אורקם של מייסדי מובילאיי רוצה שתסתובבו עם מכשיר מעקב שסורק פנים
החברה של אמנון שעשוע וזיו אבירם חשפה את MyMe, התקן קטן שמסוגל לזהות פני אנשים ולספר לכם מתי פגשתם בהם בעבר, לסרוק תגי שם ועוד. המוצר, שמקודם דרך קיקסטארטר, נועד לנטר ולשדרג מפגשים חברתיים.
- אורקם של מייסדי מובילאיי שווה כבר מיליארד דולר
- נשיא מיקרוסופט: זיהוי פנים ללא רגולציה גלובלית? סכנה לאנושות
- חברת AnyVision גייסה 28 מיליון דולר בהובלת Bosch
MyMe הוא התקן זעיר במשקל של 17.2 גרם שמתחבר בקליפס לבגדיו של המשתמש. הוא כולל מצלמת 13 מגה-פיקסל וצירוף ייחודי של חומרה ותוכנה שנועדו לטייב את אלגוריתמי הבינה המלאכותית של אורקם ולעבד מידע חזותי. כל זה מסתכם בסופו במכשיר שמשתמש בזיהוי פנים וטקסט כדי לעקוב אחרי חיי החברה של המשתמש ולסייע לו להגיע לאיזון טוב יותר, כך לפי החברה, בין העבודה לחיי הפנאי.
ההתקן מתחבר לסמארטפון או לשעון חכם בעזרת אפליקציה וכך הוא מסוגל להציג בפני המשתמש את שם האדם שעומד מולו ולספק לו מידע נוסף על מפגשים קודמים איתו, למשל מועד הפגישה האחרונה, מיקומה וכמה זמן נמשכה. בנוסף, מדגימים בסרטון ההשקה של המוצר, האפליקציה הייעודית תאפשר למשתמש לקבל דאטה אנליטי על חיי החברה שלו; ניתן למשל להזין אליה ״מטרות חברתיות״ כגון זמן לבילוי עם חברים או משפחה והאפליקציה תסייע להגשים אותן. היא אפילו תשלח לבקשתך תזכורת לבלות זמן עם חברים. כל המידע הזה, מבטיחים באורקם, לא יישמר על הענן כדי להגן על פרטיות המשתמש.
האפליקציה הנלווית מאפשרת למשתמש לנהל ולתייג מעגלי אנשים לפי קבוצות עניין. בנוסף, ההתקן סורק ומסנכרן אוטומטית כרטיס ביקור או תג שם בסיטואציות הנחוצות והאפליקציה מודיעה למשתמש כאשר היא מזהה מישהו מוכר ואת התאריך, המיקום ומשך היסטורית הפגישות האחרונות של המשתמש עם אותו אדם.
"מטרת הקמפיין היא להפוך את הבינה המלאכותית לבת לוויה לבני אדם באמצעות שילוב של מצלמה, מחשוב מתוחכם, למידת מחשב ורשתות עמוקות״ מסר פרופ' שעשוע, מייסד שותף, יו״ר ומנהל הטכנולוגיה הראשי של אורקם. ״אני מזמין את כל מי שהפוטנציאל של בינה מלאכותית מעניין אותו להצטרף אלינו ולהקים קהילה שבה נוכל למצוא דרכים לרתום את כוחה של הבינה המלאכותית לחיים טובים יותר״.
גאדג'ט מגניב, או עוד גוגל גלאס?
אורקם של מייסדי מובילאיי התמקדה עד בפיתוח התקנים עבורי בעלי לקויות שונות; החברה הוקמה ב-2010 על ידי שעשוע וזיו אבירם וגייסה עד היום כ-130 מיליון דולר, הסבב האחרון בוצע לפי שווי של יותר ממיליארד דולר, מה שהפך אותה ליוניקורן נוסף של שני המייסדים. המכשיר הקודם שהציגה החברה נקרא OrCam MyEye 2.0, והיה התקן במשקל 22.5 גרם שמתלבש על משקפי הראיה של המשתמש ונועד לסייע לו להתמצא במרחב. כמו המכשיר החדש, גם MyEye צויד ביכולת קריאת טקסט וזיהוי פנים. הוא זכה גם ביכולת הקראת טקסט בדיסקרטיות ובזמן אמת וסייע למשתמש לזהות גם מוצרים, צבעים או שטרות כסף.
בעוד שהמטרה המקורית של החברה הייתה סיוע לבעלי לקויות ראייה, במהלך העבודה על המיזם הבינו שניתן להרחיב את השימוש בו גם לבעלי לקויות למידה למשל או אנשים מבוגרים. ההשקה של המכשיר החדש מצביעה על כך שהחברה החליטה לפנות גם לקהל שאינו זקוק לטכנולוגיה כדי לסייע לו להתגבר על קשיים או מוגבלויות.
"הקונספט החדשני הזה מושלם למאמצים המוקדמים שמאפיינים את הקהל של קיקסטארטר", הסביר אבירם, מנכ"ל החברה. "הם אלה שמניעים את הדור החדש של ההתקנים הלבישים שמגשרים על פערים טכנולוגיים וחברתיים ומחוללים שינוי חברתי חיובי. במאה ה-21 אנו עשויים לפגוש מאות אנשים חדשים מדי יום ויש לנו אלפי חברים מקוונים. המוח שלנו מתקשה לזכור את כל האנשים שעמם באנו במגע״.
דווקא הדגש הזה והיכולות בהן מצויד ההתקן מעלים בזיכרון את אחד המוצרים הפחות מוצלחים של השנים האחרונות: משקפי גוגל גלאס הידועים לשימצה, שהושקו על ידי ענקית הטכנולוגיה ברעש גדול ונגנזו לאחר קבלת פנים צוננת במיוחד. השאלות המיידיות שההשקה הזו מעלה הן האם ההתקן של אורקם הצליח לנטרל את המוקשים שהביאו למות גוגל גלאס או שאולי הקהל עצמו בשל יותר למוצר כזה. בנוסף, יהיה מעניין לראות האם מיתוג ההתקן הזה כסייען חברתי הוא הדרך הנכונה לשווק אותו לקהל הרחב.