$
שוק ההון

הפרה החולבת של ביטוחי רכב חובה תפיק רווחים גדולים יותר

ועדת קמיניץ החליטה לבטל את המלצת ועדת וינוגרד ולהשיב את ריבית ההיוון ל־3%, בדרך שתאפשר לחברות הביטוח לשלם פיצויים מופחתים לנפגעי תאונות דרכים. הדבר עשוי לאפשר להן לשחרר כספים כלואים לשורת הרווח ולחלקם כדיבידנדים

רחלי בינדמן 07:4015.01.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

חברות הביטוח קיבלו השבוע בשורות טובות כאשר התברר כי מסקנות ועדת וינוגרד, שהורידה את ריבית ההיוון שעל בסיסה מחושב תשלום התביעות של לקוחות חברות הביטוח בביטוח רכב חובה והובילו לעליית התשלום למבוטחים, צפויות להתבטל.

זאת, לאחר שמשרד המשפטים פרסם את מסקנות ועדת קמיניץ, שבראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ, שממליצה לבטל את מסקנות ועדת וינוגרד ולהחזיר את ריבית ההיוון ל־3% במקום 2% שקבעה ועדת וינוגרד. המשמעות: חברות הביטוח שיידרשו לשלם פיצוי חד־פעמי שאמור לגלם תשלומים עתידיים למבוטחים בביטוחי רכב חובה, ישלמו כעת תשלומים מופחתים. מסקנות ועדת קמיניץ פורסמו להערות הציבור למשך שלושה שבועות שלאחריהם הן יהפכו לתקנות.

 

כלי לחישוב מחיר הכסף

ריבית היוון נועדה לחשב את מחיר הכסף, לו היה נשאר בידי חברת הביטוח ומשולם על בסיס חודשי ולא מראש. הניזוק מקבל את כספי הפיצויים מיד גם ביחס לנזקים שייגרמו בעתיד.

 

לכן, יש צורך להתאים את שיעור הפיצוי שניתן ביחס לעתיד, לתשואות שהוא עשוי להניב, וזאת כדי להבטיח שהניזוק מפוצה והמזיק מפצה בהתאם לנזק שנגרם, ולא יותר או פחות מכך. הדבר נעשה באמצעות ניכוי מהשווי הכולל של הפיצויים שנפסקו לניזוק, סכום המתקבל מהכפלת הפיצוי הנפסק בשיעור ריבית ההיוון הקבועה. ועדת קמיניץ טוענת שהריבית צריכה לשקף סיכון השקעה נמוך של ניזוק סביר (שישקיע באג"ח קונצרניות) ולא סיכון נמוך יותר כפי שנקבע בוועדת וינוגרד (על בסיס השקעה אג"ח ממשלתיות).

 

ההפרשות לעתודות הון

החברות הגדולות הפועלות בתחום ביטוחי רכב חובה, ובפרט מנורה, הראל, הפניקס וביטוח ישיר, נאלצו להפריש מאות מיליוני שקלים מאז מאי 2016, אז פורסמו התקנות בנושא, בגלל הצפי להגדלת תשלומי התביעות. עם זאת, כלל לא בטוח שכל הכספים שהועברו לחיזוק ההון ניתן לשחרר בחזרה לשורת הרווח ולחלק כדיבידנד, שכן בשנתיים האחרונות כבר שולמו תביעות ביטוח בסכומים גבוהים יותר על בסיס התקנות הקיימות. אלא שחברות הביטוח מרוויחות מהמהלך גם בדרך אחרת.

 

 

כדי להתמודד עם הנזק הצפוי מהורדת שיעור ההיוון, חברות הביטוח לא הסתירו כי בכוונתן לייקר את ביטוחי הרכב חובה. כך, במאי 2016, הודיע מנכ"ל ביטוח ישיר דאז רביב צולר כי "מסקנות וינוגרד מחייבות התאמת תעריף בביטוח רכב חובה". חלק מהחברות אף העלו תעריפים ביותר מ־10%. העלאה זו התקזזה בחלקה בשל הוזלת תעריפי ביטוח החובה לתקופה של שנתיים בזכות העברת עודפים של 1.3 מיליארד שקל, שהצטברו בקרן קרנית שמפצה נפגעי תאונות דרכים שאין להם את מי לתבוע. כעת מעריכים בענף כי חברות הביטוח יוזילו חזרה את ביטוחי החובה ב־8%, אם כי רק התחרות תקבע עד כמה החברות ישמרו חלק מהייקור שבוצע לכיסן.

