MIND THE DATA
הישראלים שהופכים את הסוכר למתוק יותר
עירן בניאל, מנכ"ל ומייסד חברת דומתוק, סיפר בכנס Mind the Data של כלכליסט על המוצר שתשיק בשנה הבאה: סוכר מיוחד, שהוא מתוק פי שניים מסוכר רגיל. החברה הצליחה לשחזר כך את טעמו של ממרח נוטלה, תוך שימוש במחצית מכמות הסוכר של המקור
דמיינו לעצמכם סוכר שמתוק פי שניים מהסוכר שאתם שמים בקפה - מה שמאפשר שימוש בכפית אחת במקום שתיים. חברת דומתוק הישראלית פיתחה טכנולוגיה כזו בדיוק: "יש לנו 23 חוקרים, 18 פטנטים ועוד רבים בדרך", אמר עירן בניאל, מנכ"ל ומייסד החברה, באירוע Mind the Data של כלכליסט.
קראו עוד בכלכליסט:
- "איש מכירות לא רוצה למלא טפסים אחרי עסקה - ושם ייכנס העובד הווירטואלי"
- בכיר ב-KPMG העולמית: "אנשים לא מבינים שלא קונים בינה מלאכותית, אלא מייצרים אותה"
- אייל ברזילי: "הבינה המלאכותית מאפשרת צמצום הונאות בתחום הפיננסי"
לדבריו, בעיית הסוכר היא עולמית ולכן החלה דומתוק בבניית מפעלים בגרמניה וארה"ב, ומוצריה צפויים להגיע למדפים בסוף השנה הבאה. המטרה של החברה היא להעניק למזונות טעם חזק יותר תוך שינוי הפרופיל התזונתי. במילים אחרות - לספק מוצרים עם טעם של סוכר תוך הפחתת סיכוני הצריכה מופרזת שלו.
ערן בניאל, מייסד דומתוק צילום: צביקה טישלר
הטכנולוגיה מתבססת על שינוי של מולקולות הסוכר בצורה כזו שאלה מקובצות וכך מועצם הטעם שמשתחרר בפה של הטועמים. החברה מתבססת על מידע כדי לברור את הדגם המתאים שמאפשר להתאים את פרופיל הסוכר לפרופיל המזון אליו הוא מוסף.
הפתרון של דומתוק מספק מענה לבעיה קשה של שוק המזון המודרני: השימוש ההולך וגובר במלחים וסוכרים כדי להעצים טעמים מביא לערכים תזונתיים שאינם מתאימים לאדם. האפשרות להשתמש בסוכר תוך העצמת פרופיל הטעם שלו מאפשר שני יתרונות - שימוש בפחות סוכר כדי לספק טעם דומה מה שמוזיל עלויות ליצרנים, והתאמה של פרופיל התזונה לצרכים האמיתיים של הגוף.
כדי לבסס את הטענה שלו, הסביר בניאל שהחברה הצליחה לשחזר את הטעם של ממרח הנוטלה הפופולרי, שמורכב מכ-54% סוכר, תוך צמצום כמות הסוכר בו בחצי. ההישג הזה התבצע תוך שימוש בקבוצות טועמים ואיסף מידע מאלפי הטעימות שלהם, ניתוחם והתאמתם למוצר. הבונוס לדבריו הוא שהנסיינים העדיפו לאחר מכן את הטעם של הנוטלה הממותקת במוצר של דומתוק מאשר זו שהומתקה על ידי סוכר לבן.