ההנפקה השנייה בגודלה בהיסטוריה: חטיבת המובייל של סופטבנק גייסה 23.5 מיליארד דולר
הגיוס של סופטבנק קורפ נמוך מעט רק מהנפקת הענק של עליבאבא שגייסה 25 מיליארד דולר ב-2014; כבר ביום הראשון למסחר במניה בטוקיו, איבדה סופטבנק קורפ 8% על רקע התחרות בשוק הטלקום ביפן
יצאה לדרך הנפקת הענק של סופטבנק קורפ (SoftBank Group Corp), חטיבת המובייל של ענקית ההחזקות היפנית סופטבנק.
- ארה"ב לחברות התקשורת במערב: "להחרים את מוצרי וואווי"
- סופטבנק תנסה לגייס 21.1 מיליארד דולר בהנפקת זרוע הטלקום שלה
- טנסנט מיוזיק הסינית מגיעה לוול סטריט: רוצה לגייס 1.2 מיליארד דולר
סופטבנק קורפ גייסה בהנפקה הראשונית (IPO) סכום של 2.65 טריליון ין (23.5 מיליארד דולר). זוהי ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר שבוצעה על ידי חברה יפנית, והשנייה בגודלה בעולם - נמוכה רק במעט מהנפקת הענק של עליבאבא שגייסה בוול סטריט ב-2014 סכום של 25 מיליארד דולר (כולל מימוש האופציה של החתמים). סופטבנק קורפ העלתה את כמות המניות שנמכרו ב-160 מיליון מניות בתגובה לביקושים הגבוהים.
אולם כבר היום (ד'), ביום הבכורה של המסחר במניה בבורסת טוקיו, היא איבדה 8.1% על רקע החששות לגבי יכולתה להתמודד עם מלחמת המחירים ביפן. מחיר המניה תומחר בתשקיף ב-1,500 ין, והיא ירדה בפתיחת המסחר ל-1,463 ין ובהמשך איבדה 7% נוספים וננעלה במחיר 1,392 ין (12 דולר).
זרוע המובייל של סופטבנק גרופ, חברת ההחזקות של המיליארדר מאסיושי סון (Masayoshi Son), כוללת גם את חברת הטלקום האמריקאית ספרינט ובבעלותה אחזקות ביאהו יפן ובעליבאבא.
סופטבנק היא מפעילת הסלולר השלישית בגודלה ביפן – שוק הטלקום השלישי בגודלו בעולם. אולם, השוק הולך ונהיה צפוף יותר, במיוחד לאחר שהקמעונאית המקוונת ראקוטן זכתה ברישיון להצעת שירותי סלולר החל מאוקטובר 2019. במקביל, הממשלה מפעילה לחץ על החברות להוריד מחירים.
בנוסף, ההנפקה נתקלה בכמה מכשולים, ביניהם החוב בגובה 18 טריליון ין (160 מיליארד דולר) שצברה החברה, נכון לסוף ספטמבר, והחשיפה שלה לספקית החומרה הסינית וואווי, שמדינות כמו ארה"ב ואוסטרליה מעדיפות לא לעשות איתה עסקים בשל חשש לביטחון הלאומי. יש לציין כי לפי דיווח באתר הכלכלי ניקייף, בסופטבנק מתכננים להחליף בשנים הקרובות את החומרה מוואווי בציוד של אריקסון ונוקיה.
לפי האנליסט מארק איינשטיין מ-ITR קורופריישן בטוקיו, נפילת מחיר המניה היום אינה הפתעה גדולה, זאת בהתחשב באתגרים העומדים הן בפני החברה והן בפני שוק הטלקומניקציה היפני.
האתגרים הללו כוללים לדבריו את הלחץ הממשלתי להורדת מחירים, ההוצאות הנלוות להשקת הדור החמישי במדינה, כניסתה של ראקוטן לשוק והוצאות גבוהות יותר כתוצאה מהחלפת וואווי כספקית הציוד בחברות אירופיות יקרות יותר.