הסופר של עליבאבא: כך נרכוש מזון בעתיד
המלצות מהאפליקציה, משלוחים סופר-מהירים ודגש על מוצרים טריים. עליבאבא ממציאה מחדש את חווית ההליכה לסופרמרקט
המוכרת בדוכן הסושי בסופרמרקט חמה (Hema) במערב בייג‘ינג מסתכלת עלי בהפתעה. ”אתה חייב להוריד את האפליקציה שלנו כדי לקנות כאן. אי אפשר לשלם בדרך אחרת“, היא מסבירה לי ואני נאלץ לציית, מתחבר לWiFi- החינמי ומחכה להשלמת ההורדה, רק כדי לנגוס בסוף בקומבינציה של שש חתיכות סושי במחיר 68 יואן (37 שקל).
האמת שעד שמורידים את האפליקציה של חמה, קשה להבין לעומק מה כל כך מיוחד בסופר המדובר מבית עליבאבא, שנראה אולי נקי ומאורגן יותר מאשר סופר רגיל בסין, אבל לא הרבה יותר. לפני הורדת האפליקציה עוד הטרדתי את המוכרות בשאלות מעיקות, כמו למשל מאיפה מגיע החלב במקרר.
- במפקדה של האח הגדול: ביקור בחברת זיהוי הפנים שאחראית לפרויקט המבהיל ביותר בסין
- יש שמאלנים בסין, אבל הם חולמים על הגירה
- מחירי התרופות בסין יורדים - בזכות סרט חדש שסחף את ההמונים
אלא שאין באמת צורך לשאול, כי על כל מוצר בסופרמרקט החדש של עליבאבא יש קוד QR שאפשר לסרוק באפליקציה ולגלות כל מה שרצית לדעת עליו, החל מהמקור של המוצר (החלב מגיע מדרום קוריאה והענבים שאני קונה ממחוז חביי הסמוך לבייג‘ינג), דרך מתכונים שאפשר להכין איתו, מוצרים מומלצים אחרים ועד לביקורות ממשתמשים אחרים על המוצר, ממש כמו שיש באתרי הקניות של עליבאבא באינטרנט.
ה"קמעונאות החדשה": מיזוג בין חוויית הקנייה באינטרנט לקניות בחנויות הפיזיות
רשת הסופרמרקטים חמה היא חלק מיישום האסטרטגיה של ”קמעונאות חדשה“, מושג שטבע מייסד עליבאבא ג‘ק מא ומשמעותו מיזוג בין חווית הקניות באינטרנט לקניות בחנויות פיזיות. לאסטרטגיה הזו יש הגיון די ברור: סין היא אמנם מובילה עולמית בכל הנוגע למסחר האלקטרוני, אך עדיין רק 15% מהקניות הקמעונאיות במדינה נעשות ברשת. רוב הסינים עדיין מעדיפים לקנות את רוב הדברים בחנויות פיזיות.
הסופר של עליבאבא משלב בין היתרונות של חווית הקניות בחנות פיזית, כמו היכולת לראות ולבחור בעצמך את הבשר, הדגים והפירות שאתם קונה, לבין היתרונות של מסחר אלקטרוני שמביא את המוצרים אליך הביתה. לקוחות שגרים במרחק שלושה קילומטר מהסופר יכולים לקבל את כל המוצרים שקנו הביתה בתוך 30 דקות בלבד במשלוח מהיר. אותם הלקוחות יכולים כמובן גם להזמין את כל המוצרים מהבית, בלי להגיע לסניף, ועדיין לקבל אותם בזמן שיא של חצי שעה ללא עלות. חלק מהסופרים של חמה, שכ-70 מהם צפויים לפעול בסין עד סוף השנה, מציעים אפילו משלוחים 24 שעות.
אם מביטים לתקרה בחנויות של חמה נתקלים במה שהפך לאחד הסמלים המסחריים של הרשת. לאורך התקרה פרוסה מערכת של רשתות מתכת על גביה נעות שקיות רב פעמיות עשויות מקנבס. השקיות האלה מכילות מוצרים שעובדים מלקטים אספו בחנות בהתאם להזמנות שהכניסו לקוחות מהבית. אחרי שמילאו את השקית במוצרים, הם מניחים אותן על וו בחנות שמעלה אותן לתקרה ומשם משנע אותן החוצה אל השליח, כדי לחסוך זמן.
