אלה שלא מוציאות הגה בעברית: דגמי המכוניות שלא מגיעים לישראל
מהיעדר תקינה מתאימה לשוק הישראלי ועד חשש של יבואנים מפני תחרות עם המותגים המקומיים: רכבים רבים אינם מגיעים לארץ, אף שהשוק המקומי הגיע לרוויה וצמא לדם חדש. "כלכליסט" מציג את הדגמים שחסרים כאן
שוק הרכב הישראלי מראה סימנים שהוא הגיע לרוויה. השוק התקבע על כ־280 אלף מסירות של מכוניות חדשות בשנה, וכדי לשבור את מחסום המסירות נדרש בענף הרכב המקומי "דם חדש", כלומר מכוניות חדשות ולא מוכרות של מותגים שעד כה לא יובאו לארץ.
- שלום לניירת: בקרוב לא תהיה חובה להיסחב עם רישיון נהיגה ורכב
- יוקרה לא רק ברכב: אסטון מרטין מציגה צוללת אישית
- מסירות רכב בינואר-אפריל: ירידה קלה בלבד לעומת אשתקד
בניגוד לדעה הרווחת, שלפיה שוק הרכב בישראל נהנה כיום מהיצע נרחב של דגמים, בפועל עדיין יש מותגי רכב רבים שאינם מיובאים לארץ. הסיבות מגוונות וכוללות היעדר תקינה מתאימה לשוק הישראלי, חשש של יבואנים מפני תחרות עם המותגים המקומיים וגם יצרנים שעדיין לא מבינים את הפוטנציאל הטמון בישראל.
לפי הנוסח המקורי של חוק רישוי רכב, החוק שמסדיר את ענף הרכב הישראלי, נאסר על יבואני רכב להחזיק ב"מותג רדום", כלומר בזיכיון של מותג שאינו מיובא לארץ משיקולים שונים של היבואן, אך סעיף זה נפל בדרכו לחקיקה הסופית. לכן, במפתיע, עדיין קיימים בעולם מותגי רכב שהציגו או שעתידים להציג מכוניות ששמותיהן זרים לאוזניים ישראליות. "כלכליסט" מגיש: היצרנים המובילים שרכביהם לא מגיעים לארץ.
אוטוואז
בעיה עם עוד מותג עממי
אוטוואז, או "לאדה" בלשון העם, נחשבת כיום לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בגוש המזרחי. היצע דגמי אוטוואז כולל כיום שישה דגמי ליבה הכוללים את גרנטה, ווסטה ופריורה המשפחתיות, רכב הכביש־שטח X RAY וגם רכב השטח הקשוח והוותיק ניבה. רוב רכבי אוטוואז מיוצרים כשהם מצוידים במנועים ותיבות הילוכים מתוצרת רנו ניסאן, וכושר הייצור של מפעל לאדה המרכזי בטוליאטי שברוסיה עומד על 650 אלף מכוניות בשנה, המיוצרות במפעל לצד דגמים של ניסאן.
במאי 2016 הודיעה קבוצת קרסו, יבואנית רנו, ניסאן ודאצ'יה, על קבלת זיכיון היבוא של מכוניות אוטוואז. מכוניות לאדה הגיעו לישראל במהלך שנות התשעים, בעיקר עם עולים חדשים ובעיקר בגרסאות גסות במיוחד ונטולות כל עידון טכנולוגי. לנוכח ההצלחה קיבלה פראמונט הישראלית את הזיכיון, שעבר בשנת 1997 לידי חברת מפרם. מפרם הפסיקה את היבוא ומאז כמה גורמים ניהלו משא ומתן ליבוא, כולל קבוצת אוטו חן שייבאה ארצה כמה אבות־טיפוס. אלא שבמרץ 2008 חל מהפך באוטוואז: רנו ניסאן רכשה 25% ממניות החברה, מה שהכין את הקרקע לקבלת הזיכיון על ידי קבוצת קרסו, זכיינית רנו ניסאן בישראל, ואילו בינואר 2017 הודיעה רנו על השתלטות על אוטוואז והפיכתה לחלק מהקבוצה.
ואכן, ב־2016 החלו הכנות קדחתניות לפתיחת סוכנויות, אך הדבר לא קרה.
