גשר יהודית: לכץ יש נימוק מקצועי, שייתכן שהוכן מראש
גורמים המקורבים לפרויקט טוענים כי גורמי מקצוע בכירים במשרד התחבורה ידעו היטב על קיום העבודות בשבת, אך העדיפו לנקוט בשיטת "מצליח"
עוד לפני שהפך למשבר פוליטי בין חרדים לחילונים, היה גשר יהודית סמל לסחבת התכנונית והביצועית בישראל.
- עוד קרב על השבת: השר כץ הקפיא את בניית גשר יהודית בתל אביב
- גשר הולכי הרגל החדש בנתיבי איילון בת"א יעצור את התנועה ב-6 סופי שבוע
הגשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים אמור להימתח מעל נתיבי איילון בין שדרות יהודית בצד המערבי לרחוב יגאל אלון במזרח. בהודעה שלשום על העבודות המתוכננות, הפריזה חברת נתיבי איילון בחשיבות הגשר “שיעודד תחבורה ירוקה” ואפילו “יסייע להפחתת מספר כלי הרכב בגוש דן”, כאילו רוכבי אופניים לא עוברים במחלף השלום, 280 מטר צפונה משם.
החברה לא הזכירה בהודעתה שכבר ב־2010 הובטח שהגשר ייפתח ב־2012, אך הוא אושר רק ב־2014, יצא למכרז ב־2017 וצפוי להיפתח ב־2020 על פי התוכניות שמתבססות על עבודה בשבת. כש”כלכליסט” ניסה בעבר להבין מדוע הקמת גשר צר באורך 110 מטר נמרחת על פני עשור, הסבירו בנתיבי איילון שעיריית תל אביב התעקשה על עיצוב "שיתאים לאופיה של העיר". במקום גשר בטון פשוט וזול, תוכנן גשר שאינו נשען על עמודים. המחיר האמיר בהתאם, ורק ב־2016 נמצא המימון שמתחלק בין חמישה גופים.
התוצאה היא פרויקט הנדסי מורכב, שדורש חסימה של נתיבי איילון ומסילות הרכבת למשך 24 שעות בכל פעם, כדי לפרוס בזהירות מנופי ענק שלא יסכנו עוברים, שבים ופועלים.
הפתעה ידועה מראש
ההודעה שלשום בישרה שהעבודות יבוצעו בשישה סופי שבוע, הראשון שבהם ב־31 באוגוסט. שר התחבורה ישראל כץ הדגיש אתמול שהוא הופתע מההודעה ובלשכתו הדגישו שמי שפרסם אותה הוא ראש העיר תל אביב רון חולדאי שניצב לפני בחירות מקומיות קשות. עם זאת, גורמים המקורבים לפרויקט טוענים כי גורמי מקצוע בכירים במשרד התחבורה ידעו היטב על קיום העבודות בשבת, אך העדיפו לנקוט בשיטת "מצליח". רכבת ישראל, נמל חיפה והרכבת הקלה בגוש דן מקיימים עבודות תשתית כמעט בכל שבת, מבלי שנשמעת במחאה חרדית. במשרד התחבורה רצו לבדוק: אולי החרדים יתעלמו גם מהקמת גשר יהודית. לקחו שם בחשבון שאם החרדים ירעישו עולמות, כץ יוכל לעצור את העבודות ולגזור קופון פוליטי.
חיזוק לטענה זאת ניתן למצוא בהודעה שפירטה רק את מועד העבודות הראשונות, בעוד שאר חמשת המועדים אפילו לא נקבעו רשמית. פרסום העבודות הראשונות נועד להיות בלון ניסוי למדידת תגובת המפלגות החרדיות. במשרד התחבורה זוכרים היטב את גלי ההדף של עבודות הרכבת בשבת לפני שנתיים, ולכן רצו לבדוק את עוצמת הגלים. ואכן, עם פרסום דבר העבודות יצאו כמה חברי כנסת חרדים באזהרות והתקשורת החרדית עסקה בהן בהרחבה. לאחר ביטול העבודות, כולם הזדרזו להלל את שר התחבורה כץ.
ההחלטה המקצועית: שבת
כץ נזהר מלייחס את ביטול העבודות לדרישת החרדים, ונימק זאת בכך שחסימה ל־24 שעות תפגע בכלל הציבור. מנתונים שהגיעו לידי “כלכליסט” עולה שמספר כלי הרכב שעוברים בין מחלפי לה־גארדיה והשלום בימי חול דומים מאוד למספרם בסוף השבוע, כ־130 אלף כלי רכב. כך, חסימה ממושכת בסוף השבוע עלולה לפגוע ביותר נוסעים מאשר חסימה קצרה באמצע השבוע. אולם זו תמונה חלקית: הצבת המנופים דורשת גם את השבתת הרכבת. בשבת הרכבות לא נוסעות, כך שהפגיעה הכוללת נמוכה יותר בשבת. בנוסף, ייתכן ששעות הלילה לא יספיקו לעבודות הנדרשות.
במשרד התחבורה עומדים על כך שביטול העבודות נובע מסיבות מקצועיות ומזכירים שגשר המיתרים בירושלים וגשר הקריה בתל אביב נבנו בלילות, וכך גם גשר יהודית יוכל להיבנות בשעות שבהן התנועה דלילה. בחברת נתיבי איילון לא הכינו תוכנית חלופית לעבודה בשבת והחלו לבחון את האפשרות לחסום את איילון והרכבות בחול המועד סוכות.
עם זאת, במשרד התחבורה מזכירים כי בתוך חודשים ספורים אמורות להתבצע עבודות החשמול של קו הרכבת בתל אביב, שיובילו ממילא להפסקת תנועת הרכבות בתל אביב. היום יורה המשרד לנתיבי איילון להיערך להקמת הגשר באותם ימים.