מהרו לפני שיהיה מאוחר: חברות התעופה מחסלות את המחלקה הראשונה
מסתבר שלמרות המחיר היקר עד כאב של כרטיס מחלקה ראשונה, חברות התעופה מתקשות להרוויח עליו. הסיבה - העלות העצומה של המושב וסביבתו, כמו גם ירידה בביקוש מצד מנהלים שמחפשים לחסוך בהוצאות ומסתפקים במחלקת עסקים
- לא העברתם את הטלפון למצב טיסה? זה עלול לכאוב לכם בכיס
- ז'טם, טרמינל: נמלי תעופה שווים ברחבי העולם
- החיבוק של ארדואן עלול לקרקע את טורקיש איירליינס
בחברת התעופה דלתא לדוגמה, ביטלו לגמרי את המחלקה הראשונה בטיסות הפנימיות בתוך ארה"ב. ביונייטד לקחו זאת צעד אחד קדימה והחלו בביטול המחלקה בטיסות הבינלאומיות. במקביל, אמריקן איירליינס הודיעה כי בקרוב תציע מושבים במחלקה הראשונה רק ב-20 ממטוסי בואינג 777 שלה, שמשמשים לטיסות למרכזים פיננסיים כמו לונדון והונג קונג.
המגמה לא מייצגת רק את החברות האמריקאיות. גם קת'אי פסיפיק מהונג קונג, לופטהנזה הגרמנית ובריטיש איירוויז הבריטית, מצמצמות כולן את הגודל של המחלקות הראשונות, כחלק ממאמצי רענון הצי שלהן עם מטוסי הדרימליינר החדשים של בואינג ומטוסי A350s של איירבוס. אפילו בקטאר איירווייז, שמוגדרת כחברת התעופה היוקרתית ביותר בעולם, מגבילים את המחלקה הראשונה רק לשמונה מושבים ב-10 מטוסי A380s שלה.
בניית מושב יקרה ב-70%
הסיבה למהלך היא כמובן כספית. כל מושב במחלקה הראשונה עולה בין 150 ל-300 אלף דולר לעצב ולבנות, וגם הפינוקים הנלווים הם לא זולים. אף שמחיר הכרטיס הוא יקר למדי – גבוה בכ-70% מעלות הכרטיסים במחלקת עסקים, חברות התעופה מודות שהן מתקשות להצדיק את ההשקעה.
במקביל, התאגידים הגדולים שדואגים למראית עין, ובעבר נהגו להטיס את המנהלים הבכירים במחלקות הראשונות והיוקרתיות ביותר, מעדיפים כעת להסתפק במחלקת עסקים או אפילו מחלקת תיירים, שכן בעלי המניות קרוב לוודאי שלא יתמכו בהוצאות ראוותניות מדי.
גם הנוסעים הפרטיים והעשירים מעדיפים במקרים רבים לשלם על כרטיס במחלקת עסקים, שמעניק להם הטבות כמו במחלקה ראשונה בדמות מיטה, ארוחות גורמה ואפילו חדרים פרטיים. כלומר, השיפור במחלקת עסקים תורם במידה רבה להיעלמותה של המחלקה הראשונה.
אכבר אל באקר, מנכ"ל קאטר איירווייז מסכים שמחלקת העסקים החדשה של החברה, Q Suite טובה יותר מהמחלקות הראשונות של חברות רבות. "אחרי שתטוסו במחלקת העסקים החדשה שלנו, לא באמת תרצו לשלם עבור מחלקה ראשונה", הצהיר.
ממשיכות להתעקש על מחלקה ראשונה
ישנן רק שתי חברות שמתעקשות שמשתלם להן להשקיע במחלקות ראשונות. באמירייטס למשל, השיקו סוויטות משודרגות, כולל דלתות הזזה, שיהיו זמינות בטיסות למרכזים הפיננסים, שם טוענים בחברה "הביקוש נותר גבוה".
בדומה, בסינגפור איירליינס הגדילו את הסוויטות המוצעות במחלקה הראשונה, והעבירו אותה מהסיפון התחתון לעליון. עם זאת, הם מציעים 6 סוויטות כאלה, מחצית מבעבר, וארבע מתוכן ניתן להמיר לסוויטה כפולה עם מיטה זוגית. "מדובר על התאמת הגודל של המחלקה לתקופה", סיכם יונג האן נג, סגן נשיא החברה.
בכל מקרה, כדי שלא תחושו החמצה אולי כדאי שתזמינו כרטיסים למחלקה ראשונה לפני שהיא תיכחד לגמרי.