תעשיית ההבטחות
כמה שווה ההבטחה "לעשות 10,000 דולר ב-5 ימים מהחוף ביוון"
קורסים לשיווק שותפים מבטיחים ללמד אתכם 'לעשות כסף באינטרנט', מה שיקנה לכם "הכנסה פסיבית, עצמאות כלכלית והתעשרות מהירה". בפועל מדובר בשיטת שיווק לגיטימית ובעסק שבאמצעות התמדה יכול להניב הכנסה - אך הקורס רחוק מלהיות ערובה להצלחה
"איך לעשות כסף באינטרנט, הכנסה פסיבית באופן מקצועי כמו הגדולים ביותר בתחום?"; "אלפי ישראלים כבר גילו שזה ממש לא חלום לייצר כסף דרך האינטרנט כהכנסה נוספת או עיקרית ולעבוד מהבית או מבית קפה בזמן שנוח להם"; "איך 'לעשות כסף באינטרנט' בקורס משנה חיים"; "כאן לא תלמד איך להיות מיליונר בלחיצה על כפתור קסם אבל כן תלמד איך להרוויח ב-2 ימי עבודה בשבוע את המשכורת שלך"; "איך עשיתי 10 אלף דולר בחמישה ימים כשאני בטן גב על החוף ביוון" – קורסים לשיווק שותפים מבטיחים למשתתפים החל מהכנסה של אלפי שקלים בחודש בעבודה של מספר שעות ביום, דרך עצמאות כלכלית ועד רווחים של מיליונים בתוך שנים ספורות.
- 5,000 דולר בחודש בעבודה של שעה ביום? תמשיכו לחלום
- "תוך ארבעה חודשים תהפכי ליועצת שינה ותרוויחי 500 שקל לשעה". באמת?
- תוך 4 חודשים תהיו עובדים מבוקשים בהייטק?
הגורואים לשיווק שותפים מפרסמים סגנון חיים של מסיבות וחופשות שבו הם עובדים כמה שעות עם מחשב נייד ומתעשרים ללא מאמץ. כאשר עושים חיפוש של "קורס שיווק שותפים" בגוגל מתקבלות 140 אלף תוצאות שחלקן נראות ומרגישות כהונאה. דפים עם כיתוב גדול וצבעוני שמבקשים, מתחננים שתכניסו מייל או גם טלפון ותמורת זה תקבלו מדריכים או חלקים מהקורס בחינם. מבצעים שייגמרו בעוד חצי שעה או עד שתסיימו לגלול לתחתית העמוד. אם תכניסו מייל או טלפון תוצפו במהירה בהודעות וטלפונים שתכליתם למכור לכם את הקורס שעלותו אלפי שקלים. קהל היעד הוא כל מי שמעוניין לייצר הכנסה נוספת מהבית, אנשים שלא מצליחים להשתלב במסגרות העבודה הקונבנציונליות, כאלה שחולמים להיות מיליונרים, אנשים שמאסו במקצוע שלהם ועד אנשים שנמצאים במצוקה כלכלית וזקוקים להיחלץ ממנה במהירה.
מה זה בכלל שיווק שותפים?
שיווק שותפים זו דרך שיווק לגיטימית שמשתמשות בה החברות הגדולות בעולם כמו בוקניג, אפל, אמזון ועליאקספרס. מדובר למעשה בתיווך בין מוכרים לקונים של מוצרים בתחומים שונים (כמו חופשות, מוצרים פיסיים או קורסים דיגיטליים) כאשר החברות משלמות עמלה בגובה של אחוז מסויים מהמכירה למי שהוביל לסגירת העסקה או כמה עשרות שקלים על כל 'ליד' – אדם שהשאיר פרטים בטופס גם אם לא רכש את המוצר. ה"שותפים" הם אנשים רגילים שלא עובדים עבור החברות אלא למעשה מפרסמים או משווקים את המוצרים ברשתות החברתיות, בפייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ - תמורת עמלה. אם מישהו יודע לפרסם בפייסבוק או במדיה החברתית בצורה שתגרום ללקוחות לרכוש את המוצר או השירות אז חברות רוצות לעבוד איתו כדי שיביא להן לקוחות.
