מקמפיין ממומן ועד עמודי הלקוחות - 5 דרכים לקידום העסק שלכם בפייסבוק
הפעילות בפייסבוק כבעלי עסקים לא מסתכמת בהקמת עמוד אוהדים לעסק - הקפידו לעדכן את הפרופיל האישי, הצטרפו לקבוצות ושיתופי פעולה ודאגו שלקוחות ימליצו עליכם בדפים שלהם
הבחירה להיות בעל עסק מלווה אותנו כל שעות היממה, גם כשהעסק סגור. שיווק היא שפה אותה אנו מדברים כל הזמן. גם בבואנו למפגש חברתי, לא נפסול איתור הזדמנות עסקית, וכך נעשה גם בפייסבוק.
הפעילות בפייסבוק כבעלי עסקים, מתנהלת בחמישה רבדים וכוללת: פרופיל, קבוצות ושיתופי פעולה, פרסום ממומן, דף אוהדים מקצועי והפייסבוק של הלקוחות. רצוי לדעת את מי אנחנו פוגשים בכל רובד, מה כדאי לעשות ומה עדיף שלא. לרגל שבוע היזמות 2018 של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה קבלו מדריך לפרסום העסק שלכם בפייסבוק בחמישת הרבדים:
- "גוגל ופייסבוק יודעות איזה פילטרים יש לך במוח ומשפיעות עליהם באופן פעיל"
- יזמות מכורח - הנשים שהקימו עסק מחוסר ברירה
- החגים הם הזדמנות פז לעסקים קטנים להגדיל רווחים
פרופיל הפייסבוק – אישי
מה זה אישי? חברי הפייסבוק שלכם צריכים לדעת מה העיסוק שלכם ולהאמין שאתם טובים בו. גם אם חבריכם אינם קהל היעד ולא יהיו לקוחותיכם, בסביבתם – ברשת, בעבודה, במשפחה, ייתכן ויהיה מי שצריך את המוצר או השירות שלכם. חבר פייסבוק מודע, יהיה ממליץ טוב.
כבעל עסק שמטרתו קידום הכנסות, מוטב כי לא תשתמשו בפרופיל הפייסבוק שלכם לקידום מסרים פוליטיים, הטפות, גזענות, הכללות ולהימנע ממשחקי קנדי קראש, הימורים ושאלוני 'איזה חתול אתה' - כל אלו יגרמו לסביבה, לתפוס אותכם בהתאם.
בפרופיל מומלץ ליצור שני פוסטים בשבוע, האחד ב"רוח אישית" כמו: ספר שקראתי, הופעה שראיתי, מפגש חברים, שתילת תבלינים וכל תוכן בפן אישי. הפוסט השני – מקצועי אישי, כדי שהחברים סביבכם יזכרו ויהיו בטוחים שאתם מומחים בתחומכם עליכם להתמיד, בפוסטים המתארים במה אתם עוסקים, בתשוקה, התרגשות וצניעות. ספרו חוויה, צלמו תמונה הכוללת את העיסוק שלכם ומביעה תשוקה אליו. לדוגמא - רו"ח יעלה תמונה של ערימת קלסרים וירשום: הלקוחות שלנו יכולים לישון בשקט, כל הדוחות הוגשו. או מעצבת תכשטים מצולמת בזמן עבודה עם חומרי הגלם והכיתוב – משהו חדש נולד.
קבוצות ושיתופי פעולה
שיתופי פעולה בתוכן בין עסקים יכולים להיות אטרקטיביים ומקדמי מטרות, שתופי פעולה יצירתיים יהיו בין עסקים בעלי מהות שונה המבוססים על קהל יעד משותף. ניקח פיצריה כדוגמא, בסיום האכילה נשארים הלקוחות עם קרטון הפיצה, שיתוף פעולה עם מפעילת חוג אוריגמי שתאתגר בקיפול קרטון לצורה. דף הפייסבוק של הפיצריה ייצור עניין, ישקף ערכים של מיחזור ומחשבה על הלקוחות.
לגביי קבוצות – קיימות תועלות והזדמנויות רבות הניתנות להשגה בקבוצות בהיכרות עם קהל היעד. יחד עם זאת, קבוצת פייסבוק שהיא כל כולה פרסומים של עסקים, לא תיחשף לגולשים וזה בזבוז זמן לפרסם בקבוצות כאלה.
