יחזרו לישראל? דידי ועליבאבא במשא ומתן לרכוש את ofo
דיווח: ענקית שיתוף הנסיעות הסינית וזרוע ההשקעות של עליבאבא מנהלות יחד מו"מ לרכישת חברת האופניים השיתופיים הסינית לפי שווי של 2 מיליארד דולר. אופו, שנמצאת בקשיים, הודיעה לפני חודש שהיא עוזבת את ישראל לאחר פחות משנה
ענקית שיתוף הנסיעות הסינית דידי צ'ושינג וחברת אנט פייננשל - זרוע הפינטק של עליבאבא - נמצאות במשא ומתן על רכישה משותפת של חברת האופניים השיתופיים הסינית אופו (ofo). לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, חברת שיתוף האופניים הנתונה בקשיים עשויה להירכש לפי שווי של 2 מיליארד דולר.
- פנצ'ר באופניים של אופו: 63 מיליון משתמשים ואפס רווחים
- ענקית האופניים השיתופיים ofo החלה לפעול בישראל
- מובייק הסינית תקים מערך אופניים שיתופיים בישראל עם CAR2GO
רכישה עתידית של אופו תהיה שלב נוסף בתהליך הקונסולידציה שעובר על ענף האופניים השיתופיים הסיני, שהתחרות האימתנית בו הביאה חברות סטארט-אפ להפסיד מאות מיליוני דולרים. אם אכן אנט פייננשל תמנה על רוכשות אופו, החברה, שכבר זכתה למימון של עליבאבא, תהפוך לתלויה בענקית הקמעונאות אף יותר.
יריבתה העיקרית של אופו בשוק האופניים השיתופיים, מובייק, נקנתה השנה ב-2.7 מיליארד דולר בידי מייטואן-דיאנפינג, חברת אינטרנט שאחת מהמשקיעות בה היא טנסנט, היריבה העיקרית של עליבאבא בשוק הטכנולוגיה הסיני. דידי צ'ושינג כבר מחזיקה בנתח ממניות אופו, ולפי מקורות שציטט רויטרס, היא שכרה גורם שלישי שיבצע בדיקת נאותות לחברה לפני הקנייה. שתי החברות סירבו להגיב לידיעה.
בחודש שעבר הודיעה ofo על סגירת השלוחה הישראלית שלה והוסיפה כי מדובר בהחלטה של ההנהלה לצאת מכל השווקים במזרח התיכון. ofo החלה את פעילותה בישראל (לצד תלאופן ומובייק) בתחילת השנה בניסוי מצומצם יחסית שכלל 100 אופניים שיתופיים שהוצבו באוניברסיטת בר אילן. מאוחר יותר הורחבה הפעילות למכון ויצמן ולרמת גן.
נטישתה של ofo הפתיעה במיוחד לנוכח העובדה שעיריית רמת גן פרסמה נתונים המעידים על הצלחה גדולה. לפי נתוני עיריית רמת גן שנחשפו ב"כלכליסט", בוצעו במהלך החודשים האחרונים מדי יום כ-1,300 שיתופי אופניים. בשונה מן החברות המתחרות - אופני ofo אינן דורשות שימוש בתחנות עגינה ייעודיות, אלא ניתנות לנעילה במקום בו הן נשארות באמצעות מנעול מיוחד הנפתח באמצעות אפליקציה סלולרית.
יומיים לאחר מכן הודיעה ofo כי היא נוטשת גם את השוק האוסטרלי, שם הפעילות שלה הסתבכה בין השאר בשל חוקים המחייבים חבישת קסדה בכל נסיעה על אופניים. על פי הדיווחים בחודש שעבר, ofo סוגרת גם את הפעילות בהודו ומצמצמת משמעותית את הפעילות בסינגפור.
הנסיגה ההמונית הזו משווקים בעולם אליהם ofo נכנסה ממש לא מזמן היא חלק מתוכנית חירום שמפעיל המנכ“ל דאי ווי (Dai Wei), שמטרתה להעביר את החברה מהפסד לרווח בתוך 100 יום. ל-ofo, חברת האופניים השיתופיים השנייה בגודלה בסין, יש אמנם 63 מיליון משתמשים חודשיים פעילים במדינה אך היא עדיין מסיימת כל חודש בהפסד ולמשקיעים שלה זה נמאס.