פרשנות
חברות הטכנולוגיה לא אחראיות לחינוך הילדים שלכם
ארגוני הגנת פרטיות ואנשי חינוך דורשים מאמזון להבטיח שקיפות מוגברת לקראת השקת רמקול חכם שמיועד לילדים - מחשש שיגרום לחינוך צרכני והתנהגותי פגום. אחרים טוענים שהאחריות היא של ההורים בלבד, שכן אי אפשר לצפות מחברה מסחרית להיות גם גננת
אמזון תשיק בקרוב דגם חדש לרמקול החכם אקו: מהדורה צבעונית שמיועדת במיוחד לילדים. המהלך עורר גל של ביקורת מצד מומחים בהתפתחות ילדים וארגוני הגנת פרטיות. לפי סקר של קומסקור מאפריל האחרון, הרמקולים החכמים כבר הגיעו ל-20% מבתי האב בארה"ב בעלי רשתות WiFi. לטענת המומחים, הצגת דגם ייעודי לילדים היא בגדר חציית קו אדום.
- מוזילה קוראת לאמזון לחשוף איזה מידע היא אוספת על קטינים
- חוקרים ישראלים חשפו פירצת אבטחה חמורה ברמקולים של אמזון
- דיווח: אמזון מפתחת רובוט ביתי מבוסס אלקסה
הביקורות נעות בין תלונות על איסוף מידע על הילדים מגיל קטן, דרך הטענות המתבקשות על חינוכם כצרכנים מגיל צעיר ועד קבילה על הרגלתם לתשובות מיידיות; סייעניות חכמות כאלקסה וסירי נועדו לתפקד כמשרתות ולהשיב בפניות בכל נוסח - מבקשה ועד ציווי. זה אולי נחמד ומשמח למבוגרים, אך עלול לחנך ילדים לחוסר נימוס.
ארגוני פרטיות, עמותות לזכויות ילדים ומחוקקים פועלים כדי לשכנע את אמזון להבטיח שתנהג בשקיפות יתרה ותציג את המידע שנאסף על קהל היעד הצעיר.
ואולם, ישנם פסיכולוגים ואנשי חינוך שהפנו את האש לכיוון אחר: ההורים. לדבריהם, במקום לדרוש מגוגל, אמזון, אפל ושאר מפתחות הרמקולים החכמים להקפיד על הפרטיות וחינוך הילדים, יש להעביר את האחריות להורים. מי שחושש מהקניית ערכים בעיתיים לילדיהם, פשוט צריכים להרחיק מהם רמקולים חכמים, סמארטפונים ומוצרים אחרים שכוללים סייענית חכמה.
הסלידה המסורתית של הציבור האמריקאי מרגולציה והחקיקה הלא מעודכנת מעוררת דרישות לא ריאליות מענקיות הטכנולוגיה. מדובר בגישה שהיא לא פחות מנאיבית: איך אפשר לחשוב שהן ינקטו באחריות ממשלתית-הורית, כשהן מחויבות רק לבעלי המניות שלהן?