פרשנות
רוצים טלפון מתקפל כמו שסמסונג הציגה אמש? חישבו שנית
מהפכת המסכים הגמישים היא הברקה הנדסית, אך יעברו שנים עד שהטכנולוגיה תבשיל לכדי טלפונים וטאבלטים שבאמת מספקים ערך ולא מסרבלים את השימוש וקורעים את הכיס. אך עבור סמסונג, מדובר בניצחון: היא הראשונה לחשוף את הדור הראשון של הפיתוח הזה, בו תולה את עתידה
אמש חשפה סמסונג את המסכים הגמישים שלה, למשך בערך דקה: בכיר בחברה עמד על הבמה עם הגלקסי המתקפל בידו, כשסביבתו מוחשכת ולא ניתן לראות את עיצוב המכשיר. סמסונג גם תקעה לטלפון העתידי גימור מרובע שלא מאפשר להבין האם הוא דק או עבה, האם קיבל גימור בסגנון משלו וכולי; מובייל באפלה.
- סמסונג מציגה: כך יפעל ממשק הטלפון המתקפל שלנו, שכבר נכנס לייצור
- דיווח: סמסונג החלה בייצור הסמארטפון המתקפל שלה
- לנובו תשיק בשנה הבאה טאבלט מתקפל בעל מסך גמיש
החברה כן סיפרה שמדובר במסך AMOLED גמיש מדור ראשון - ושהדורות הבאים יוכלו להתגלגל כיריעת נייר ולהימתח כגומי. מגניב לדמיין איך ייראו סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים שיתבססו על העיקרון הזה, ולחשוב שמה שבערך-ראינו אמש על הבמה הוא סנונית ראשונה לעתיד המובייל. אבל כשמסתכלים על הפיתוח לעומק, מגלים שזו לא בדיוק סנונית. למעשה, זה בעיקר אוסף נוצות ושלט "כאן בונים ציפור".
פלא הנדסי, אבל לא בשבילך
הדור הראשון של המסכים הגמישים נשען על מקטע מתקפל אחד בלבד: החלק שמחבר בין שני צידי המסך - הציר. המכשיר הראשון שתבסס סמסונג על הטריק הזה יהיה בעל מסך של 7.3 אינץ', שרק אחוז קטן ממנו באמת גמיש. שלא תטעו, היה זה אתגר טכני עצום: לכל מסך יש מספר שכבות - לקיטוב, הגנה, תאורה וכולי - וכולן צריכות לשבת כמקשה אחת כדי שהתצוגה לא תתפצח לנו בכיס. כן, המסך הוא החלק הרגיש ביותר פיזית בטלפון, ותיקונו יקר. סמסונג היתה צריכה להמציא אחד מתקפל שיהיה לא רק זול לייצור עבורה, אלא גם בר תיקון והחלפה באופן שישתלם לצרכן. בנוסף, היה עליה לבנותו כך שגם טכנאי במעבדה שיושבת בתוך תחנת דלק יוכל להחליף אותו אם יצטרך; הרי לא הייתם קונים מכשיר שלא כל אחד יודע לתקן.
מדובר בפלא הנדסי לכל דבר ועניין, פיתוח שסמסונג יכולה בהחלט להתגאות בו. אבל התוצאה שלו תהיה סמארטפון שנפתח לטאבלט, משהו שנשמע מגניב אבל פחות שימושי ממה שנהוג לחשוב. למה? כי הוא במהותו פשרה: לסמארטפונים הגדולים של ימינו יש מסכים של 6.4 אינץ' ואילו לטאבלטים הקטנים - של 7 אינץ'. זה פער מאוד, מאוד קטן וזניח שלא מצדיק מכשיר ייעודי. בטח לא כשהוא צפוי להיות יקר משמעותית מכל סמארטפון וטאבלט - לפי הערכות, ברמה של 1,300 עד 1,500 דולר למכשיר.
