בלעדי לכלכליסט
סוף לסכסוך: לבנת ובלווטניק מפרקים השותפות בתעבורה
השותפים בענקית ההובלות בדרך להסכם: כלל תעשיות של לן בלווטניק תמכור את כל אחזקותיה (50%) למייסדת החברה משפחת לבנת שתחזיק ב־60%, ולגופים מוסדיים שיחזיקו ב־40%, לפי הערכת שווי של 1.55 מיליארד שקל לתעבורה
הסכסוך בין כלל תעשיות שבבעלות לן בלווטניק לבין משפחת לבנת מסתיים בצורה מפתיעה. ל"כלכליסט" נודע כי הצדדים הגיעו לאחרונה להסכם היפרדות שבמסגרתו תמכור חברת משאב, שבבעלות כלל תעשיות, את אחזקותיה (50%) בחברת תעבורה לקבוצה שתכלול את משפחת לבנת וגופים מוסדיים. כיום מחזיקים שני הצדדים ב־50% ממניות תעבורה, אחת החברות החזקות במשק, ששווייה מוערך בכ־1.5 מיליארד שקל.
- בלווטניק ייצא להנפקה למרות דשדוש ענף הטלקום האירופי
- בלווטניק מציע למכירה 20% מתעבורה ב־400 מיליון שקל
- רשמית: כלל תעשיות דחתה הצעת קרור לרכוש 30.45% מאחזקתה ביפאורה
על פי ההסכם, תרכוש משפחת לבנת 10% ממניות תעבורה מידי משאב ותעלה לאחזקה של 60% בחברה. 40% נוספים יימכרו לשלושה או ארבעה גופים מוסדיים שעמם מתנהלים בימים אלה מגעים ראשוניים. בין הגופים: חברות הביטוח הגדולות הראל, מגדל, כלל והפניקס, ובתי ההשקעות מיטב דש והלמן־אלדובי. עוד נודע ל"כלכליסט" כי תעבורה שכרה את שירותיו של בנקאי ההשקעות שמואל גורטלר לטפל במכירת המניות למוסדיים, ומגעים אלה כבר מתנהלים. עם השלמת העסקה תחזיק משפחת לבנת בשליטה בחברה לצד שותפים פיננסיים.
כל אחד מהמוסדיים שייבחרו ירכוש 15%-10% ממניות תעבורה לפי שווי של כ־1.55 מיליארד שקל. המניות שירכשו בני משפחת לבנת יהיו במחיר גבוה יותר משווי זה, מכיוון שהרכישה מעבירה אותם לשליטה בחברה. האחים לבנת ישלמו 200-180 מיליון שקל, ואילו המוסדיים ישלמו כ־600 מיליון שקל נוספים לכלל תעשיות שבבעלות בלווטניק. מקורבים לעסקה טענו כי המחיר הסופי לא נקבע עדיין.
עסקה זו שונה מהעסקה שרקמה כלל תעשיות עם לאומי פרטנרס לפני כשנה. אז סוכם מתווה שלפיו תעביר כלל את המניות שלה (50%) לחברה ייעודית (SPV) כשבנק לאומי ושותפים מוסדיים ירכשו כ־30% ממניות תעבורה לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל. באותה תקופה נערכו מגעים עם גופי ביטוח, בהם כלל ביטוח, להיכנס כשותפים בעסקה. לאומי החליט לא להשלים את העסקה בסופו של דבר בשל חוסר הוודאות לגבי מערכת היחסים שבין משפחת לבנת לבין כלל תעשיות שבשליטת בלווטניק. הנושא הזה נפתר במתכונת החדשה של העסקה.
עברו גם את דנקנר
תעבורה היא בעיקרה חברת הובלות, ונחשבת לאחת החברות היציבות במשק. המשאיות שלה מובילות את המכוניות מנמלי אילת ואשדוד למרכז הארץ, והיא מספקת שירותים נוספים בתחום התשתיות והלוגיסטיקה. החברה מייבאת ומשווקת משאיות באמצעות שותפות שווה עם UMI בחברת יוניברסל משאיות ישראל; ועוסקת בייצור חומרי נפץ לעבודות תשתית ובנייה, באמצעות החברה־הבת (100%) תעשיות חרושת חומרי נפץ.
תעבורה היא גם בעלת השליטה בחברת ממן הציבורית (65%), חברת הלוגיסטיקה הגדולה בנתב"ג, המוערכת בשווי של 274 מיליון שקל. החברה פועלת גם במתן שירותים לוגיסטיים לצדדים שלישיים בישראל ובצ'כיה, באמצעות החברות־הבנות לוגיסטיקר ו־MEL.
בנוסף מחזיקה תעבורה באגד תעבורה בשותפות שווה עם אגד. פעילות מרכזית נוספת שלה, שהתפתחה בשנים האחרונות, היא יבוא מכוניות פורד ומותגי רכב נוספים לקרואטיה, סרביה, מונטנגרו, מקדוניה, קוסובו ובוסניה, שבחלקן היא משווקת גם רכבי יונדאי.
תעבורה הוקמה ב־1955 על ידי אבי המשפחה אברהם לבנת (בונדי) שנפטר לפני שנתיים. בנו צבי מנהל היום את החברה. ב־1996 מכרה המשפחה 50% ממניות החברה לידי משאב של כלל תעשיות תמורת 120 מיליון שקל. בפועל המשיכה המשפחה לנהל את תעבורה, גם כשכלל תעשיות עברה לשליטת נוחי דנקנר. ב־2012 מכרה אי.די.בי של דנקנר, שנזקקה למזומנים, את השליטה בכלל תעשיות לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל ללן בלווטניק שמתגורר בלונדון ובניו יורק ומחזיק בין היתר בערוץ הטלוויזיה הממוזג רשת. בסך הכל שילם בלווטניק 2.6 מיליארד שקל עבור החברה לבעלי מניותיה, כולל מהציבור.
סכסוך על דיבידנדים
בלווטניק החליט למכור את האחזקות בחברות שבהן אין לו שליטה ולהתמקד ביצרנית המלט נשר ובתחום האנרגיה. נשר הקימה במפעל שלה ברמלה תחנת כוח בהספק של 120 מגה־ואט בעלות של 150 מיליון שקל. בנוסף היא מקדמת פרויקט של אגירה שאובה בכרמל.
בשנים האחרונות השקיעה נשר 250 מיליון שקל בקווי ייצור נוספים במפעל ברמלה. בנוסף, רכשה כלל תעשיות מ־CRH האירית את אחזקותיה (25%) בנשר תמורת 600 מיליון שקל.
הניסיון של בלווטניק למכור את האחזקה בתעבורה הוליד סכסוך בינו לבין משפחת לבנת. היא ראתה בדרישותיו ניסיון ללחוץ עליה לרכוש את האחזקות של כלל תעשיות, ואילו מנכ”ל כלל תעשיות אבי פישר ובלווטניק טענו כי המשפחה בולמת חלוקת דיבידנדים מתעבורה הרווחית.
האחים לבנת העדיפו לא לחלק דיבידנדים גדולים. דיבידנד של 60 מיליון שקל חולק ב־2016, ואילו ב־2017 לא חולק כלל. דיבידנד נוסף של 27 מיליון שקל חולק ברבעון הראשון של 2018. תעבורה רשמה רווח תפעולי של 215 מיליון שקל ורווח נקי של 108 מיליון שקל במחזור של 3.4 מיליארד שקל ב־2017. את 2016 סיימה החברה עם רווח תפעולי של 210 מיליון שקל ורווח נקי של 110 מיליון שקל במחזור של 3.2 מיליארד שקל.