אדלטק חתמה על מזכר הבנות עם חיפה כימיקלים להקמת מתקן לייצור אמוניה בכמיליארד שקל
הצורך במתקן לייצור אמוניה נוצר לאחר שמכל האמוניה בחיפה, שהכיל אמוניה מיובאת, נסגר. למרות שהמתקן החדש אמור לקום בשטחי חיפה כימיקלים במישור רותם הדרך לשם עוד ארוכה
קבוצת האנרגיה אדלטק חתמה על מזכר הבנות להקמת מתקן לייצור אמוניה שימוקם במישור רותם שבנגב. לדברי אדלטק המתקן החדש יקום בשטח מפעלי חיפה כימיקלים שבמישור רותם שבנגב ועל פני שטח של כ-20 דונם עם עלות ההקמה שנאמדת על ידי שני הצדדים בכמיליארד שקל.
- עיצומים ברכבת ישראל: תופסק הובלת אמוניה מהצפון לדרום
- עיריית חיפה עתרה לבג"ץ: בטלו את התוכנית הממשלתית להקמת מקשר אמוניה ימי
- חיפה כימיקלים הודיעה שלא תפתח מחדש את מפעל הדשנים הצפוני
נכון להיום יבוא של אמוניה לישראל מתבצע באמצעות מכלים ייעודים (איזוטנקים). עד לפני כשנתיים רוב יבוא האמוניה לישראל בוצע מול המכל החיפאי שנסגר
בהוראת ביהמ"ש, מה שהשבית את המתקנים הצפוניים של חברת חיפה כימיקלים. עתה כאמור החברה מתכננת לייצא את חומר הגלם בעצמה, זאת עבוד שימוש לתעשיית הדשנים כמו גם עבור יצוא למדינות זרות. על פי ההערכות היקף הייצור שם עשוי להגיע לעד 100 אלף טונות בשנה, רובו לפעילות חיפה כימיקלים והשאר ללקוחות שונים.
שיתוף הפעולה בין החברות אינו חדש ולמעשה הצדדים שותפים לחוזה להקמת תחנת כוח בהספק של 140 מגה וואט עם תוספת של 100 טונות קיטור/שעה. למרות שהמתקן החדש אמור לקום בשטחי חיפה כימיקלים הדרך לשם עוד ארוכה: הסטטוטוריקה אינה קיימת, חוזה הגז לייצור האמוניה טרם נחתם וכל הצדדים בכלל מחכים לפסיקה של משרד הכלכלה שיקבע אם מדובר במפעל חדש באזור פיתוח א' שזכאי למענק ממשלתי של כ-25% מהעלות המשוערת.
אז מה כן אפשר להגיד על היוזמה? מבחינת אדלטק זה ניסיון שני להקים מפעל בתחום. הניסיון הראשון נגדע בדקה ה-90 מול חברה גרמנית שהתמודדה על המכרז הממשלתי הכושל להקמת מתקן אמוניה באזור חיפה.
באדלטק אומרים שהם יקימו את המיזם כבפרויקט BOT, (אדלטק תקים, תתפעל ותעביר את המתקן AS IS לרשות חיפה כימיקלים לאחר 25 שנות הפעלה), וכן שהקמת המתקן תייצר מאות מקומות עבודה וגם חוזה גז חדש לבעלי מאגרי הגז. כמות הגז הנדרשת שם נעה סביב 0.15 מיליארד מ"ק לשנה.
קבוצת אדלטק פועלת בתחום האנרגיה ועד היום היא הקימה מספר תחנות כוח פרטיות, הגדולה בהם היא דוראד (850 מגה וואט, כ-6% מכושר הייצור של חברת החשמל) שם היא מחזיקה כ-19%. לדבריה, המתקן החדש יקום תחת סטנדרטים סביבתיים ובטיחותיים מחמירים ואילו מקבוצת חיפה חיפה סיכמו ששיתוף הפעולה האסטרטגי עם קבוצת אדלטק להקמת המפעל, "הוא חלק מהותי בתוכנית הצמיחה של הקבוצה בדרום".