"עושה ולא מתייאשת וגדלתי יפה בתחום"
לפני שלוש שנים גילתה טלי כדורי ששניים מחמשת מילדיה הם אוטיסטים. היא הייתה אז אשת קבע ונאלצה לפרוש מתפקידיה הצבאיים כדי לגדל את הילדים. "חיפשתי מה לעשות כדי לייצר הכנסה והגעתי לקורס של אדם טל. ממבט ראשוני זה היה נורא מרתיע כי יש באינטרנט הרבה שקרנים, בסוף הוא נשמע לי הכי נכון וקניתי את הקורס הדיגיטלי שלו שעולה 3,900 שקל בתשלום אחד, אני מעריכה שהיום הוא עולה כפול במחיר", היא מספרת. לאחר שסיימה את הקורס היא התחילה לעבוד, לנסות ולהריץ קמפיינים ממומנים. "זה הדבר הכי חשוב בשיווק שותפים, אני עושה ולא מתייאשת וגדלתי יפה בתחום".
היום הרווח שלה משיווק שותפים הוא כ-5,000 שקל בחודש אבל בחודשים מוצלחים יותר הגיעה גם ל-7,000 ו-8,500 שקל. "ראיתי כסף תוך חודשיים, לא באלפים, זה התחיל מ-800 שקל ואז 1,200 שקל ואז קפץ ל-2,000 וכמה חודשים נעצר על 2,500 שקלים. אז פתחתי עוד קמפיין וכמובן הרווחים עלו. בדרך כלל אני מגיעה לסכום של 5,000 שקל משניים שלושה קמפיינים".
במרבית המקרים, כדי להתחיל להרוויח משיווק שותפים צריך להשקיע כסף מעבר לעלות של הקורס וגם זמן רב. את הכסף משקיעים בקמפיינים במטרה שההכנסות מהקמפיין יעלו על ההוצאות. "מי שאין לו 2,000 שקל בשביל להתחיל את הקורס (מעבר לעלות הקורס, מ.מ.) כדי להתחיל לרוץ איתם – שלא ייכנס לזה. אפשר לפרסם בקבוצות בפייסבוק אבל לא משם מגיע הכסף באמת", היא אומרת.
התעשרות מהירה?
אסי (45) מאיזור השרון עשה לפני שנה וחצי קורס שיווק שותפים במטרה להחליף את ההכנסה מהעסק שלו. הוא בעל עסק של שירותי מיחשוב כבר 16 שנה ורצה לרענן את עולם המחשבים בו הוא נמצא. היום, שנה וחצי אחרי הוא עדיין לא הצליח לייצר הכנסה מספקת על מנת להחליף את העיסוק. "היו מקרים שכן הצלחתי להגיע לסדר גודל של 600 שקל הכנסות ממוצר ששיווקתי בפייסבוק. אני יודע שזה שם ואפשר להרוויח, פשוט צריך להתמיד. זה לא קסם ולא כסף קל, צריך להשקיע המון שעות, זה לא לשבת שעתיים בחוף הים – אולי רק אחרי שיש לך כבר עסק שיווק שותפים מצליח", הוא אומר. למרות שעדיין לא השיג את מטרותיו מהקורס הוא מאוד מרוצה ממה שלמד ומאמין שאם ישקיע 7 שעות ביום בשיווק שותפים הוא יהפוך את זה להכנסה עיקרית. עד היום חוץ מהקורס השקיע כמה אלפי שקלים בקמפיינים ובסך הכל, כולל עלות הקורס השקיע מעל 10 אלף שקל.
יש מגוון רחב של קורסים לשיווק שותפים ברשת, חלקם חינמיים ודיגיטליים לגמרי וחלקם מציעים מפגשים, קהילה ותמיכה של 'מנטור'. עלות הקורסים המקיפים נעה בין 2,500 שקל ל-12,900 שקל. כדי לפרסם את הקורסים משתמשים בסיפורי הצלחה של אנשים שהגיעו לרווחים גבוהים תוך זמן קצר. למשל, יובל, בן 16 שכבר בחודש השלישי שלו יצר הכנסה של 11,500 שקל. אמא צעירה שמרוויחה אלפי שקלים בחודש מלהמליץ על מוצרי תינוקות. תלמיד מצליח שיצר הכנסה של למעלה מ-2 מיליון שקל ואותו תלמיד גם מוכר מיני קורס על שיווק שותפים ומבטיח תוצאות תוך שבועיים.
"אנחנו רוצים מאוד בעקבות מה שאנחנו רואים בשוק לחדד את המסרים שלנו ולוודא שאנשים מבינים אותם. אנחנו מבינים שיש בעיה. אם אני אומר שרוב האנשים יעשו עוד אלף או אלפיים שקל אבל יש תלמיד אחד בן 17 שעשה 2 מיליון אז אנשים שומעים את ה-2 מיליון. זה חזק ומרשים ואני לא רוצה לא להשתמש בזה, בדיוק כמו שבראיון עבודה אתה לא מתחיל לספר על הבעיות שלך אלא על החוזקות", אומר אדם טל, גורו שיווק שותפים שמפעיל מעל 20 קורסים שונים.