 

מסקנות ועדת קמיניץ, כך מסתמן, מטרפדות יוזמה נוספת שנולדה ערב סיום הקדנציה של הממונה על שוק ההון לשעבר דורית סלינגר. ביולי אשתקד חשף "כלכליסט" כי רשות שוק ההון הפיצה מסמך התייעצות עם השוק שדן בשינוי מודל התשלומים לפיצויים בביטוחי רכב חובה – מתשלום חד־פעמי מהוון לתשלום חודשי – זאת בשל חשש שמקבל הפיצוי "יבזבז" את הכסף שיקבל בסכום חד־פעמי. הצעה זו היתה מבטלת לחלוטין את סוגיית ריבית ההיוון שכן התשלום היה משולם על פני תקופה ולא מראש.

 

החסרונות של סלינגר

ועדת קמיניץ בחנה את המסמך של סלינגר וקבעה כי "לאור החסרונות הגלומים בשיטה זו, ובין היתר, נוכח העובדה כי הדבר יותיר קשר ארוך שנים בין הניזוק למזיק, החליטה שלא להמליץ על כך". מדובר בניצחון של לשכת עורכי הדין שהתנגדה לתוכניות של סלינגר, בין היתר בגלל פגיעה אפשרית בשכר הטרחה שעומד כיום על 11% מהפיצוי שמקבל נפגע תאונת הדרכים.

 

מימין: מנכ"ל מנורה יהודה בן אסאייג, מנכ"ל הפניקס אייל לפידות, מנכ"ל שלמה ביטוח אורי אומיד ומנכ"ל ביטוח ישיר קובי הבר מימין: מנכ"ל מנורה יהודה בן אסאייג, מנכ"ל הפניקס אייל לפידות, מנכ"ל שלמה ביטוח אורי אומיד ומנכ"ל ביטוח ישיר קובי הבר צילומים: אוראל כהן, צביקה טישלר, שאול גולן

 

רוח גבית מכיוון נוסף

חברות הביטוח אגב נהנות מרוח גבית לא רק מכיוון ביטול תקנות וינוגרד אלא גם מסביבת הריבית העולה. כאמור, ביטול התקנות עשוי לאפשר להן לשחרר לפחות חלק מהרווח שהופנה לחיזוק עתודות ההון, על רקע העלייה הצפוייה בתשלום התביעות, חזרה לשורת הרווח. אלא שרווחים כלואים נוספים שלהן עושים גם הם את דרכם בחזרה לשורת הרווח שאותו ניתן לחלק כדיבידנד, בזכות מגמת העלייה בסביבת הריבית.

 

בעוד ביטול מסקנות וינוגרד ייטיב בעיקר עם חברות הביטוח הכללי, כמו ביטוח ישיר, חברות ביטוחי החיים ייהנו משחרור עתודות הון חזרה לרווח בגלל שככל שהריבית עולה, גם ריבית ההיוון על עתודות הביטוח עולה ומקטינה את העתודות הנדרשות, ולהפך. הריבית שירדה אילצה אותן להעביר רווחים לחיזוק ההון. אפקט מקזז לכך עלול להיות בהפסדים מהשקעות שנוצרו ועלולים להמשיך אם סביבת הריבית תמשיך לעלות ותביא לתמחור מחדש של ניירות הערך שחברות הביטוח מחזיקות בהן בנוסטרו.

 

מרשות שוק ההון נמסר: רשות שוק ההון בוחנת עידוד הקמת מכשירים פיננסיים להשקעה שמשלמים אנונה. המכשירים יאפשרו לכל נפגע להשקיע את כספו ולקבל את סכום הפיצוי כקצבה, במידה והדבר מתאים לצרכיו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x