העם עובר לב.מ.וו אך היבואניות לא מרוויחות מכך
הדו"חות של יבואניות הרכב מגלים כי השינוי בהעדפות לא מחלחל לשורה התחתונה של הדו"חות, בעיקר בגלל תנודות המטבעות. המכירות של מותג היוקרה אינפיניטי עלו ב־41%, ואלה של ב.מ.וו ב־22%. לדברי גורם בענף, "בציי הרכב התחילו לשחרר את הרסן. מאפשרים לעובדים לבחור - וחלקם מנצלים זאת כדי לעבור לרכבי כביש־שטח"
טעמו המשתנה של הציבור הישראלי בכלי הרכב שהוא רוכש משתקף היטב בנתונים הכספיים של שלושת יבואניות הרכב הציבוריות. כוחו של השקל מול המטבעות שבהם מיובאים כלי הרכב היה ונותר המשפיע העיקרי על ביצועי החברות. אבל הדו"חות הכספיים ונתונים נוספים בענף מלמדים גם שהציבור מחפש חלופות למכונית המשפחתית המסורתית, ועובר בהדרגה לרכבי ה־SUV.
- הזינוק במכירות אינפיניטי לא סייע לרווח הנקי של קרסו מוטורס שירד ב-19%
- נוהרים לב.מ.וו: זינוק במכירות מותג היוקרה של דלק רכב
- אלה שלא מוציאות הגה בעברית: דגמי המכוניות שלא מגיעים לישראל
שלוש היבואניות הציבוריות הן דלק רכב שבשליטת גיל אגמון וקבוצת דלק, המייבאת בעיקר את מותגי מאזדה, פורד וב.מ.וו; קרסו מוטורס של משפחת קרסו המייבאת את רנו, ניסאן, דאצ'יה ומותג היוקרה של ניסאן - אינפיניטי; ויוניברסל מוטורס שבשליטת משפחת עיני, המייבאת את שברולט, קאדילק ואיסוזו.
דלק רכב וקרסו מוטורס דיווחו לפי חלוקה למותגים שהן מייבאות, ואילו יוניברסל מוטורס לא. פילוח מסירות כלי הרכב ברבעון הראשון, שמפרסם איגוד יבואני הרכב, השלים את התמונה בקירוב.
קרסו מוטורס מכרה ברבעון הראשון 127 רכבי אינפיניטי, זינוק חד של 41% ביחס לרבעון המקביל. העלייה ככל הנראה נובעת מהתחלת שיווק הדגם הזול של אינפיניטי בחודשים האחרונים, ה־Q30, שמשווק בתג מחיר "נמוך" לרכבי יוקרה - מתחת ל־200 אלף שקל. גם מכירות ב.מ.וו של דלק רכב זינקו ב־22% - 1,416 רכבים נמכרו ברבעון. מנגד לפי איגוד יבואני הרכב, ברכבי היוקרה של יוניברסל חלה ירידה של 21% במסירות רכבי הקאדילק בהיקף של 196 רכבים, כנראה בגלל שהמותג עדיין לא אימץ ערכי חדשנות כפי שעשו מתחריו.
זינוק של 71% במסירות רכבי הכביש־שטח של מאזדה
לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, הציבור הולך יותר על רכבי הכביש־שטח (SUV). מגמה עקבית למתרחש בעולם. כך, מכירות מאזדה טיפסו ב־25% ברבעון הראשון ל־5,602 רכבים. עוד עולה כי נמסרו 1,874 רכבי SUV של מאזדה - זינוק של 71.5% ביחס לרבעון המקביל; מסירות שאר הדגמים, ובהם המכוניות המשפחתית, עלו ב־8% בלבד.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
גם מכירות של מותג דאצ'יה, שמשווקת קרסו מוטורס, עלו ב־15% ל־1,526 כלי רכב. דאצ'יה החלה גם שיווק אגרסיבי יותר של הדגמים שנחשבים זולים במיוחד בענף, מהרבעון השני של 2017. ועדיין, מדו"ח יבואני הרכב עולה כי נרשם ברבעון זינוק של 137% במסירות ה־SUV של דאצ'יה ביחס לרבעון המקביל.
בענף הרכב מודים כי מגמת הנהירה לרכבי ה־SUV היא בולטת. "מבחינת הישראלי זה חצי ג'יפ וחצי תא מטען", אמר לנו גורם בענף. הכוח העיקרי ברכישת המשפחתיות המסורתיות נותר של מנהלי ציי הרכב. "גם הם מתחילים לשחרר את הרסן ולאפשר ללקוחות הקצה, כלומר לעובדי חברה, לבחור רכב לפי תקציב. חלקם עוברים ל־SUV".
