פרשנות מאקרו
70 פנים לאלקסה: האם אמזון היא שפיצחה את שוק הבית החכם?
לאחר שחברות רבות ניסו לכבוש את תחום אינטרנט הדברים עם מוצרים ביתיים יקרים ומשוכללים, מגיעה אמזון עם גישה אחרת לגמרי: עשרות מוצרים חכמים פשוטים, זולים ומגניבים. יתכן שאסטרטגיה זו, שנשענת על הצלחת רמקולי סדרת אקו, היא שתהפוך כל בית לחכם
- גוגל מסמנת את הפנסיונרים כשוק הבא למוצרי הבית החכם שלה
- המרגל שעל המדף: האם רמקולים חכמים מאזינים לכם בחשאי?
- חדש מגוגל: Android Things, מערכת הפעלה לאינטרנט הדברים
אף אחת מהאסטרטגיות הללו לא הצליחה להביא את הבית החכם למיינסטרים, והקונספט נשאר בעיקר נחלתם של משוגעים לדבר או התבטאה רק במוצר חכם בודד או שניים בביתם של צרכנים סקרנים - או סתם כאלה שלא אכפת להם לשפוך סכומים לא סבירים על מקרר עם מסך מגע. הבית החכם שמבטיחים לנו מזה כשני עשורים? אותו עוד לא ראינו.
אבל עכשיו נראה שלאמזון יש אסטרטגיה חדשה בתחום, שונה מכל מה שראינו עד עתה, שיכולה לפצח סוף סוף את האגוז הקשה הזה. בניגוד למאמצים הקודמים, שככל הנראה הם תולדה של דיונים, מחקרים וישיבות מרתוניות בחדרי הנהלה, נראה שעל האסטרטגיה שלה, או לפחות הרעיון לה, נפלה אמזון כמעט במקרה.
האסטרטגיה נחשפה באירוע חומרה שערכה ענקית הסחר המקוון בסוף השבוע שעבר, במהלכו הציגה יותר מ-70 מוצרים שונים. חלק ניכר מהסיקור התקשורתי התמקד במיקרוגל החכם מבוסס אלקסה של החברה, שיכול לקבל דרך רמקול אקו פקודות קוליות – ללא ספק אחת התכונות המיותרות בשוק. אבל היה שם יותר, הרבה הרבה יותר.
גרסאות משודרגות לרמקולי האקו השונים של החברה, אקו לאוטו שיכול לנגן מוזיקה, להתקשר לאנשים או לכבות מכשירים חשמליים בבית, אקו סאב ליצירת מערכת סאונד ביתית, מכשיר DVR להקלטת שידורי טלוויזיה חיים אותם ניתן להזרים למכשירים אחרים, מצלמת אבטחה חכמה, שעון קיר מבוסס אלקסה, שקע אקו חכם שמתחבר לכל שקע קיים, אקו אינפוט שיכול להפוך רמקול קיים לרמקול חכם מבוסס אלקסה ועוד.
כמעט כל המוצרים הללו גם זולים מאוד: המיקרוגל עולה 60 דולר, האקו לאוטו רק 50 דולר, שעון הקיר 30 דולר והאקו אינפוט 35 דולר. אפילו מוצרים יקרים יותר כמו אקו סאב, שתומחר ב-130 דולר, נחשבים זולים ביחס לאלו של מתחרים.
מוצר חכם זול ושימושי. נשמע מוכר? בצדק. כי במובן מסוים כל המוצרים החדשים הם גרסה של האקו, הרמקול החכם המקורי של אמזון. הרמקול הראשון, שהושק ב-2014 עם תג מחיר של 180 דולר (ומאז המחירים ירדו משמעותית) הפך מהר מאוד להצלחה מסחררת, לאחד המוצרים המבוקשים של אמזון ולאב גאה לקטגוריית מוצרים מיינסטרימית חדשה; חוץ מאמזון, יש כנראה רק שתי חברות שחתומות על חניכת קטגוריה חדשה במאה הנוכחית - אפל וסמסונג. ספק אם אפילו באמזון חזו את ההצלחה רחבת ההיקף שתהיה לאקו, שהוליד שורה של מוצרים ופלטפורמות מתחרות: לפי נתוני של Strategy Analytics נמכרו ברבעון השני 11.7 מיליון רמקולים חכמים (לאמזון יש עדיין את נתח השוק הגדול ביותר, אם כי הרמקול החכם הנמכר ביותר הוא מתוצרת גוגל).
הרמקול החכם הוא שהפך למרכז הדיגיטלי של הבית. זה פשוט היה מוצר חכם לבית שאנשים הבינו, השתמשו, נהנו ממנו, היה נגיש לכולם וסיפק ערך לצרכן. מאז ההשקה המקורית הרחיבה אמזון את ליינאפ האקו של בעקביות, עם גרסאות זולות יותר כמו האקו דוט או יקרות יותר כמו האקו שואו בעל המסך.
אבל באירוע החומרה האחרון שערכה היא פרצה את המסגרת לחלוטין, עם שורת מוצרים שמכניסים את הסייענית החכמה אלקסה לאזורים חדשים בבית ואף לוקחים אותה מחוץ לו, יכולים להתחבר עם מכשירים קיימים ולהוסיף קצת פיקחות למוצרים טיפשים. זו מתקפה משולבת שמבוססת על אסטרגיה ברורה אחת: הרבה, שימושי וזול. אין כאן הימור על מעט מוצרים גדולים ויקרים שמוחלפים במקרה הטוב פעם בעשור ושנקנים רק לאחר חשיבה רצינית, גם לא מהלך של יצירת פלטפורמה בתקווה ש"אם תבנה את זה, הם יבואו".
אמזון הולכת יותר על כיוון הקנייה האימפולסיבית. רוצה מיקרוגל חדש? יש לנו אחד ב-60 דולר. היי, תראו איזה שעון פאנקי. אולי נקנה אותו? ואני באמת רוצה להפוך את הטויוטה קורולה 2011 שלי לחכמה. הבית החכם, חושבים באמזון, לא יגיע במוצרים גדולים, פלטפורמות בודדות או מייקאובר יקר. אלא בטפטוף קבוע, בדרך של הכנסת מוצרים זולים שקנייתם לא מחייבת חשיבה גדולה מדי. זה לא שהחברה ויתרה על קונספט הפלטפורמה, אלקסה והיכולת שלה לדבר עם מפתחים חיצוניים היא המרכז של הכל, אבל היא לוקחת חלק פעיל בקידומה ודחיפתה לצרכנים באמצעות המוצרים שלה.
ליין המוצרים נראה קצת אקלקטי, והוא אכן כזה. להשקה כזו רחבה יש מטרה חשובה לא פחות מניסיון לכבוש את הבית החכם היא ללמוד איך לעשות את זה נכון. חלק מהמוצרים הם בוודאי בלוני ניסוי שהחברה מפריחה בניסיון לראות מה נקלט ומה נופל. המידע שתצבור, גם מהיקפי המכירות וגם מאופן השימוש במוצרים (ושלא יהיה לכם ספק, אמזון יודעת כל מה שאתם עושים במוצרים החכמים שלה), ישמש אותה לפיתוח דור המוצרים הבא ולהצגת מוצרים חדשים.
האם לאסטרטגיה של אמזון יש סיכוי להצליח? ניסיון העבר בתחום מלמד שהסיכויים לכך לא גבוהים. מצד שני, אין עוד חברות אחרות שיצרו מוצר בית חכם פופולרי וטרנספורמטיבי כמו אקו. ואם זה קרה פעם אחת, אולי אמזון יכולה לעשות את זה 70 פעמים נוספות.