לעולם בעקבות השמש? מאסק מקצץ משמעותית בפעילות הסולארית שרכש מהאחיינים שלו
המהלך של טסלה לפיטורי 9% מהעובדים יכלול גם צמצום משמעותי בפעילות של סולארסיטי - החברה שרכש אילון מאסק מאחייניו ב-2.6 מיליארד דולר, ומתקינה פאנלים סולאריים בבתים פרטיים ובחברות. ככל הנראה, ייסגרו לפחות 13 מתקנים של החברה
הפיטורים רחבי ההיקף שעליהם הכריזה יצרנית המכוניות החשמליות טסלה בשבוע שעבר לקיצוץ של 9% מכוח האדם החברה יקטין משמעותית את הפעילות הסולארית של החברה.
- מאסק לוחץ על הבלם: טסלה תפטר כ-4,000 עובדים - 9% מכוח האדם
- אלון מאסק: השריפה במפעל טסלה בקליפורניה - ככל הנראה חבלה
- האויב שבבית: החבלה הפנימית בטסלה היא רק קצה קרחון
מי שצפויים להיפגע מהמלך הם בעיקרי עובדי חברת סולארסיטי (SolarCity). החברה הוקמה בשנת 2006 על ידי פיטר ולינדון רייב, שני אחייניו של מייסד טסלה אילון מאסק - ונרכשה על ידי טסלה לפני שנתיים ב-2.6 מיליארד דולר בעסקה שנויה במחלוקת.
סולארסיטי, שהתמזגה לתוך טסלה לאחר העסקה, משווקת ומתקינה פאנלים סולאריים לבתים פרטיים וחברות בארה"ב. במסגרת הקיצוצים הצפויים בחברה, ייסגרו מספר משמעותי של מתקני התקנה. במקביל תסתיים השותפות עם רשת הקמעונאות הום דפו (Home Depot), שהיתה אחראית למחצית ממכירות סולארסיטי.
כ-60 מתקני התקנה של סולארסיטי נותרו פתוחים, בעוד על פי תכתובות פנימיות של החברה נראה ש-13 או 14 מתקנים מיועדים לסגירה.
טסלה טרם פירטה כמה עובדים יפוטרו במסגרת המהלך הכולל ואילו מתקנים ייסגרו על ידה, ורק הודיעה שהיא מתכננת קיצוצים בעסקי האנרגיה שלה – כולל בעסקי הסוללות, ושהיא מקווה שבטווח הארוך עסקים אלה יחזרו לפעול באותו קנה מידה כמו עסקי הרכב שלה.
כרגע מסתמן שהחברה תסגור משרדים של זרוע ההתקנה הסולארית שלה בתשע מדינות - בקליפורניה, מרילנד, ניו ג'רזי, טקסס, ניו יורק, ניו המפשייר, קונטיקט, אריזונה ודלאוור. החברה גם פיטרה עשרות אנשי שירות לקוחות במרכזי טלפונים בנבדה ויוטה.
טסלה שורפת כמויות עצומות של מזומנים, בעודה מנסה לעמוד ביעד הייצור של 5000 מכוניות מודל 3 בשבוע, אחרי העיכובים הרבים שחוותה. החברה עומדת בפני לחץ מצד המשקיעים להתחיל להראות רווחים בלי לצאת לעוד סיבובי גיוס כספים בוול סטריט.
סיום השותפות עם הום דפו, אשר במסגרתה נמכרו מוצרים סולאריים בכ-800 חנויות הרשת, היא חלק מנסיונה של טסלה למזג את סולארסיטי לתוך המותג שלה עצמה ולמכור את המוצרים דרך אתר האינטרנט ובחלק מ-109 החנויות שלה.
אך אנליסטים מביעים ספקות בנוגע לעסקים הסולאריים של טסלה, לאור הקיצוצים האחרונים בסגל ובפעילות הקמעונאית שלהם. פרנק ג'ילט, אנליסט בחברת Forrester Research אומר שרכישת סולארסיטי נראית כרגע "כמו מהלך די גרוע", ושמהלכיה האחרונים של טסלה מעידים על כך שאין לחברה אסטרטגיה של ממש בנוגע לעסקי האנרגיה הסולארית שלה.