מבחן רכב
רכב הכביש שטח החדש של מיצובישי: השמרן שהולך על כל הקופה
מיצובישי אקליפס קרוס משלב בין רכב כביש שטח מסורתי לקופה ספורטיבי, וזה בהחלט עובד. המראה יחודי, תא הנוסעים מוצלח ומערכות הבטיחות מקוריות. חבל רק שצריכת הדלק מאכזבת
יש את הכביש ההוא, שיוצא ממש מפאתי הישוב ההוא של תוכניות הריאליטי, וחותך כמה שיותר מהר מהאזור הדביק של הר הרוח, ישר לתוך העמק: שבעה ק"מ של כביש שאף אחד כמעט לא מכיר, 20 דקות מהחומוס של אבו גוש, חצי שעה מירושלים, חצי שעה מהמרכז. עליות, ירידות, פניות עיוורות, אין כאן אף אחד, רק מיצובישי אקליפס קרוס.
- דאצ'יה דאסטר: בא לתת עבודה בלי לקרוע את הכיס
- אאודי A7: לא מתחשבת באגו של הנהג
- מיניוואן שטח: תופס את העין, תופס את הכביש
מה זה מיצובישי אקליפס קרוס? זה רכב כביש שטח בינוני, שמיועד להתחרות ברכבי כביש שטח בינוניים אחרים, ראו ערך ניסאן קשקאי ומאזדה CX5. אבל למיצובישי אקליפס קרוס יש קטע, שבמפתיע אף אחד אחר לא חשב עליו, הוא בעצם קרוס אובר קופה ספורטיבי עממי. כך זה פועל: יצרני היוקרה מייצרים טרנד, של שילוב בין מכונית ספורט ובין רכב כביש שטח, ראו ערך ב.מ.וו X4. הטרנד מחלחל למטה אל פלח השוק העממי.
מנוע סטרילי
הבעיה היא שבפלח השוק של רכבי היוקרה יש תקציבי פיתוח אדירים ולכן ניתן לייצר אינספור סוגים של רכבים, כל עוד הלקוחות משלמים. דווקא פלח השוק העממי הרבה יותר שמרן ולכן לא יקבל בשמחה כל רכב כביש שטח שהוא גם סוג של קופה, גם בגלל שזה פחות פרקטי וגם בגלל שזה פחות משתלם ליצרן. אך כאן למיצובישי יש מזל: היא נרכשה לאחרונה, זכתה לתקציבי פיתוח מכובדים הודות לחברה האם החדשה - רנו ניסאן - וליד חופשית לחפש כיוון חדש. אז הנה מיצובישי אקליפס קרוס. השם, אגב, הוא שמה של מכונית ספורטיבית שמיצובישי יצרה פעם.
אז מדובר בעצם ברכב כביש שטח פחות פרקטי? לא. כי במיצובישי מבינים שעדיין מדובר ברכב שצריך להתחרות ברכבי כביש שטח שמרניים. לכן ההרפתקאה העיצובית נשמרת רק לחלק האחורי: במקום חלון אחורי אנכי יש חלון שמשתפל למטה בזווית מתונה. באמצע יש ספוילר. הספוילר מעצבן וחוסם את שדה הראיה לאחור, אך המראה הכללי מדליק: יש בו תכלית, אקליפס קרוס נראה מוכן לזנק על הכביש הסודי ההוא, לנגוס לו בסיבובים. לעלות את העליות החדות ולצלול עם הכביש.
