מפעל הבלוקים מבאר שבע שמטלטל את ענף הבנייה
כשבחסין אש תעשיות החליטו לזנוח את תחום הרעפים ולהתמקד בייצור בלוקים קרמיים מתקדמים, גם הם לא חשבו שהדבר ישנה את הסטנדרט בענף. "כל מי שבונה בית חייב להכיר את חומרי הבנייה"
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן
חסין אש תעשיות – תעודת זהות:
הקמה: שנות ה-50
מנכ"לית: טלי חדד
מספר עובדים: כ-50
מיקום: באר שבע
התמחות: בלוקים קרמיים מתקדמים
מפעל חסין אש תעשיות, שהוקם אי-שם בשנות ה-50 של המאה הקודמת, בנה לעצמו מוניטין בזכות היכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהמציא את עצמו מחדש. לאחר שבראשית הדרך התמחה המפעל במוצרים חסיני אש הן לייצור מקומי והן ליצוא מעבר לים (בין השאר לאיראן שלפני המהפכה האיסלמית), הוא פנה בשנות ה-80 להתמקדות ברעפים מקרמיקת חרס. כחלק מהליך הארגון-מחדש הוקם מפעל הרעפים הראשון מסוגו בישראל, שמכר עם השנים כ-300 מיליון רעפים המוצבים על גגות ברחבי הארץ ובחו"ל.
ב-2017 החליטו במפעל על הסבה לתחום הבלוקים לבנייה. "אנחנו יודעים לזהות את הצרכים של השוק הישראלי, וככל שחקרנו לעומק הבנו שיש דרישה לבלוק מתקדם שיציג איכויות משודרגות ביחס לבלוקים הסטנדרטיים", מסבירה טלי חדד, מנכ"לית חסין אש תעשיות, את הסיבות למהלך. "מעבר לזה, עבורנו העיסוק בקרמיקה ובחרס הוא דרך חיים – זו ההתמחות וההתמקצעות שלנו מזה 70 שנה, ולכן בשבילנו המעבר מרעפים לבלוקים היה נכון וטבעי".
אירופה בישראל
מוצר הדגל של המפעל, בלוק אדום קרמי – הבלוק האדום – מבקש להכיר לקהל הישראלי את מה באירופה ידוע כבר היטב. "מדובר בבלוק חסכוני, מבודד וירוק, ובעיקר בטוח ועמיד יותר ממה שהכרנו עד כה בארץ", קובעת חדד. "הבלוק הקרמי נחשב באירופה לבלוק נושא, וכ-60% מהמבנים נבנים שם באמצעותו. בעצם הבאנו את אירופה לישראל".
מפעל חסין אש תעשיות. "העיסוק בקרמיקה ובחרס הוא דרך חיים"
כמפעל הממוקם בבאר שבע, ומורגל מקרוב במצב הביטחוני העדין ואיומי הטילים, הרי שלשימוש בבלוק הקרמי משמעות מיוחדת עבור עובדיו. "אנחנו חיים ופועלים בדרום, וחשופים לשיגורים מרצועת עזה", אומרת חדד. "רק באוקטובר האחרון נחת טיל על בית בשכונה שאני מתגוררת בה בבאר שבע, ובנס לא נרשמו פגיעות בנפש. הבלוק הקרמי שאנו מציעים הוא החזק בישראל. מדובר בכ-15 מגה פסקל - פי ארבעה מכל בלוק מוכר אחר. לצד איום הטילים, כולנו יודעים שישראל שוכנת על השבר הסורי-אפריקאי ומועדת לרעידות אדמה. השורה התחתונה היא שלשימוש בבלוק קרמי חשיבות רבה בהיערכות למצבי חירום".