נתוני איגוד יבואני הרכב ברורים: מתחילת השנה ועד אפריל נמסרו 38.3 אלף רכבי SUV, זינוק של 27.3% לעומת התקופה המקבילה. במכוניות הפרטיות, שכוללות משפחתיות ודגמים קטנים יותר, נרשם קיטון של 15.6%. בשורה התחתונה, התוצאות של יבואניות הרכב לא מתרגמות את הזינוק במסירות לעלייה ברווחים.
קרסו מוטורס סיכמה את הרבעון עם עלייה של 3% במכירות ל־898 מיליון שקל. סך ההכנסות החברה גדול יותר, וכולל גם הכנסות מליסינג. אולם, שיעור הרווח הגולמי הנובע לחברה מהעלות המיוחסת למכירת כלי הרכב עמד על כ־10.6% ברבעון הראשון - צניחה לעומת 16.5% ברבעון המקביל.
יבואנית רנו, ניסאן, דאצ'יה ואינפיניטי הושפעה כאמור לשלילה משער היורו, שברבעון הראשון עלה בכ־4.2% לעומת הרבעון הראשון של 2017, שבו הוא ירד בכ־4% ביחס לרבעון הראשון של 2016. מכיוון שמרבית המכירות של החברה הן ביורו, הסבו הגנות המטבע שהיא רוכשת רווחים מנגזרים של 9.5 מיליון שקל, לעומת הפסדים של 21.4 מיליון ברבעון המקביל. בכך נבלמו חלק מהירידה ברווחים. בשורה התחתונה רשמה קרסו מוטורס ירידה של 19% ברווח הנקי, שהסתכם ב־50.4 מיליון שקל ברבעון הראשון.
דלק רכב סבלה מהזינוק של הין ברבעון הראשון
דלק רכב סבלה מהתייקרות מהירה של הין היפני ביחס לשקל. הין זינק ב־7.1% ברבעון הראשון, והוצאות המימון של החברה זינקו מ־3 מיליון שקל ברבעון המקביל ל־44 מיליון שקל. מכירות החברה עלו בכ־9.87% בסיכום הרבעון הראשון, והסתכמו בכ־1.18 מיליארד שקל. שיעור הרווח הגולמי ירד מ־16.5% ברבעון הראשון של 2017, לכ־15% השנה. הרווח הנקי ירד אף הוא, ב־37.5% - והגיע ל־62.6 מיליון שקל בתום הרבעון הראשון.
מנגד, יוניברסל מוטורס דיווחה על עלייה של 7.8% בהכנסות, שהסתכמו בכ־968.7 מיליון שקל, ובזינוק חד יותר של 11.7% ברווח הגולמי לכ־118.2 מיליון שקל. שיעורו של הרווח הגולמי מהכנסות עלה ל־12.2%, לעומת 11.8% בתקופה המקבילה. בחברה הסבירו את הזינוק כתוצאה מעלייה במסירות, ומשער החליפין החיובי והשפעתו על החברה. בשורה התחתונה זינק הרווח הנקי של יוניברסל מוטורס ב־188% ברבעון הראשון ביחס למקבילו, והסתכם בכ־32.9 מיליון שקל.
כשבודקים את שער השקל מול הדולר, היין והיורו בתום הרבעון הראשון של 2018 ביחס ליום האחרון של הרבעון הראשון של 2017, רואים עד כמה השפעת המטבע על יבואניות הרכב נותרה דרמטית. הדולר נחלש מול השקל בכ־3.25% בתום התקופה, בעוד שהיין התחזק בכ־1.6% מול השקל והיורו זינק בכ־11.5% באותו פרק זמן.
תגובת המשקיעים בשוק מגיעה במהירות. מניות יוניברסל מוטורס אמנם אינן נסחרות בבורסה אלא רק האג"ח שלה, ולכן אי אפשר לכן לבדוק מה שווי השוק של החברה. לעומתה, מניות דלק רכב וקרסו מוטורס כן נסחרות, והן ירדו בשנה החולפת. שתי החברות איבדו שווי שוק מצרפי של כ־1.7 מיליארד שקל. קרסו מוטורס איבדה כ־985 מיליון שקל ודלק רכב כ־783 מיליון שקל.