כך תתווכחו עם הבוסים שלכם - ותישארו בחיים
אחד המצבים הבעייתיים ביותר במקום העבודה הוא חוסר הסכמה עם מי שיכולים לפטר אתכם; מה אפשר לעשות?
- לשמור על עקרונות בעבודה: מתי ואיך להגיד 'לא' לבוס
- לא קל כמו שזה נשמע: איך להגיד "לא" בעבודה
- כך תגלו מה העובדים האחרים באמת חושבים עליכם
אם כך, כיצד אפשר להתווכח עם הבוס מבלי להיתפס כאיום או כווכחנים?
גבריאל גרנט, מנכ"ל חברת יומן פרטנרס ומחבר הספר לפרוץ את המחסום: הכוח של שיחה בעולם מפולג (Breaking Through Gridlock: The Power of Conversation in a Polarized World), טוען שחוסר הסכמה עלול להיתפס כמאיים כי הוא נחשב כזלזול בדעה שמישהו אחר מחזיק.
לכן רצוי להציג את הדעות שלכם בצורה הנכונה. ראשית, עליכם להחליט אם אתם מתווכחים מהסיבה הנכונה. אם יש משהו חשוב להוסיף לדיון, ואם אתם לא מתנגדים רק לשם הוויכוח, אז עקבו אחר ההנחיות הבאות כדי לשלוט באמנות הנשכחת של התווכחות בצורה מועילה:
1. גלו איזה סגנון משפיע על הצד השני: בכל הקשור לשכנוע, גורם מרכזי להצלחה הוא התכנון. חלק משמעותי בתכנון הזה הוא ההבנה כיצד הצד השני מעדיף לתקשר. "חשוב לדעת מה סגנון הדיבור שמשפיע על הבוס שלכם", אומרת פריסיליה קלמאן, קואצ'רית קריירה ונשיאת חברת Career Strategies. "יש סיבה מדוע בניו יורק טיימס ובעיתונים אחרים יש את כל הטבלאות והגרפים הנהדרים האלה. הם מאד משפיעים".
לכן שימו לב אם הבוס שלכם מעדיף לקבל מידע רב או שהוא מעדיף להבין כיצד ההחלטות שלו משפיעות על אחרים?
2. גייסו תמיכה במטרה שלכם: אם אתם באמת תקועים והצד השני כלל לא מקשיב לטיעונים שלכם, ייתכן והגיע הזמן להרחיב את מעגל האנשים שאתם מנסים לשכנע. אסטרטגיה אחת היא לאסוף את האנשים שמסכימים אתכם ולהציג יחד את הטיעונים. שכן, ככל שיש יותר אנשים התומכים במטרה, כך היא נשמעת אמינה יותר. אסטרטגיה אחרת היא לגייס את העזרה של מישהו שהצד השני סומך עליו. לדוגמה, אם אתם יודעים שהבוס שלכם סומך במיוחד על מנהל מסוים, אז נסו לשכנע את אותו מנהל לתמוך בכם, ובקשו ממנו לחלוק את המידע עם הבוס. "זו אסטרטגיה טובה מאד", אומרת קלמאן. "אך החסרון הוא שאם אתם צודקים, לעולם לא תקבלו את הקרדיט. לפחות תצליחו לבלום את התפשטות הבעיה".
בכל זאת, גם כשמיישמים את כל העצות, קורה שהסיטואציה תקועה לגמרי. אך גם במקרים כאלה אתם עדיין תוכלו להישאר נאמנים לעצמכם, להעביר את המסר ובו זמנית לחזק את הקשר עם הבוס, אם תצייתו לכללים הבאים:
1. תתמקדו בתוצאות: בשיחות מאתגרות, אנחנו נוטים להגיב לפער בין העולם שאנחנו רוצים והעולם שבו אנחנו חיים. כלומר, אם הבוס באמת מעצבן אתכם, ההמלצה היא להגיב בצורה שתואמת למה שאתם רוצים שיקרה בעתיד, ולא למצב הדברים בהווה. כך שאם המטרה שלכם היא עתיד שבו אנשים משתפים פעולה, אז עצבים או כעס – גם אם הרגשות האלה מוצדקים – לא יעזרו לכם להגיע לעתיד שאתם רוצים ליצור.
2. זהו את המטען שהיה קיים לפניכם: לפעמים אתם אינכם הסיבה מדוע לא מקשיבים לכם. לפעמים הבוס פשוט מוציא עליכם את כל התסכולים והחוויות הקשות שספג בעבר. דרך אחת לעקוף את זה היא לזהות את המטען של הבוס שלא קשור אליכם. תוכלו לעשות זאת על ידי כך שתדמיינו מה הוא חושב שאתם מייצגים, מה הוא חושב שאתם מקדמים ותכירו בכך כבר בתחילת השיחה.
בגלל שאי הסכמות ומחלוקות מובילים לעיתים לריבים, ולחץ רגשי יכול להוביל גם לבעיות פיסיות, זה רק טבעי לרצות להימנע מכך. אך חשוב לדעת לנווט בשיחות הלא פשוטות הללו. זה חשוב ולו לשם הגיוון במחשבה וברעיונות. במקומות עבודה, חוסר הסכמה דווקא מסייע לחשיבה קבוצתית, ולכן הצוותים הטובים ביותר יודעים כיצד לא להסכים, ואף מעודדים זאת.