פרשנות
ההיגיון העקום של האוצר בפיילוט לפתרון מצוקת החנייה של עובדי המדינה
מצד אחד, האוצר מתמרץ את עובדי המדינה לקנות רכב, ומן הצד השני משלם להם 500 שקל כדי שישאירו אותו בבית
שיטת העבודה של משרד האוצר ידועה - הוא מבצע רפורמות לייעול המשק ובתמורתן כדי "לרכך" את המכה, מעניק תוספות תקציביות. כך למשל, בכל תקציב יש "גזירות" ויש תוספות למשרדים, וכל תהליך התייעלות בגוף ממשלתי שאמור לשפר את השירות לאזרח כולל תוספת שכר לעובדים.
אלא שבשנים האחרונות, בעוד כחלון מתכונן לבחירות מיומה הראשון של הממשלה הנוכחית, הנוסחה השתנתה. בהסכמים השונים עם ההסתדרות המגמה הייתה בעיקר לתת, כאשר הדאגה לכלל הציבור הייתה במקרה הטוב במקום השני.
ההצעה החדשה שמציע הממונה על השכר, קובי בר נתן, שומרת על אותה מדיניות- עובדי הממשלה שמסרבים לעבור לבניין החדש בירושלים (ג'נרי 2) בגלל מצוקת חניה יוכלו ליהנות מתוספת של 500 שקל, אם ישאירו את האוטו יום בשבוע בבית.
לא מדובר בפעם הראשונה שמשרד האוצר מעניק הטבות בלי לקדם רפורמות אמיתיות, כך גם היה עם תוספות נדיבות לרשות המסים, שלא לוו בצעדים ממשיים לאיחוד בין האגפים השונים, ולמעשה כל הסכם המסגרת עם ההסתדרות שהלך ותפח בשנים האחרונות עם תוספת של 7.9% לשכר של עובדי המדינה מבלי שנעשו צעדים להתייעלות של המגזר הציבורי, רפורמה כלשהי בגיוס העובדים או בגמישות ההנהלה - מה שכל בכירי הממשלה מתלוננים עליו כבר שנים.
למעשה כל ההתמודדות של משרד האוצר עם העומס בכבישים, כאשר מדובר בעובדי המדינה, הוא מפגן של חוסר אונים. לעובדי מדינה תמריץ לרכוש כלי רכב כדי להגדיל את שכרם החודשי, במקום לנסוע בתחבורה ציבורית.
לפי נתונים שנחשפו בשנה שעברה ב"כלכליסט" 36.2 אלף עובדי מדינה שרשום על שמם רכב נהנו ב-2016 מהחזר הוצאות בהיקף ממוצע של 17.7 אלף שקל. לעומתם, 82 אלף עובדים שלא רשום על שמם רכב, קיבלו החזר הוצאות שנתי שהסתכם בממוצע ב-3,500 שקל.
במקום לנסות לתמרץ את עובדי המדינה שלא להחזיק ברכב, מנגנון התמרוץ רק דוחף אותם לרכוש רכב. כעת ההצעה החדשה שעל הפרק, שומרת על התמריץ לרכוש רכב, אבל גם להשאיר אותו יום אחד בבית.
אמנם מדובר, לפחות בינתיים, על היקף מצומצם- כ-700 עובדים לכל היותר לפי הערכות אגף הממונה על השכר - אבל כל פיילוט כזה, שהוא דרך להגדלת שכר העובדים, הוא פתח להסכמים הבאים.
אם כבר משרד האוצר פותח את הארנק כדי להרחיק את הרכבים מהכביש יום בשבוע, אולי כדאי שיעשה זאת באופן יותר תשתיתי וחכם, וישנה את התמריץ המעוות שדוחף את עובדי המגזר הציבורי לרכבים הפרטיים. אבל זה כבר כולל לא רק גזר, אלא מקל. ומזה כבר מפחדים באוצר.