זמן שווה כסף: האינטרס הכספי שמונע מהרכבת לעצור בתחנות
מקורות ברכבת ישראל מסבירים שהסיבה לכך שרכבות מהירות לא עצרו אתמול לאסוף נוסעים שהמתינו שעות על הרציפים בשל שיבושים בתנועה, היא הרצון לעמוד במדד הדיוק שמשפיע על גובה הסובסידיה שהחברה מקבלת
האם רכבת ישראל מעדיפה לגרום לאלפי נוסעים לחכות על הרציפים במשך זמן רב כשמתרחשות תקלות בגלל כסף?
- רכבת ישראל: התקלה תוקנה, השיבושים נמשכים
- הרפורמות טובעות בנמל
- בשל עבודות תשתית: רכבת ישראל משביתה את המסילות בשרון לשלושה ימים
אתמול נרשמה ברכבת ישראל שורה ארוכה של תקלות שהביאה לכך שאלפי נוסעים חיכו לרכבות על הרציפים במשך שעות בכמה תחנות. הבעיה החלה בשעות הבוקר, אז דיווחה החברה על תקלה שהתרחשה במערכת האיתות - המערכת שאחראית על ניתוב תנועת הרכבות ועל מניעת בעיות בטיחות, לרבות נסיעה חופפת של שתי רכבות על אותה המסילה.
בשעות הצהריים דיווחה הרכבת על תקלה שנייה שהובילה לכך שקווי נסיעה רבים בוטלו. כתוצאה מהביטולים נוצר המצב שרכבות שיצאו מהדרום לעבר הצפון סיימו את נסיעתן בתחנת סבידור־מרכז בתל אביב, ורכבות שיצאו מהצפון לכיוון הדרום סיימו את נסיעתן בתחנת נתניה.
אחר הצהריים נרשמה תקלה נוספת במערכת האיתות שהביאה גם היא לשיבושים רבים בתנועת הרכבות.
10 תקלות השנה
במידה רבה ניתן לומר שאתמול לא היה יום חריג בצורה קיצונית בכל הנוגע לתקלות. לפי הודעות של רכבת ישראל עצמה, מתחילת 2017 ועד אמצע 2018 נרשמו 10 תקלות גדולות שהשביתו את מערך הנסיעות.
וכשהתקלות האלו מתרחשות, הנוסעים הם שמשלמים את המחיר בדמות שעות המתנה ארוכות על הרציף. אתמול נוצר המצב שבו נוסעים בתחנות נתניה, בית יהושוע והרצליה עמדו בתחנות וצפו ברכבות שחלפו על פניהם בלי לעצור ולאסוף אותם.
אחד הנוסעים אף סיפר ל"כלכליסט" שמנהל התחנה השאיר בטעות, או שלא, את המיקרופון במשרדו פתוח, כך שמאות הנוסעים שהמתינו זמן רב על הרציפים שמעו אותו מתחנן לשווא שיבואו לאסוף את הנוסעים. לאחר שתחנוניו לא זכו למענה, עובדי התחנה החלו לחלק בקבוקי מים לנוסעים שהמתינו בשמש הקופחת.
דיוק שווה כסף
הרכבות שחלפו על פני הנוסעים בתחנות נתניה, בית יהושע והרצליה היו רכבות מהירות שלא אמורות לעצור בתחנות האלו. אולם בעת שיבושים נרחבים, כפי שהתרחשו אתמול, ניתן להנחות את הרכבות לעצור כדי שהנוסעים שממתינים שעות ארוכות לרכבות שלא מגיעות בשל תקלה במערכת האיתות, יעלו על הרכבת ויוכלו להתקדם ליעדם.
לפי מקורות ברכבת ישראל, הסיבה לכך שהרכבות האלו לא עצרו בתחנות האלו נעוצה בהנחיה בלתי פורמלית שניתנה לרכבות מהירות לא לעצור בתחנות פרבריות גם כשיש עיכובים בהסעת נוסעים. הסיבה להנחיה הזו היא הרצון של רכבת ישראל לעמוד במדד הדיוק - זה שעוקב אחר מידת העמידה של הרכבות בלו"ז שנקבע להן - משום שהוא משפיע על היקף הסובסידיה שהחברה מקבלת מהמדינה. ב־2017 הסתכמה הסובסידיה ב־1.44 מיליארד שקל. במילים אחרות, רכבת ישראל "מייבשת" את הנוסעים כדי לקבל כסף מהמדינה.
מרכבת ישארל נמסר: "התקלה הבוקר בציר איילון, בשעות העומס של יום ראשון, שנגרמה בגין התנהלות לא מוקפדת של קבלן חיצוני בקרבת מסילה, יצרה עומסים רבים. לכן, הוזמנו גם אוטובוסים לתגבור השירות לתחנות הרלוונטיות.
"רכבת ישראל מפעילה מעל 500 רכבות ביממה, מבצעת כ-65 מיליון נסיעות בשנה וכ-250 אלף נסיעות ביממה, כל זאת תוך אתגרים רבים וביניהם מחסור בתשתית מסילתית, קרונות וקטרים.
"מערכת האיתות, מהווה רכיב מרכזי בפיקוד והשליטה, מפקחת על תנועת הרכבות, מגדירה את מרחקי הבטיחות בין הרכבות, ומהווה רכיב משמעותי לנסיעה בטוחה. אין אפס תקלות גם במערכת זו, ומספר תקלות האיתות בישראל דומה לזה שבעולם. בהיעדר זמן מסילה מספק כתוצאה ממחסור בתשתית, ובמיוחד מסילה רביעית באיילון, ומחסור ברכבות, יוצרות לעיתים תקלות האיתות עיכובים, בעיקר בשעות עומס.
"הרכבות המהירות כמו גם רכבות פרבריות נוסעות בהתאם ללוח זמנים ייעודי לכל רכבת ולכל מסלול, ולא קיימת כל הנחיה לדלג על תחנות. אנו מתנצלים בפני נוסעינו ומזכירים שבמקרה של עיכוב של חצי שעה ומעלה, הם זכאים לפיצוי בצורת כרטיס נסיעה חינם בקו".