פרסום ממומן
ניתן להניב תוצאות נפלאות לקידום העסק ככל שנעמוד בשני תנאים:
1. המודעה תעניין – תדבר בפתרונות.
2. קהל היעד יהיה ממוקד ומדויק.
למרות הפיתוי להגיע עם מודעה לכמה שיותר גולשים – לחשיפה רחבה, קמפיין ממומן אשר מטרתו סגירת עסקאות, מתמקד באיכות ולא בכמות. פנו אלי לאחרונה מרשת בתי קפה מובילה אשר פתחה סניף חדש בדרום תל אביב, הפיתוי – לחשוף את המודעה לכל מי שגר בתל אביב.
מה עם ההכנסות? נזכור שבסוף המדידה היא בהכנסות בית הקפה קמפיין ממומן ממוקד, אולי לא יכלול חשיפת המודעה ל 1.5 מיליון גולשים אבל יחשוף את בית הקפה רק למי שהגיוני שיגיע לרכוש. ניתן לזהות גולשים אשר סביר כי הם בסביבה או מגיעים אליה מעת לעת ולפרסם רק להם. (חדר כושר בסביבה או מקומות עבודה).
נקודות נוספות לקמפיין אפקטיבי:
מומלץ לשלב את שם העיר של הגולש במודעה. במידה ורוצים להעביר מסרים לילדים ניתן לפנות לבני 60 פלוס לטובת העברת מסרים לילדיהם ולנכדיהם; ניתן להשתמש בשאלות אתגר : "בדוק התאמה" או "האם אתה זכאי ל...?"
עמוד אוהדים מקצועי
ניהול דף מקצועי לעסק, שיהיה מעניין ויקדם את מטרות העסק – זה אתגר.
דף פייסבוק המכיל פרסומים/ הודעות/ ניסיונות מכירה או לא מכיל כלום, לא יקדם את המטרה. פיתחתי שיטה לניהול דף פייסבוק עקבי ומעניין, בתכנון חודשי ובהשקעה של שעה אחת בחודש. עיקרה של השיטה מבוסס על מענה לסיבות בגללן אנשים גולשים בפייסבוק. אף אחד אינו מעוניין לראות פרסומות של עסק קטן, או לחוש שמנסים לשדל אותו לרכוש. אנשים כן מחפשים: מידע מעניין, שעשוע, מציצנות, להיות כוכבים, להרגיש חלק ממשהו ועוד. ככל שנייצר דף מקצועי אשר עונה על הצרכים, יושגו המטרות.
הפייסבוק של הלקוחות – הפה לאוזן הדיגיטלי – הרובד החשוב ביותר
צינור השיווק הטוב ביותר הוא חברים ממליצים לחברים. השאיפה שלנו, שהלקוחות ישתפו משהו שקשור בחוויה עם העסק/ המוצר/ השירות / התוצר עם החברים הפרטיים שלהם בפייסבוק האישי שלהם. כדאי להתמקד בלקוחות מרוצים ולעודד אותם לכך. כל פוסט בפייסבוק של לקוח אחד מרוצה, שווה המון לעסק.
כך תסייעו ללקוחות לספר על העסק שלכם בפייסבוק שלהם:
1. בקשו – מצאו דרך אלגנטית וגלויה לבקש שיעלו תמונה או אזכור של העסק או החוויה או התוצר (עושה את זה בעקביות בכל הופעה, הזמר עומר אדם)
2. תמרצו – תנו צ'ופר קטן ללקוח או לקוחה שמספרים עליכם ברשת.
3. צרו טריגר לצילום – צרו בעסק משהו אשר כל הבאים והחולפים, ירצו להצטלם איתו.
אנו רואים שלטים עם שמות ערים, שעשוע שמכניסים בו את הראש, הכנפיים בנמל תל אביב, וגם בעסק הקטן ניתן ליצור אלמנטים כמו כתר גדול או מסגרת יפה שאנשים ירצו להצטלם ויעזור להם, לספר עלינו לחברים.
הצלחה היא תולדה של עקביות, ריכוז בתוכן עבור הלקוחות, זניחת ניסיונות מכירה, עבודה שיטתית ויעילה – כל הדרך להצלחה.
הכותבת היא יועצת מטעם מעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.