למרות הפרסום כדרך להתעשרות מהירה המנטורים מבהירים שהם מנסים לסנן את המשתתפים ולהסביר שיש צורך בהשקעה, התמדה ושקיימים סיכונים. צחי רוזנטל, מנטור להגשמה עצמית וכלכלית, מסביר שאנשים אוהבים להסתכל לפעמים רק על הדברים הכי חיוביים או חלומיים בדפי פרסום. "בכל דפי הפרסום, ובכל האתרים שלי ואפילו בכל מייל שאני שולח לרשימת התפוצה שלי כתוב בסוף הדף או בתנאי השימוש כך: 'המידע בדף זה אינו מהווה הבטחה או התחייבות לרווחים ללא פעולה והתמדה לאורך זמן'".
התמונות בפייסבוק אותם מקפידים מפעילי הקורסים בתחום לפרסם מראות חיי מותרות עם מינימום עבודה אך הסיפורים שלהם בדרך להצלחה בשיווק שותפים מראים שלא מדובר בהתעשרות מהירה או קלה. אדם טל הגיע לשיווק שותפים ב-2009 אחרי שהחברה לבניית אתרים שהקים נפלה והוא חיפש דרך להרוויח כסף. "השקעתי 5 דולר ביום, זה בא על חשבון הקפה, עד שיום אחד ראיתי שהוצאתי 5 דולר והכנסתי 6.25. אחרי חודשיים כאלה הצטברו 100 דולר ואז חיכינו (הוא ואישתו, מ.מ.) לראות שאנחנו מקבלים את הצ'ק ועד שלא ראינו את הכסף בחשבון לא הנחנו שזה אמיתי. מהרגע הזה זה הפך להיות מאוד קל כי הגדלנו את התקציבים על פירסום ודי מהר הגענו לרווח של 1,000 דולר ביום", הוא מספר.
אחת התלונות על התחום של שיווק שותפים היא שזה לא קל כמו שמציגים הגורואים. "אנחנו כותבים בכל מקום שזה דורש התמדה, הקרבה, להשקיע, ליישם אבל איכשהו זה נתפס לאנשים כדבר קל. אבל זה גם מאוד עניין של מה זה קל, אני מרגיש שהרבה יותר קל לשבת בבית במזגן עם לפטופ ולפצח משהו קשה כמו תשבץ או משחק וידאו, זו דרך הרבה יותר קלה לעשות כסף מלעבוד במחסן כמו שעשיתי כשהייתי בן 17".
רוזנטל גם כן מעיד על עצמו שהגיע לתחום מחוסר ברירה. "אחרי הצבא פיטרו אותי מכל עבודה שבה עבדתי מהסיבה שאני עובד לאט, זה האופי שלי. בסוף, מצאתי עבודה בתור טלפן בבזק אבל הסתכלתי על מי שעובד מעלי והם כולם היו מבואסים", הוא מספר. הוא חיפש דרך אלטרנטיבית להרוויח כסף באינטרנט והפסיד בהונאות פירמידה, הוא המשיך ומכר רהיטים ישנים, גיטרה משומשת ואז הקים אתר ושיווק מיזמים רבים בשיווק שותפים כאשר זכה במקום ראשון בתחרות עולמית בחברת חופשות על כך שמכר הכי הרבה חופשות. הוא התפטר מהעבודה והמשיך לשווק חופשות, דיאטות, סדנאות, נדל"ן עד שהצליח לייצר הכנסה מספקת רק משיווק שותפים.
משה פרקש, גורו שיווק שותפים שמפעיל מזה שנה וחודשיים קורס מספר שלקח לו שלוש שנים להגיע להכנסה הנוכחית שלו. "הממוצע בתחום, בכלל במקצועות הדיגיטליים היא אלף ימים כדי להיות מסוגל להחליף הכנסה נוכחית בהכנסה מהאינטרנט". עד שהוא התחיל להתפרנס בצורה מלאה משיווק שותפים הוא הוציא 100 אלף שקל. "אני הגעתי לתחום בדרך הלא נכונה. ראיתי ילד בארה"ב שאמר שהוא בן 17 ומרוויח 40 אלף שקל בחודש. הבנתי את המודל העסקי שאפשר לתווך בין עסק ללקוחות וזה הלהיב אותי. שם התחיל מסע ארוך שכלל הרבה ניסוי וטעייה. הפסדתי כסף אבל ברגע שהחלטתי שאני הולך להצליח בזה אז זה היה בסדר מבחינתי".