במפעל מספרים עוד כי אחד היתרונות שמציע הבלוק הקרמי ביחס לבלוקים אחרים טמון בערכים הסביבתיים והבריאותיים שלו. "זהו בלוק שסופג פחות מ-12% מים, בעל בידוד תרמי ואקוסטי", אומרת חדד. "בזכותו יסתיים עידן הטחב בקירות, העובש, הפטריות והבקטריות. בהקשר הזה צריך להוסיף שמדובר במוצר ידידותי לסביבה העשוי חרסית, ללא תוסף אפר פחם מרחף, חומרים רדיו-אקטיביים או פולטי קרינה. בריאות המשפחה מאוד חשובה לנו, ובעניין הזה אין לנו כוונות להתפשר".
בשנים האחרונות, כשההתחדשות העירונית זוכה להד תקשורתי נרחב, מתחזקת הרלוונטיות של המוצר החדשני מהדרום. "אלה פרויקטים שמאופיינים בפרקי זמן ארוכים, בביורוקרטיה מורכבת ולא פעם גם בעוגמת נפש לדיירים, אשר נאלצים להתפנות מביתם", אומרת חדד. "שימוש בבלוק הקרמי מאפשר חיסכון של 50% בזמן הבנייה, וזאת בזכות השימוש בדבקים מיוחדים. בנוסף, קיים פה חיסכון אנרגטי המתבטא בשמירה על טמפרטורה יציבה, והוזלת העלויות הכרוכות בשימוש במזגנים ותנורים. בנייה בבלוק הקרמי יכולה לחסוך את הצורך בתהליכי התחדשות עירונית נוספים בעוד עשורים ספורים".
גאווה דרומית
בחסין אש תעשיות מתגאים בעובדה שהם נטועים עמוק בדרום ונשארו לפעול בבירת הנגב בזמן שמפעלים אחרים נדדו למרכז. אחד מסימני ההיכר של המפעל הוא קבוצת העובדים המגובשת, שכבר הפכה לסוג של משפחה. מבט בתאריכי הלידה מגלה כי למעלה מ-30% מהעובדים חצו את גיל 60, כולל "זקן השבט" סולמון שייניס, בן ה-78. "מה שעושה את ההבדל במקום הזה הוא ההון האנושי", הוא מעיד. "אני במפעל כבר 23 שנה, ולמרות שאני בגיל הפנסיה, אני מעדיף לעבוד מאשר לשבת בבית. במקום הזה הכרתי אנשים טובים שהפכו לחברים קרובים. אני שמח לעבוד במפעל שהוא שם דבר בדרום".
"אנחנו יודעים להעריך את הגיל השלישי, לא מזדרזים להיפרד מעובדים איכותיים ומאפשרים להם להמשיך איתנו גם לאחר גיל הפרישה", מבהירה חדד. "לגיל יש יתרון משמעותי בעינינו, אנחנו מבינים את חשיבות הוותק, הידע והניסיון שנצברו לאורך שנים. אני יכולה לומר בגאווה שהמפעל שלנו הוא כור היתוך אמיתי, המאגד עובדים מכל המגזרים והדתות ומספק להם ביטחון תעסוקתי. יש פה חדוות יצירה והפריה הדדית. אנחנו משקיעים מאוד ברווחת העובדים, ורואים בהם שותפים לדרך".
שיווק הבלוק הקרמי מקודם בימים אלה באמצעות קמפיין מושקע תחת הסלוגן "מתקדמים לבלוק האדום", בשילוב הפנים החדשות של המותג - חיים הכט. באופן טבעי הושק תחילה הקמפיין באזור הדרום ובימים אלה הוא חולש על כל הארץ. המוצר פונה לכלל השחקנים הפעילים בתחום הבנייה בישראל, ולחדד יש עבורם מסר ברור: "לכל מי שעומד בפני בניית בית אני ממליצה להיות מעורב בתהליך ולהכיר את חומרי הבנייה. לא מדובר בעוד פרויקט, 'על הדרך'. חשוב לשנות חשיבה, לעשות חקר שוק וללמוד קצת יותר על החומרים בהם יעשה שימוש בזמן הבנייה. אני מאמינה שמי שייחשף ליתרונות שמציג הבלוק הקרמי ויעשה בו שימוש, ייהנה מבית איכותי ובעל ערך משודרג".
לפרטים נוספים על הבלוק האדום לחץ כאן.
לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>