מיועד להתמקד בלקוחות אמריקאים. הוא מגיע במפרט של השוק האמריקאי, כלומר המושבים הרבה יותר רחבים מאלה של הדור הקודם. סובארו קודמות היו בנויות לנהגים מצומקים. ליושבים מאחור יש הרבה יותר מקום מאשר בדור היוצא. גם תא המטען נוח להפליא. בסובארו מאז ומתמיד שמו דגש על פשטות חומרים, כאלה שאפשר לנגב בסמרטוט. גם פורסטר החדש פועל לפי אותה נוסחה, אך היכן שבדורות הקודמים היו פלסטיקים חלולים למגע, בחדש המצב הרבה יותר טוב.
רק חבל שמה שנמצא מתחת לקו הראייה של הנהג לא איכותי באותה המידה. מה שלא רואים לא ממש משנה, וחבל שכך. עוד עניין חשוב מאוד: סובארו פורסטר מצויד במערכות בטיחות מקוריות של היצרנית, כאלה שיודעות להתערב בזמן ולמנוע תאונה. קשה להאמין שיש יבואנים (אגב, גם יבואן סובארו) שמעדיפים שלקוחותיהם יוטרדו מצפצופים במקום לקבל מערכות שבאמת עובדות. זו של פורסטר עובדת מעולה וחבל שאינה מוצעת כציוד סטנדרטי בכל דגמי סובארו שמשווקים בארץ: מערכת בקרת שיוט סמי־אוטונומית, מערכת מצוינת שיודעת להחזיר את ההגה לנתיב הנסיעה בשעת הצורך וגם בלימה אקטיבית שעובדת טוב, אפילו בגשם.
פורסטר החדש מצויד במנוע בנפח 2.5 ליטרים. הדורות הקודמים צוידו במנוע קטן יותר, בנפח 2 ליטרים. המנוע מפיק 181 כוחות סוס ומשודך לתיבה אוטומטית רציפה. בדרך כלל מדובר בחיסרון, כזה שעליו דורות הפורסטר הקודמים התגברו במידה מוגבלת של הצלחה. בדור החדש התיבה מכוילת באופן אגרסיבי, ויש גם ידיות להעברת הילוכים מגלגל ההגה. השילוב עובד היטב. פורסטר החדש משייט בקלות ותמיד מעניק חוויה של שפע כוח עודף.
רעש המנוע של סובארו תמיד נוכח. לא ברור אם זה בכוונה. מי שאוהב ייהנה, מי שסובל מרגישות לרעש לא יאהב את ההמיה התמידית ואת העובדה שבידוד תא הנוסעים אינו מושלם בכל הקשור בחדירה של רעשי רוח, ריחות מבחוץ או חצץ שפוגע בתחתית המרכב.
נוח ומהיר
פורסטר החדש, בדומה לקודמיו, עובד על גישה תכליתית: כדי להגיע לבקתה נידחת בשלג כבד צריך מתלים נוחים שיוכלו לוודא שהפורסטר לא יעוף מהשביל. זה לא מעודן, זה לא נאה וזה לא אופנתי, אך זה עובד: פורסטר הוא רכב נוח להפליא בכביש, ויותר מכך: הוא מהיר מאוד. לא מרגישים שהוא מהיר כי הוא יחסית מנותק, אך הודות למערכת ההנעה הכפולה ולכיול המתלים המוצלח, פורסטר יכול לתקוף בקלילות פניות בעליות לרמת הגולן שהיו גורמות לכמה מכוניות ספורטיביות לעבוד קשה. כמובן, עם זוויות גלגול משמעותיות, עם צרחות מהצמיגים בגלל הגובה הניכר ובגלל המסה, אך זה עדיין קורה.
בשטח, הפורסטר מצוין: הפלטפורמה החדשה ותצורת המתלים מקנים לו יכולת מרשימה להתמודד עם שיבושי קרקע במהירות נמוכה וגבוהה, בלי יותר מדי טלטולים או מחאות מצד הרכב. את מה שחסר משלימה מערכת ההנעה הכפולה ביעילות. על כבישים עירוניים אין מה לדבר. אם פורסטר מסוגל להתמודד עם נחל הבשור, הוא יכול להתמודד גם עם כביש גהה. רק אסור לשכוח: פורסטר הוא רכב כביש־שטח שיודע לנסוע היטב בשטח. הוא לא רכב שטח אמיתי עם הילוך כוח ושלדה חסונה. יש גבול למה שהוא מסוגל לעשות.
השורה התחתונה: בשוק הרכב הישראלי יש עוד רכבים שיודעים לעשות את מה שעושה הפורסטר. חלקם אופנתיים ממנו, חלקם מהירים ממנו וחלקם מתקדמים ממנו טכנולוגית. אך הפורסטר מעולם לא נרכש משיקולי אופנה. זהו רכב שנרכש משיקולים מעשיים, והדור החדש לא שונה.