על סלפי, סלפיטיס ומיינדפולנס: כך נקטין את ההתמכרות לסמארטפון
על פי סקר בינלאומי, ישראל במקום הראשון ברשימת המדינות המכורות ביותר לסלולרי; בהתמכרות לסלפי - אנחנו במקום השישי. כדי לטפל בבעיה החברתית המתפתחת החברה הישראלית צריכה להציע פתרונות חדשניים ופרקטיים לשגרת חיים בריאה
- סיבה לאופטימיות: בני הנוער מודעים לבעיית ההתמכרות למובייל
- ההתמכרות לסלפי הפכה למחלת נפש; שאלו מנתח פלסטי
- האם כדאי לאסור על הכנסת סמארטפונים בבתי ספר בארץ?
בנוסף, מחקרים מראים שתופעת הסלפי עלולה להיות קטלנית: משנת 2011, תועדו כ- 259 מקרי מוות כתוצאה מצילום סלפי, כאשר הודו מובילה, ותל אביב מדורגת מספר 6 בדירוג הערים המכורות ביותר לסלפי. בשנים האחרונות חוקרים קבעו את המושג 'סלפיטיס' לתיאור ההתמכרות לסלפי והקשר להפרעות נפשיות. בנוסף לסלפי, חוקרים ממשיכים לבדוק את השפעות הסמארטפון על חיינו. מחקר חדש בדק את השימוש הסלולרי של אמריקאים במהלך חופשה ודיווח כי אנשים בדקו את הסלולרי כ- 300 פעמים. לפחד הזה מהניתוק מהסמארטפון גם יש שם, ’נומופוביה'. מחקרים אף מראים כמה זמן יקר מתבזבז בחיפוש אחר התמונה המושלמת: תיירים בחופשה שצילמו בממוצע 77 תמונות סלפי ביום לא יכלו לשחזר את איפה היו, מה עשו ומה גרם להם להנאה בחופשה.
חברות הענק אפל וגוגל כבר מבינות שהן פיתחו מכשיר ששם מסך בינינו לבין החיים, והאחריות התאגידית שלהן הובילה ליישום פתרונות. לכן השנה 2 החברות השיקו פיצ׳ר digital well being בו ניתן להגביל זמן גלישה בכל אפליקציה שהיא. באייפון למשל, נכנסים ל'זמן מסך‘/ screen time ב'הגדרות' וניתן לראות כמה זמן בילינו בוואטסאפ או פייסבוק, כמה התראות קיבלנו בשעה האחרונה ואף כמה פעמים הרמנו את הפלאפון ביום בציפייה לקבל אימייל או הודעה.
זוהי התחלה טובה להעלאת המודעות להתמכרות, אך כדי לטפל בבעיה החברתית המתפתחת ישנה אחריות רחבה יותר של החברה הישראלית להציע פתרונות חדשניים ופרקטיים לשגרת חיים בריאה כגון יוניטאסקינג או אימון מוחי במיינדפולנס, בדיוק כמו ההמלצה לבצע פעילות גופנית.
יוניטאסקינג (ההפך ממולטיטאסקינג) זו שיטה בה מתרגלים לעשות דבר אחד בכל פעם עם תשומת לב מכוונת ולהיות שקועים לחלוטין בחוויה. יוניטאסקינג מחזיר לנו את אפשרות הבחירה להיות מרוכזים במה שנכון עבורנו בכל רגע נתון, וכך מאפשר לנו התמודדות טובה יותר עם הסחות הדעת הבלתי פוסקות וההתמכרות לסלולרי.
הכותבת היא מרצה בינלאומית, פסיכולוגית ארגונית ומומחית למיינדפולנס בעסקים. מתמחה בתהליכי ייעוץ למנהלים בכירים והנחיית סדנאות מיינדפולנס לחברות רבות בישראל ובלונדון בתחומי ההייטק, פיננסים, רפואה ותרופות