עיריית ת"א הציגה תוכנית חלופית לפינוי שדה דב: הפעילות תצטמצם
בתוכנית שצפויה להגיע בשבוע הבא לדיון בוועדה המקומית מציעים בתל אביב לפנות רק חלק משדה התעופה ולהמשיך להפעילו ביתר השטח; היקף הבנייה המוצע יעמוד על כ-8,000 יחידות דיור - מחצית ממספר הדירות שמקדמת המדינה במקום בתוכנית נפרדת
עיריית תל אביב בראשות רון חולדאי לא מוותרת על שדה דב. במקביל לתוכנית שמקדמת המדינה וצפויה לעלות לדיון בוועדה המחוזית בסוף החודש הקרוב, הציגו היום (ד') בעיר תוכנית חלופית שמאפשרת את המשך הפעלת שדה התעופה במקביל להקמתה של שכונת מגורים חדשה. התוכנית צפויה להגיע לדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת"א בעוד כשבוע.
- בפעם הרביעית: פינוי שדה דב צפוי להידחות ליולי 2019
- תוכנית הבנייה בשדה דב הושלמה, החלו ההליכים לאישורה הסופי
- האם בעלי הקרקע בשדה דב יפוצו בשטח חלופי
כאמור, התוכנית החדשה תואמת את תפיסתו של ראש העיר רון חולדאי ולפיה אין להוציא את שדה התעופה מהעיר, מתוך הנחה שלמהלך כזה יהיו השלכות קשות על תושביה ועל המבקרים בה. לכן, החלופה התכנונית מאפשרת את המשך פעילותו של שדה דב במקומו תוך ארגונו מחדש בשטח מצומצם יותר, באופן שלאחר פינוי הבסיס הצבאי ניתן יהיה לממש את הזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים בשטח שיתפנה מזרחית למסלול הקיים.
התוכנית החדשה מתפרשת על פני כ-1,450 דונם, הכוללים גם את שטח שדה התעופה האזרחי המצומצם, ותקצה כ-8,000 יחידות דיור, כמחצית ממספר יחידות הדיור שהוצגו בתוכנית שמקדמת המדינה על שטח השדה. בנוסף, יוקצו שטחי תעסוקה, מלונאות, ומסחר בשטח כולל של כ-300 אלף מ"ר. תמהיל הדירות יהיה של 20% לפחות דירות קטנות. מבחינת מספר החדרים - כ-25% מהדירות עד שני חדרים, כ-25% מהדירות בנות 3 חדרים וכ-50% מהדירות בנות 4 חדרים ויותר.
עוד כולל המתווה 89.8 דונם למבני ציבור הכוללים מענה לכיתות גן, מעונות יום, בתי ספר יסודי ותיכון, מרכז קהילתי וכדומה. כמו כן, מתוכננת רציפות של רחוב אבן גבירול שישמש כרחוב עירוני ראשי אינטנסיבי מחבר בין אזורי פעילות שונים הממוקמים בקרבת השדה. התוכנית תביא להשלמת רובע מצפון הירקון ועד לרחוב איינשטיין והפיכתו "מאזור פרברי עירוני" לרובע עירוני חי ותוסס, קהילתי, נגיש ומאופיין בעירוב שימושים.
שטח התוכנית מתחלק לחמישה מרחבים; אזור רצועת החוף ופארק חופי אשר יהוו חלק מהרצף החופי של תל אביב-יפו, שדה התעופה האזרחי, אזור עירוני מעורב שייצר דופן פעילה לרחוב אבן גבירול לכיוון מזרח עם עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה, שטחי ציבור, משרדים ומלונאות לכל אורכו, ואזור בבנייה מרקמית שיהווה את לב השכונה, אזור משולב מרקמי ומגדלים - בחזית רחובות שי עגנון ולוי אשכול.
כאמור, במקביל לתוכנית זו מקודמת בימים אלה תוכנית נוספת שבמסגרתה יפונו כל שטחי שדה התעופה, וייבנו כ-16 אלף יח"ד. תוכנית זו צפויה לעלות לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב בסוף חודש יוני. בתחילת החודש חתם מהנדס העיר תל אביב, האדריכל עודד גבולי, על התוכנית ולמעשה השלים את ההליכים הביורוקרטים לשם העברתה לוועד המחוזית.
התוצאה היא שנוצר מצב אבסורדי שבו שני גופים מקדמים תוכניות שונות לחלוטין לאותה הקרקע. ההערכה היא, כי התוכנית שהוצגה כעת וכפי הנראה גם תאושר בשבוע הבא בוועדה המקומית נועדה להעלות את המודעות לכך שישנן אלטרנטיבות נוספות שמאפשרות להמשיך להפעיל את שדה התעופה ובמקביל לבנות שכונת מגורים. יחד עם זאת, אישורה של תוכנית זו והמשך קידומה ישפיע באופן ישיר גם על תוכניות נוספות כגון תוכנית פי גלילות הסמוכה, המיועדת להקמה של כ-10 אלף דירות. ההשפעה היא ישירה, כיוון שהשכונה על שטח פי גלילות תוכננה כך שאין בה את מגבלת הגובה הנובעת מפעילות שדה התעופה.
בעיריית ת"א שמו דגש בתוכנית החדשה על האפשרות לממש את ההתחייבות כלפי בעלי הזכויות הפרטיים ובהם הבעלים המיוצגים על ידי מנהלי הגוש הגדול הממתינים עשרות שנים למימוש הקרקע. התוכנית החלופית גובשה על ידי מנהל הנדסה של עיריית תל אביב-יפו, חברת "בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים" ולוותה על ידי צוות יועצים נרחב.
חולדאי: "סגירת שדה דב - חיסול התעופה הפנימית בישראל"
ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "סגירת שדה דב שכל גורמי המקצוע מתנגדים לה משמעותה חיסול התעופה הפנימית במדינת ישראל והנחתת מכת מוות על העיר אילת. הציבור צריך לדעת שניתן לעצור את האיוולת. יש היתכנות להשארת השדה ולפיצוי בעלי הקרקע. כפי שהבטחנו ביצענו עבודה תכנונית מקיפה ומפורטת שמובאת כעת בפני הוועדה המקומית.
"לפי התוכנית ניתן לבנות אף יותר ממה שנדרש לפיצוי בעלי הקרקע תוך השארת השדה האזרחי ושיפור השירות בו. המדינה אינה מפסידה שכן תוכל להכין חלופה לשדה דב בכל עת ולממש את יתרת הזכויות בעתיד (למשל על אי מלאכותי בים). כל מה שנדרש הוא אומץ ומנהיגות לעשות את הדבר הנכון".