יש לו מנוע לא שגרתי: טורבו, 1.5 ליטרים, שמפיק 163 כוחות סוס. יש לו תיבה אוטומטית בעלת שמונה מהירויות, כולל שליטה מגלגל ההגה. המנוע חזק, אך מדובר במנוע שהוא גם פשרה. ניכר שבמיצובישי רוצים לייצר מנוע שמבדל את אקליפס קרוס משאר רכבי הכביש שטח, אך הוא מרגיש סטרילי, מסורס. זה לא מחסור בכוח, זה מחסור ברעש, מחסור בתגובות חדות. זה גם בגלל תיבת ההילוכים, יש לה הרבה הילוכים אך היא מגיבה מעט לאט. כשיוצאים מהכביש ההוא והולכים לבחור בין החומוס האורגינלי ובין החומוס המקורי, הכל הרבה יותר הגיוני, המנוע שקט כי כך צריך להתנהג רכב כביש שטח. עדיין צריך לשנע ילדים לגן. אגב ילדים, קל לשער שבגלל המרכב הספורטיבי לא יהיה מקום מאחור, זה לא נכון, יש שפע של מקום בספסל האחורי, רק תא המטען מעט קטן, קורבן אופנה של העיצוב.
אקליפס קרוס חותך מהר לירושלים. חזק בסיבוב שיוצא מהכפר, חזק במנהרות, חזק בסיבוב מוצא. הוא מכויל טוב, יש לו מערכת מתלים מצוינת. הוא לא נוקשה יתר על המידה, הוא הדוק. הוא נשלט באופן מצוין. אולי לא כולם יאהבו את הנוקשות הזו, וגם לא את העובדה שכשהנהג מתלהב אז צריכת הדלק מזנקת, אך תחושת הביטחון הרבה יותר טובה מזו שמשדרים רכבי כביש שטח רבים. במיצובישי רצו להקנות תחושה ספורטיבית, אך לא יותר מדי ספורטיבית: אחד אפס למיצובישי.
תא הנוסעים דורש התייחסות מיוחדת, הוא שונה. שוב, במיצובישי מבינים שאי אפשר לייצר תא נוסעים כמו של כולם, בטח שלא כשמדובר בחברה קטנה יחסית שאינה טויוטה ואינה ניסאן, למרות שהיא כמעט היתה בדרך להיות ניסאן. תא הנוסעים מצליח לשדר תחושה ספורטיבית בלי להיות באמת ספורטיבי. כלומר, מדובר בתא נוסעים פרקטי, ששואב בלי בושה כמה מוטיבים ממכוניות ספורטיביות ויקרות בהרבה. תנוחת הישיבה נוחה, הנדסת האנוש טובה, כשהנהג והנוסע יושבים נמוך בתוך שתי גומחות, וידית ההילוכים קבועה גבוה ביניהם.
קולע למיינסטרים
אך לא הכל מושלם: כדי לשלוט במערכות המולטימדיה צריך להשתמש במשטח מגע, גרסה מוזלת של משטחי המגע האמיתיים שיש במכוניות יוקרה – האצבע לא "סוחבת" את הפקודות, המגע לא מדויק. אם לעשות משהו, עדיף כמו שצריך. גם חלק מהפלסטיקים יכולים לשדר מגע יותר מוצק ויותר יוקרתי, למשל ידיות הדלתות. עם זאת, בסך הכל תא הנוסעים של אקליפס קרוס מצוין, ומעבר לכך, יש בו מערכות בטיחות מקוריות, כאלה שיודעות לבלום את המכונית בעת סכנה. קשה לדמיין יבואן של רכבי כביש שטח שעדיין מציע מכוניות עם מערכות בטיחות שאינן מקוריות תוך שמירה על מצפון נקי.
בשורה התחתונה, מדובר ברכב כביש שטח מוצלח. הסיבה: הוא שונה. בשוק רכבי הכביש שטח קיימת נוסחה חמקמקה ללכוד לקוחות. מחד, הרכב חייב להיראות הרפתקני, ספורטיבי ומיוחד. מילים כמו "טורבו" ו"קופה" עושות עבודה טובה בשיחות סלון. מאידך, הרכב צריך לדבר אל הרוב, להיות שמרני, לא להיות מורכב מדי לתפעול, לא להיות צפוף, דווקא בניגוד לרכבי הקופה כביש שטח היוקרתיים, שמקריבים מרווח פנימי ושימושיות על מזבח הספורטיביות – כאן אסור שיהיו פשרות. כאן מיצובישי אקליפס קרוס מצליח להיות רכב מיוחד שקולע ישר למיינסטרים.