פייסבוק בתשלום: הרשת החברתית בוחנת מודל פרימיום לקבוצות
הרשת החברתית צפויה להתחיל לאפשר לבעלי קבוצות בתחומי ההורות, הבישול וסידור הבית לגבות 5 עד 30 דולר לחודש מחבריהן. ואולם, יהיה על מפעילי כל קבוצה להקים "קבוצת פרימיום" נפרדת, ליצור עבורה תוכן ולקדם אותה בהתאם
- אינסטגרם השיקה את IGTV, פלטפורמת וידאו שתתחרה ביוטיוב
- חדש בפייסבוק: בניית שעשועונים וחידוני וידאו בפיד
- בורחים מהפיד: צעירים מעדיפים לצרוך תוכני חדשות בווטסאפ
הפיילוט כולל קבוצות בתחומי ההורות, הבישול וסידור הבית, ככל הנראה בשל שיעורי השימוש בהן והנאמנות שמאפיינת את חבריהן. פייסבוק לא תגבה כסף במהלך תקופת הניסוי ומי שיהנה מההכנסות יהיו גוגל ואפל, שיקחו 30% מהן בשנה הראשונה ולאחר מכן 15%. אם יצליח הניסוי והתכונה תושק ותאומץ באופן נרחב, צפויה גם פייסבוק לקחת עמלה - מה שיהווה עבורה מקור רווח ישיר ראשון מפעילות הקבוצות שבה.
הנהלת הרשת החברתית הסבירה שמאחורי מודל המנויים עומד רצון לתגמל את מפעילי הקבוצות. החברה מצפה שההכנסות יאפשרו להם להעשיר את התוכן והפעילויות בקבוצה ולהשקיע בכך יותר זמן. בין היתר, יוכלו בעלי הקבוצות לפרסם שידורים חיים, סרטוני הדרכה, סשנים של שאלות ותשובות, פוסטים ארוכים ותוכן נוסף שיוקדש לגרסאות הפרימיום. לראיית פייסבוק, יוכלו כך מפעילי הקבוצות גם לייצר ערך לגולשים גם מחוץ לרשת החברתית, דרך הענקת הנחות ודילים, ארגון מפגשים, משלוח מתנות ודוגמיות ועוד.
ואולם, יש מחיר להצטרפות למודל הפרימיום: כל מפעיל קבוצה יצטרך להפעיל במקביל קבוצת פרימיום נפרדת באותו נושא, עבודה לא מבוטלת שאליה מצטרפת מטלת בידול התוכן והצדקת התשלום. יש עמודים שכבר עושים זאת, אך ללא ממשק ייעודי בפייסבוק; הם מאפשרים לעוקביהם לשלם באתר נפרד, ואז מאשרים להם גישה לתוכן הפרימיום בקבוצה המקבילה.
אם מודל קבוצות הפרימיום יתפוס, יתכן שתבחר פייסבוק להתחיל לפרסם בעמודיהן, כפי שעשתה עד 2016. במקרה זה, יתכן שיוחל מודל חלוקת רווחי פרסום עם מפעילי העמודים - כפי שקורה בפלטפורמות אחרות. כיום מתפרנסים בעלי העמודים בעיקר מקידום מותגים ומשותפויות עם מפרסמים למיניהם.