השיחה עם פרקש מתבצעת כשהוא במקסיקו, מטייל עם בת הזוג שלו תוך כדי שהוא מתפרנס מהעסק שלו של שיווק שותפים והקורסים הדיגיטליים. הוא מקפיד לפרסם בפייסבוק תמונות שלו מטיולים בעולם ולהראות את דרך החיים שעסק שיווק השותפים שלו מאפשר לו. "אני עובד כל יום כי יש לי את היעד של לעבור את ה-2 מיליון בשנה אבל כדי לתחזק את ההכנסה הנוכחית שלי הייתי אומר שהשקעה של שעתיים ביום זו לא הגזמה", הוא אומר.
מהן הסכנות? האם מדובר בהונאה?
מכיוון שמדובר בקורסים שמוכרים אפשרות 'לעשות כסף באינטרנט' ורבים מהם מפתים עבור אנשים שמגיעים מתוך מצוקה כלכלית חשוב להבהיר שיש סכנות לא מעטות בשיווק שותפים. טלי כדורי מספרת שהיו שתי חברות בארץ שהיא שיווקה את הקורס שלהן ולא קיבלה את העמלה שהובטחה לה. יש אנשים שמסתבכים עם מעבר על חוקים כמו למשל חוק הספאם אם הם שולחים לינק לרכישת המוצר אותו הם משווקים במייל או חוקי אמת בפרסום אם הם כותבים משהו לא נכון על הקישור אותו משווקים. אמנם רוזנטל למשל מדגיש שלא חייבים להשקיע כסף כדי לייצר הכנסה אך שזו מתחילה לרוב מכמה מאות שקלים בודדים. מי שמעוניין להגיע לסכומים גבוהים צריך במרבית המקרים להשקיע כסף בקמפיינים ויש גם הפסדים. יש אנשים שכמו בהימורים מפסידים כסף על שיווק באינטרנט וחושבים שבפעם הבאה 'יביאו את המכה' ומפסידים שוב ושוב.
"שיווק שותפים זה תחום לגיטימי אבל יש הרבה חבר'ה שמתעסקים בדברים לא לגיטימיים ונכנסים לזה - כמו למשל פירמידות. אנשים שמתעסקים בשיווק רשתי - אתה רוכש מוצר כמו למשל תוסף תזונה ובעצם מגייסים אותך לפירמידה חוקית שבה אתה מרוויח מלגייס אנשים מתחתיך שרוכשים גם את המוצרים. כולם נתקלו בזה אבל בגלל שאנשי השיווק הרשתי כבר מאוסים הם משתמשים בבילבול שקיים בין שיווק שותפים לשיווק רשתי", מסביר טל.
הסבה מקצועית או טרנד חולף?
הגורואים שמעבירים את הקורסים לשיווק רשתי אמנם מפרסמים אותם כדרך להגדלת הכנסה או התעשרות מהירה אך מסבירים שמדובר בעסק לכל דבר או מקצוע שצריך להשקיע על מנת להצליח בו. "זו הסבת מקצוע, זה לא איזה משהו על הדרך. אם אני רוצה להיות רופא אני צריך ללמוד רפואה וקורס אחד הוא לא הכל. הדרך רצופה בכמה קורסים כי זה נושא עצום וכל קורס הוא מדרגה", אומר פרקש.
טל אף טוען שמעבר לפרסומים של התעשרות מהירה מדובר במקצוע גם למישהו שרוצה לעבוד כשכיר בעבודה מעניינת וכיפית. "עם כישורים מהתחום של שיווק שותפים הרבה חברות ישמחו מאוד לקבל אותך. הרבה אנשים חושבים שהדרך היחידה שלהם לעבוד במשרד עם משכורת גבוהה זה לעשות תואר, אבל אדם שיודע שיווק דיגיטלי יהיה מאוד מבוקש וזה משהו שאי אפשר ללמוד במכללה כמו שצריך כי עד שאתה מסיים את הקורס כל מה שלמדת לא רלוונטי".
התעשייה של שיווק שותפים שצמחה עם הרשתות החברתיות מאפשרת בעצם לכל אחד להיות משווק של חברות גדולות תמורת עמלה. החברות צריכות להשקיע סכומים מינימליים בשיווק הזה והשותפים (האנשים הרגילים) עושים את רוב העבודה. השיטה יצרה דרך חדשה לאנשים להרוויח כסף, יש שקוראים לזה מקצוע חדש והצמיחה גם מספר לא מבוטל של גורואים. אנשים שהצליחו להרוויח כסף בשיווק שותפים ויצרו מוצרים דיגיטליים, קורסים, בתעשייה שמזינה את עצמה.