אבל המיזוג בין קניות ברשת לקניות בחנות פיזית הוא לא הייחוד היחיד ברשת הסופרמרקטים של עליבאבא. הרשת משלבת גם בין חווית הקנייה בסופרמרקט לבין אכילה במסעדה. הדגש בסופרמרקטים של חמה הוא על מוצרים טריים מכל העולם והאזור הפופולרי ביותר בסופרמרקט של עליבאבא הוא ללא ספק אזור האקווריום המכיל עשרות סוגים של בעלי חיים ימיים, דגים, סרטנים, צדפות ועוד כמה דברים מוזרים שהתקשתי לזהות. הלקוחות יכולים לדוג אותם בעצמם או לבקש מהמוכר לשלות אותם מהמים.
אחרי שבחרו את המוצרים, רבים מהלקוחות בחמה לא מחכים עד שיגיעו הביתה כדי לאכול. הסינים העירוניים, במיוחד מהדור הצעיר, נטשו כמעט לגמרי את הבישול בבית. במקום הם מבקשים מצוות הטבחים הגדול בסופרמרקט לבשל הכל במקום. כך, לקראת ערב מתמלאים שולחנות הפלסטיק הפזורים בפינות שונות של הסופרמרקט בסועדים הטורפים מאכלי ים שקנו להם כבר שם של הטריים ביותר בעיר.
חוץ ממאכלי ים, הסניפים של חמה מציעים שפע של בקבוקי חלב טרי אמיתיים, מוצר שבדרך כלל קשה למצוא בבייג‘ינג, עיר שרבים בה עדיין שותים אבקות חלב שונות. קטגוריה חדשה שהושקה בחלק מהסופרמרקטים של הרשת היא מוצרים למבוגרים, שכוללת בין השאר צעצועי מין, עדות לשינוי הדרסטי שעברו חיי המין של הסינים השמרנים בעשורים האחרונים. בכל הנוגע לירקות ופירות, תשכחו מלמשש את הסחורה בידיים. כל הירקות והפירות כאן מגיעים מנוילנים וארוזים בקופסאות קטנות שמתאימות לצריכת יחיד או למשפחה סינית קטנה של שלוש נפשות.
מראה מראה שעל הקיר
הסופרמרקטים של חמה הם רק הדוגמה הראשונה לאופן שבו עליבאבא מתכוונת לשנות את עולם הקמעונאות באמצעות שילוב טכנולוגיה. בתחום הרכב השיקו במרץ השנה עליבאבא וענקית הרכב האמריקאית פורד דרך חדשה לרכוש מכוניות ברוח הקמעונאות החדשה. לקוח תושב העיר ג‘וואנג ג‘ואו בדרום סין, שמזמין את אחד מדגמי פורד באפליקציה האינטרנטית של עליבאבא, מוזמן לאסוף אותו מחניון אוטומטי בן חמש קומות שמשחרר את המכונית ללא מגע אדם. הלקוחות יכולים אז לנסות את הרכב במהלך שלושה ימים, לפני שהם מחליטים האם להשאיר או להחזיר אותו.
הענף הקמעונאי הבא שעליבאבא תנסה לנער יהיה כנראה עולם חנויות האופנה. בחודש שעבר פתחה עליבאבא בהונג קונג חנות פיילוט זמנית שמשתמשת בטכנולוגיה כדי להקל על תהליך קניית הבגדים. ברחבי החנות הוצבו “מראות חכמות“, להן ניתן להזין את הפריטים שתרצו למדוד במלתחה כולל הצבא והמידות. הפריטים מחכים ללקוחות מוכנים שהם מגיעים למלתחה, מה שחוסך את הצורך לסחוב ערמות בגדים הלוך וחזור בחנות. כשמודדים בגדים מול אחת המראות החכמות, היא מציגה לקונים מידע על הפריטים וגם מפנה אותם למוצרים שישלימו את המראה, ממש כמו סטייליסט בשר ודם. בכל זאת, בינתיים לפחות המערכת עדיין לא יכולה לענות על השאלה החשובה ביותר: האם הבגד יושב עלינו טוב או לא. זה אולי יקרה בגרסה הבאה.