בלעדי לכלכליסט
מי פנוי להשקעה? Gett מגייסת 350 מיליון דולר, פולקסווגן מהססת
אפליקציית הזמנת המוניות הישראלית תכננה במקור לגייס חצי מיליארד דולר, אך קצב התקדמות איטי ושווי גבוה שהיא מבקשת ייאלצו אותה להסתפק בפחות; המשקיעה האסטרטגית הגדולה פולקסווגן הגרמנית, שהשקיעה בחברה כ־300 מיליון דולר לפני שנתיים, נוטה שלא להשתתף בגיוס הנוכחי; מגעים להשקעה מתקיימים גם עם ענקית האנרגיה האמריקאית Shell
שנתיים אחרי הגיוס האחרון מנסה אפליקציית המוניות הישראלית גט (Gett), לשעבר גט טקסי, לגייס שוב מאות מיליוני דולרים. ל"כלכליסט" נודע כי הליך הגיוס החל לפני כמה חודשים, אבל מתקדם בעצלתיים, ובעוד החברה שאפה לגייס חצי מיליארד דולר, הרי שהיא תסתפק ב־300–350 מיליון דולר בסופו של דבר. עוד נודע שהגיוס ייעשה במניות אבל ככל הנראה חלקו יהיה גם בחוב. את הגיוס מובילים בנקי ההשקעות וולס פרגו וקרדיט סוויס.
- עדיין שחקניות נישה: ויה ו־Gett לא מתקרבות לעוצמה של אובר וליפט
- חברת zirra מעריכה ש-Gett היא החברה בעלת השווי הגבוה בישראל
עוד נודע ל"כלכליסט" כי הגיוס נתקל בקשיים גם מכיוון שחברת פולקסווגן, שהשקיעה 300 מיליון דולר לפני שנתיים, לא מתלהבת להשקיע סכום נוסף כלשהו. החברה ניהלה מגעים עם כמה משקיעי עוגן אפשריים בסיבוב הנוכחי ביניהם אוליגרך רוסי שאיננו מושקע בחברה, אבל אלה לא הבשילו לכלל עסקה. מגעים כאלה מתנהלים מול זרוע ההשקעות של ענקית האנרגיה SHELL שעשויה להוביל את סבב ההשקעה הנוכחי. העובדה שהמשקיעים הנוכחיים בראשות פולקסווגן מסרבים להשקעה נוספת מביאה לאפשרות שחלק מהגיוס יהיה בחוב. גורם נוסף שמקשה על הגיוס הוא השווי הגבוה יחסית שמבקשת גט, כ־2 מיליארד דולר.
במאי 2016 הודיעה גט על השלמת סבב גיוס הון משמעותי, בו השקיעה קבוצת פולקסוואגן בחברה 300 מיליון דולר במזומן. גם בגיוס הזה לא השתתפו המשקיעים הקודמים. פולקסווגן הודיעה באותו יום כי ההשקעה היא חלק מהפיכתה לספקית פתרונות ניידות. בנוסף החברה לוותה אז 100 מיליון דולר מסרברבנק הרוסי, וייתכן שהגיוס הנוכחי יכלול הלוואה נוספת מבנק רוסי.
סבב הגיוס ב־2016 שיקף שווי חברה של כמיליארד דולר לפי הערכות, שכן השווי הרשמי לא פורסם עד היום על ידי החברה. גיוס שנה קודם לכן שיקף לגט שווי של 575 מיליון דולר. בגיוס זה השתתפה בין היתר הקרן הפולנית MCI בהשקעה של 20 מיליון דולר.
ההשקעה בגט באה במקביל להודעה של פולקסווגן כי היא מתכננת להשיק חברה עצמאית שתפתח שירותי ניידות ותסייע לחברה להתאים את עצמה לשינויים העתידיים בתחום התחבורה וכוונתה להפוך לספק שירותי תחבורה עולמי מוביל עד 2025. מאז ההשקעה ב־2016 התקררו מעט היחסים בין פולקסווגן לגט, ולפי גורמים המעורים בנושא, פולקסווגן סירבה להיות משקיע עוגן בהנפקה הנוכחית, וייתכן שלא תשקיע כלל סכום נוסף בגט. למעשה מאז ההשקעה כמעט ואין שום שיתוף פעולה בין גט לפולקסווגן.
גט הוקמה ב־2010 על ידי שחר וייסר שניהל בעבר את פעילות קומברס ברוסיה, ורועי מור. החברה היתה מוכרת בתחילת דרכה כמייצרת פלטפורמה להזמנת נסיעות במונית, וב־2015 התרחבה גם לתחום השליחויות. השווקים העיקריים של החברה הם בלונדון, שם היא ספקית המוניות הגדולה בעיר בעקבות עיסקה שבה רכשה את חברת המוניות רדיו טקסיס, וכן בישראל וברוסיה, בהן היא מספקת שירותי נסיעה במוניות. שוק נוסף הוא ניו יורק לשם נכנסה החברה ב־2017 באמצעות רכישה גדולה שלה שימש למעשה הגיוס של 2016.
מדובר ברכישתה של חברת ג'ונו מידי היזם הישראלי טלמון מרקו. שירות התחבורה השיתופית Juno (ג’ונו) שפועל בניו יורק נמכר לגט תמורת 200 מיליון דולר לאחר שגייס סכום המוערך בכ־30 מיליון דולר ממראקוטן היפנית, קרן Singulariteam של משה חוגג וממשפחת שבתאי, בנוסף להשקעות אישיות של המייסדים.
12 אלף לקוחות עסקיים
הרכישות והצמיחה האורגנית הגדילו את מספר הלקוחות העסקיים של גט מ־4,000 לפני שנתיים ל־12 אלף כיום, והחברה פעילה ב־100 ערים בעולם, לפי האתר של החברה.
לפי אותו אתר גייסה החברה עד היום 640 מיליון דולר בשמונה סבבים של השקעה. אחד המשקיעים הראשונים בחברה היה המיליארדר לן בלווטניק. באוגוסט 2014 דיווחה גט על גיוס של 150 מיליון דולר בסבב גיוס הון פרטי. בין המשקיעים המסורתיים של גט נמצאים הקרן השוודית Vostok New Ventures. חלק מהמשקיעים הקיימים ישתתפו בגיוס, ולצידם גייסה החברה גם משקיעים חדשים.
Gett בחרה שלא להגיב לידיעה.