היוצרת תהל קליין לובשת את הביט
קליין מופיעה עם שמלת לדים שמגיבים בזמן אמת למוזיקה, כדי “שלא תהיה קרה ומנוכרת"
"תהל משמעותו תפיץ אור", מספרת המוזיקאית תהל קליין, “אז כנראה שיש לי שליחות תת־הכרתית כזאת. תמיד הרגשתי שעבור הקהל מוזיקה אלקטרונית מרגישה קרה ומנוכרת, זה לא כמו לראות מישהו מנגן בגיטרה”. על כן קנתה קליין טנורי־און, סוג של סינטיסייזר יפני, ”כשבכל פעם שאני מנגנת עליו, אנשים רואים לד נדלק, וזאת היתה ההתחלה, הבסיס של הרצון שלי לתקשר החוצה את מה שאני עושה גם בוויז’ואל”.
- כוכבת האינדי קריסטין הרש מגיעה לארץ ומדברת על פיצול האישיות
- בין מזרח ומערב: האלבום החדש של קניה ווסט מבלבל
- BDS מבאס: תזמורת פילדפליה מגיעה לישראל
מאז עברו הרבה מים מתחת לנהר של קליין, זמרת, יוצרת ומפיקה מוזיקלית שעושה דרים־פופ אלקטרוני באנגלית, ביטים גסים מתחת לשירה עדינה. למעשה, היא גם סוג של מעצבת מוצר, מעצבת אופנה או שילוב שכזה ללא הכשרה רשמית: לקליין תלבושת אוריגמי שאיתה היא מופיעה המכילה מערכת לדים פנימית שעוברים בה חוטי חשמל, המגיבה בזמן אמת למוזיקה. היא נדלקת ונכבית לפי מקצבי התפקידים המוזיקליים, כך שהמופעים שלה הם אודיו ויזואליים ומאפשרים לקהל לחוות לא רק איך מוזיקה נשמעת, אלא איך היא נראית.
קצת אחרי אותו מכשיר שהאיר את עיניה, החליטה שהכל במוזיקה שלה יהיה קשור באור. עבור קליפ בנתה שמלת אוריגמי ענקית, אך כשביקשו ממנה להופיע איתה בתערוכת אוריגמי בחולון, החליטה להכין אחת נוספת, “שאפשר להופיע איתה, כי במקורית לא יכולתי ממש לזוז. ניסיתי כל הזמן להמציא קיפולים, מאחת הטעויות יצא הקיפול הראשי של השמלה, כאשר כל הזמן זרקתי לדים בפנים”. לאורך הדרך נעזרה בחברים ובהם מתכנתים ומעצבי מוצר, כל פעם נעזרה במי שצריך כאשר היא הקפטן, כך גם בהמשך כשעבדה על אב־טיפוס נוסף לשמלה, שנבנה עבור הופעה בתערוכת נייר במוזיאון ארץ ישראל. ”כיום אני כותבת לשמלה תפקידים”, היא מסבירה. “בדיוק כמו שיש לי במחשב ערוצים עם תפקידים מוזיקליים, כך יש לי ערוצים לחלקים נפרדים בשמלה שאני כותבת להם ממש איזה חלק אני רוצה שיידלק, מתי ולכמה זמן. אני כולי מחוברת עם USB למחשב וכל הבגד מחובר לחשמל”.
כמו שיש לה משיכה לעיצוב וטכנולוגיה, יש לה משיכה לסאונד. קליין (37), גרה בתל אביב ועושה מוזיקה כל החיים (“החזקתי כינור בגיל 6, כתבתי שירים בכיתה ב’, למדתי פסנתר מכיתה ד’ וההכשרה המוזיקלית שלי היא קלאסית עם בגרות באופרה בהצטיינות”). במהלך הצבא היא שמעה את האלבום “Dummy” של להקת הטריפ־הופ הבריטית פורטיסהד, שלדבריה שינה לה את הפרספקטיבה. “עד אז חשבתי שאלקטרוני זה רק במסיבות, חשבתי שזה האוס וטראנס”, היא אומרת. “מהאלבום הזה הבנתי שאפשר לייצר שירים שלמים שאתה בונה להם ארכיטקטורה של סאונד שעוטפת אותם”.
בזמן חיפוש הסאונד המאפיין אותה היא התחילה ללמוד סאונד והפקה. בלימודים הכירה קליין את מפיקי אלבום הבכורה שלה: שנה מעליה למדו אורי רוסו ומתן ספנסר, הם הצמד המוזיקלי הרותח ספנסרוסו. “המורה שידך בינינו”, היא מספרת, “הוא קלט שהראש המוזיקלי של מתן ושלי דומה. מתן כל הזמן דיבר על אורי, השותף שלו, וכך הכרנו. כשקלטתי את הכישרון שלהם והתחלנו לעבוד יחד, אמרתי להם שאני אשמח קודם לעבוד על שירים משלי, והאלבום שלי הוא הראשון שהם הפיקו כצמד”. האלבום הראשון של קליין ישוחרר בחודשים הקרובים. שני סינגלים כבר יצאו מתוכו, ופרויקט גיוס המונים עבורו יסתיים ביולי.