לאחר עיכובים: ועדת הכספים אישרה העברת 1.3 מיליארד שקל לתחבורה
בין הכספים שעוכבו עד כה: כ־400 מיליון שקל המיועדים לקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב; כ־300 מיליון שקל להגדלת הסובסידיה לאוטובוסים, לרבות תוספת שירות והעלאת שכר נהגים
ועדת הכספים של הכנסת אישרה בצהריים (ב') העברת 1.328 מיליארד שקל למשרד התחבורה לאחר שהפנייה התקציבית בעניין, עוכבה בוועדה בשבועות האחרונים בשל תלונות של חברי כנסת בגלל רכש גומלין במכרזי התחבורה הציבורית.
- למרות חילוקי הדעות עם האוצר: ועדת הכספים תדון בהעברת 1.35 מיליארד שקל לתחום התחבורה
- תוך 10 דקות בלבד - תקציב הביטחון הוגדל ב-1.3 מיליארד שקל
- הכנסת אישרה את החוק להקמת הוועדה ליציבות פיננסית
בעד הפנייה התקציבית הצביעו 10 ח"כים ובהם: 9 מהקואליציה וכן ח"כ ג'מאל זאחלקה (הרשימה המשותפת) מהאופוזיציה. לעומתם 5 ח"כים מהאופוזיציה הצביעו נגד ההעברה.
במערכת הפוליטית הושמעה טענה שלפיה יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עיכב בשבועות האחרונים את העברת הכספים לתחבורה לא רק בגלל רכש הגומלין אלא גם בגלל התנגדותו לביצוע העבודות בשבת להקמת קו הרכבת בבני ברק. גפני הודיע בפתח הישיבה כי "אין קשר בין עיכוב הכסף של משרד התחבורה לנושא של שבת. הוועדה ואני בראשה נלחמים למען התעשייה הישראלית". בהמשך הישיבה אמר גפני "אנשים חושבים שעיניים מתקדמים בגלל עבודה בשבת ותראו מה קרה עם הרכבת". ח"כ מוסי רז (מרצ) שאל "האם מה שקרה זה בגלל העבודה בשבת?". גפני השיב "אני מספר עובדות . מה אני יודע?".
בוועדה תהו מדוע ח"כ זחאלקה הצביע עם הקואליציה. זחאלקה הסביר ל"כלכליסט" כי "תמכתי בהעברת הכסף כי אם הכסף לא מועבר - אלפי עובדים לא מקבלים את המשכורות. הממשלה מעמידה במצב בלתי אפשרי את עובדי חברות התשתיות שצריכות לקבל כסף מהמדינה".
בין גפני לאגף התקציבים באוצר שוררים חילוקי דעות, בין היתר בסוגיית העלאת גיל הפרישה לנשים, תקצוב הישיבות ועוד. במשרד האוצר כעסו באחרונה על כך שגפני עיכב את ההצבעה בעניין.
גפני מזהיר את אגף התקציבים
גפני השמיע בישיבת הוועדה אזהרה לאגף התקציבים ואמר כי עד עכשיו האגף לא שלח חלק גדול מהפניות התקציביות שאמורות להגיע בסוף כל שנת תקציב. הוא הודיע כי לא יאפשר למשרד האוצר להגיש את הפניות ברגע האחרון בסוף דצמבר 2018 ואמר "אני לא מבין עד עכשיו היו טפטופים בהגשת הפניות התקציביות ואחר כך יבוא הגשם הגדול של ההעברות. אני מודיע שהוועדה לא תדון בדצמבר 2018 בפניות תקציביות שיגיעו אליה לאחר ה-15 בחודש גם אם האוצר יבוא עם פניות ואירועים שמחייבים את העברת הכסף עד לסוף 2018".
להצבעה קדם דיון לעניין רכש הגומלין שהפגיעה שחלה בו בעקבות התנהלות האוצר במסגרת מכרזי ה-PPP, הביאה לעיכוב ההעברה בשבועיים האחרונים לאור עמדת חברי ועדת הכספים, אופוזיציה וקואליציה. במסגרת הדיון הציגו משרד הכלכלה והחשב הכללי פשרה אליה הגיעו בלחץ הוועדה לעניין חיוב רכש הגומלין במסגרת פרויקטי התחבורה בשיטת ה-PPP שעל הפרק, בניהם פרויקטי הרכבת הקלה בירושלים וברחבי הארץ, ופרוייקטים נוספים, בהיקף של מיליארדי שקלים.
עפ"י הפשרה מעתה יחויב כל רכיב בפרויקטים אלה בנפרד ברכש גומלין בהיקף של 20%, כאשר 10% מהם יהיו בטובין ממש. לדוגמא, בנוגע לפרויקט הרכבת הקלה, ספק קרונות רכבת יצטרך לרכוש 10% מרכיבי הרכבת ממש בתעשייה הישראלית, ו-10% נוספים הוא יוכל לממש במרכיבים אחרים לבחירתו. זאת בניגוד לעמדה הראשונה של החשב הכללי, לחייב רכש גומלין רק על מכלול מכרזי ה-PPP, הליך שמוביל בשטח למסמוס רכש הגומלין, כאשר הוא ממומש דרך עבודת כפיים ותחזוקה בלבד, אשר בלאו הכי מבוצעים בידי עובדים ישראלים, ואינו משמש לרכש בתעשייה הישראלית.
בין הכספים שעוכבו עד כה: כ־400 מיליון שקל המיועדים לקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב; כ־300 מיליון שקל להגדלת הסובסידיה לאוטובוסים, לרבות תוספת שירות והעלאת שכר נהגים; 200 מיליון שקל לפיתוח פרויקטים של רכבת כבדה, מתוכם 30 מיליון שקל לתכנון מפורט של מסילת רכבת רביעית לאורך איילון; 80 מיליון שקל לתכנון ופיתוח הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן; כ־30 מיליון שקל להרחבת שירותי המטרונית בחיפה; והשאר לרכש קרונות חדשים לרכבת ולאחזקת כבישים של נתיבי ישראל. נציגי החברות פנו באחרונה על הועדה והתלוננו כי העיכוב בהעברת הכסף מקשה על ביצוע פרויקטים כמו גם תשלום משכורות.