יבואני הרכב ללקוחות: הזדרזו לשחרר את רכבי היוקרה ההיברידיים בגלל ההתייקרות הצפויה
אתמול הודיע האוצר ש מ-20 ביוני יוטל מס יוקרה על רכבים היברידיים ורכבי פלאג אין הייבריד. היום שיגרו יבואני רכבי היוקרה הודעות בהולות ללקוחות, שרכביהם כבר הגיעו לישראל - לשלם את מחירו המלא כדי להבטיח שחרורו מהמכס לפני 20 בחודש
רוב יבואני רכבי היוקרה הודיעו היום ללקוחות שהזמינו מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד כי עליהם למהר ולשלם עבור הרכב לפני ההתייקרות, כך נודע ל"כלכליסט". אתמול הודיע משרד האוצר כי מ-20 ביוני יוטל מס יוקרה על רכבים היברידיים ורכבי פלאג אין הייבריד שישווקו בישראל.
- כחלון מתקן את עיוות המס: רכבי היוקרה ההיברידיים יתייקרו
- האוצר: יש להאריך את המס על רכבי יוקרה ולבטל הטבה לבעלי מנוע חשמלי
- הדרישות לרכבים יוקרתיים הביאו לפיצוץ מכרז הליסינג של נמל אשדוד
מס היוקרה הוא מס שהוטל עוד בשנת 2013 על רכבים שמחירם הוא מעל 300 אלף שקל. על פי החישוב, על רכבים שמחירם הוא מעל 300 אלף שקל מוטל מס שמחושב לפי 20% מגובה הפער בין מחיר הרכב לבין 300 אלף שקל. למשל, על רכב שעולה 350 אלף שקל יוטל מס של 20% מתוך 50 אלף שקל. מתווה מס זה לא הוטל על רכבים היברידיים ועל רכבים שמצויידים במערכת פלאג אין הייבריד, מתוך מחשבה בשעתו לעודד את יבואם. אלא שכעת, עם התרחבות היבוא של רכבים אלה הוחלט להטיל את המס גם עליהם.
היום שיגרו יבואני רכבי היוקרה הודעות בהולות ללקוחות שהזמינו רכבי פלאג אין הייבריד - שרכביהם נמצאים כבר בישראל - לשלם את מחירו המלא של הרכב כדי להבטיח שישוחרר מהמכס לפני 20 ביוני - וכך יתחמק מתשלום התוספת.
על פי הערכות בענף הרכב, נכון להיום נמצאות במחסני הערובה מעל 300 מכוניות היברידיות או בעלות מערכות פלאג אין הייבריד. במקרים בהם המכוניות נמצאות בישראל אך טרם הוזמנו על ידי לקוחות, ישחררו יבואני הרכב בעצמם את המכוניות ממחסני הערובה, וישלמו עבורן את מס הקניה הנוכחי.
תוספת של בין 3,000 ל-12 אלף שקל
עם זאת, ישנם גם לקוחות שצפויים להיפגע מן המהלך, בעיקר כאלה שמכוניותיהם עדיין נמצאות בדרכן לארץ על אוניות או כאלה שרק הזמינו את המכונית החדשה, שטרם יוצרה בפועל.
מהערכות ראשוניות שפרסמו יבואני רכבי היוקרה עולה כי שיעור ההתייקרות למכונית משפחתית יוקרתית, בסדר הגודל של ב.מ.וו סדרה 3 או מרצדס C קלאס צפוי להיות כ-3,000 שקל. לעומת זאת, במכוניות היוקרה הבכירות יותר, בסדרי הגודל של ב.מ.וו סדרה 5 צפוי שיעור ההתייקרות לעמוד על כ-12 אלף שקל.
להערכת גורמים בענף הרכב, המס החדש עלול לייצר התפלגות סביב מדרגת המס, כפי שקרה כבר בעבר. מבחינת מחירוני יבואני הרכב עולה, כי במפתיע מחיריהם של חלק מן הדגמים היוקרתיים המשווקים בישראל מתכנסים אל מעט מתחת ל-300 אלף שקל, כך שניתן למצוא מכוניות יוקרה רבות שעולות מעט מעל 290 אלף שקל. עם זאת, ישנם דגמים שעד כה לא מוסו על ידי מס היוקרה ועלו מעט מעל 300 אלף שקל (למשל, מרצדס C קלאס בעלת הנעת פלאג אין הייבריד עולה 320 אלף שקל). כעת עשויים יבואני הרכב לפרסם מחירונים חדשים, בהם רכבי פלאג אין הייבריד יוקרתיים מתומחרים מעט מתחת ל-300 אלף שקל.
הנפגעים העיקריים ממהלך זה צפויים להיות דוקא סוכני היבוא האישי והמקביל, הפועלים כיום מתוקף חוק רישוי רכב. להערכת גורמים בענף הרכב, בענף היבוא האישי שאינו מדווח על מספרי מסירות רשמיים, דגמי פלאג אין הייבריד יוקרתיים מהווים מעל 20% מהיקף המסירות.