מה יכל להיות מגניב? סמארטפון בעל מסך של 5 אינץ' שנפרש לטאבלט של 10 אינץ'. אבל קל לשכוח איך עובד יחס התצוגה במסכים; לתצוגת 10 אינץ' בטאבלט, בעל יחס של 16:9 האופטימלי לצפייה בסרטים, יש רוחב של 8.72 אינץ' וגובה של 4.9 אינץ'. כשמקפלים אותו באמצע, כפי שמאפשר מסך גמיש, מקבלים מכשיר מאוד מרובע, שיהיה רחב מכדי לאפשר שימוש נוח ביד אחת. הערך שמספקת התצורה המתקפלת נראה כבר זניח, ומשהו שמתאים לחובבי גאדג'טים מושבעים - לא לקהל הרחב.
טבעי שסמסונג תהיה הראשונה להציג מסך כזה: היא ענקית רכיבי תצוגה שמסכיה מותקנים במכשירים רבים, ביניהם האייפונים של אפל. חשוב לה להראות למפתחים ולמשתמשים שהיא מגניבה וחדשנית, אך הרבה יותר חשוב לה להראות ליצרני הטלפונים שהגיע הזמן לגשת אליה ולהזמין את מסכי העתיד. לא פלא שהחלק באירוע שהוקדש למסכים הסתכם בהודעה על תחילת ייצורם.
מסך לכל פועל
מה שקצת נחבא באירוע היו המסכים האחרים של סמסונג. החברה הראתה במצגת שלה מסכים בעלי מרחב ייעודי למצלמה - משהו שעדיין לא ראינו במכשיריה-שלה. בעוד שאר שוק המובייל הלך על מגרעת רחבה ומכוערת, בנתה סמסונג פתרונות אלגנטיים יותר: מסך עם מצלמה שמוטמעת בראש המסך במבנה עגול, אחד עם חרך מצלמה זוויתי, עם קצת יותר סטייל - ומסך עם מצלמה בפינה.
את המסכים הללו (שלהערכתי, נראה אחד מהם בטלפון הגלקסי S10 של השנה הבאה) תציע סמסונג לכל דורש, לכל חברה שרוצה להפוך את המכשירים שלה לקצת יותר אלגנטיים.
שוק המסכים חיוני עבור סמסונג. היא רוצה להוביל אותו ולהפוך אותו לחלק מהמהות שלה בעיני המשקיעים והמשתמשים. פיתוח טכנולוגיות תצוגה הוא תחום משתלם יותר מייצור ומכירת סמארטפונים וסמסונג יודעת זאת היטב. למעשה, זה אחד מאפיקי הצמיחה העתידיים שהיא משקיעה בהם, ביחד עם ייצור שבבי זיכרון ומעבדים, ופיתוח תשתיות לאינטרנט הדברים. החברה מקווה שהמסכים הגמישים יעזרו לה להפוך ליותר מחברת מובייל, בידיעה שהטייטל הזה נשמע טוב לקהל המשתמשים אך לא למשקיעים; כולם יודעים שסמסונג מפסיקה להרוויח מהטלפונים שלה ברגע שמכרה אותם, בעוד יריבות כאפל וגוגל מרוויחות מאקוסיסטם המובייל שסביב המוצר הפיזי.
ולכן, חשוב לסמסונג למצוא פתרונות שיאפשרו לה להבטיח תזרים הכנסות מפלטפורמות ולא רק ממוצרי קצה. ראינו זאת אמש באירוע, כשהודיעה סמסונג על פתיחת ביקסבי, הסייענית החכמה המוגבלת שלה, לפיתוח חיצוני. החברה מוכרת מוצרים בקטגוריות רבות, שכולן יקבלו חיבור לביקסבי, מה שיאפשר לסמסונג להוון את השימוש בהם: למשל, רשת סופרמרקטים שתטמיע אפליקציית קניות במקררים חכמים תחלוק את הכנסותיה עם סמסונג, בהיותה מפעילת הפלטפורמה (ובמקרים רבים, יצרנית המקרר).
ימים יגידו אם תצליח סמסונג להשיג חוזים עם יצרניות מכשירים מתקפלים (למשל, לנובו ומיקרוסופט בוחנות פיתוחים שכאלה), ולעשות זאת לפני שיצליחו חברות סיניות לשחזר את ההישג - ולגנוב לה את הלחם מהפה.