בקבוצת קרסו מדגישים שהסיבה לבעייתיות שכרוכה ביבוא של מכוניות אוטוואז לישראל כרוכה בעובדה שאוטוואז מייצרת מכוניות שאינן עונות על דרישת התקינה האירופית, כלומר מכלול החוקים והתקנות אשר נדרשים לשיווק של מכוניות באירופה, תקנות שלפיהן פועל גם שוק הרכב הישראלי. בנוסף, כיום שוק הרכב הרוסי נמצא עדיין בצמיחה, ומכוניות מתוצרת אוטוואז מהוות לא פחות מ־30% מהיקף השוק ברוסיה, כלומר שעיקר הדרישה מגיעה משוק הבית ומקטינה את הצורך ביצוא. אך בפועל מכוניות אוטוואז יוצרות עבור קבוצת קרסו בעיה נוספת, של קניבליזציה: קבוצת קרסו כבר מייבאת ארצה מותג עממי אחד מן הגוש המזרחי: דאצ'יה. ומותג רכב עממי נוסף עלול לפגוע במכירות. לפי הצהרה רשמית של אוטוואז שפורסמה בימים האחרונים, היצרן צפוי להציג בקרוב דגמים חדשים שישווקו ככל הנראה גם באירופה.
lynk & co
סינית לאוזניים מערביות
בשבוע שעבר נפתחו שעריו של מפעל lynk & co לראשונה לסיורים של עיתונאים מערביים. lynk & co מחזיקה במפעל בודד ששוכן בז'יאנגז'יאו, עיר הנמצאת במרחק של כשלוש שעות נסיעה מבייג'ינג. בדומה למותג lynk & co, המפעל שהוקם בהשקעה של 1.89 מיליארד דולר לא היה קיים רק לפני שלוש שנים, אך כעת lynk & co נערכת ליצוא מסיבי של מכוניות לאירופה. הנוסחה שלה היא למכור לאירופים מכוניות סיניות, של יצרן סיני, תחת מותג סיני, אך תוך שימת דגש על שיטות יצור מערביות לחלוטין בהסתמך על שימוש בחומרה ותוכנה מערביות.
המותג lynk & co נשמע כמובן מערבי לכל דבר, אך מדובר בתת־מותג שהקימה ג'ילי הסינית, בעלת הבית של וולוו שמיוצגת בישראל על ידי חברת מאיר. עם זאת, ג'ילי מיוצגת, לפחות בבלקן, על ידי כלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי. בניגוד למותגי רכב סיניים רבים שהזיכיונות שלהם ממתינים זמן רב בישראל ליישום ואינם ממומשים עקב מחסור בטכנולוגיה מתאימה שתטפל בזיהום האוויר, ג'ילי מכוונת את lynk & co בראש ובראשונה לשוק הרכב האירופי. עד כה, lynk & co הציגה שתי מכוניות: את 03 המשפחתית ואת 02 - רכב כביש־שטח עמוס בטכנולוגיה. שני דגמי lynk & co מיוצרים תוך שאילה של רכיבים מהחברה־האחות וולוו תחת המטרייה של ג'ילי.
לפי הצהרתה הרשמית של lynk & co שנמסרה לתקשורת לפני חודשיים, החברה מתכוננת להקמת מפעל נוסף שייועד עבור השוק האירופי ויוקם בבלגיה. למרבה האירוניה, יתרונה הגדול ביותר הוא שהיא מגיעה ממדינה שבה הרגולציה דורשת התחשבות כמעט דרקונית בתקנות איכות הסביבה: לכן מכוניות lynk & co ישווקו באירופה בשנה הבאה כשהן מצוידות במערכות פלאג אין הייבריד חשמליות מתקדמות משמעותית ביחס לאלה שמוצעות על ידי מותגי רכב אירופיים עממיים המבוססות על מנוע בנפח 1.5 ליטרים ומנוע עזר חשמלי.
בניגוד ליצרנים אירופיים שעדיין מנסים להבין כיצד לבלוע את נושא קישוריות הרכב, כלומר החיבור האינטרנטי, דגמי lynk & co יגיעו בשנה הבאה מהמפעל כשהם מצוידים בתשתית חיבורי אינטרנט נרחבת המאפשרת הזמנת שירותים שונים לרכב, שיתופי רכב (car share) ועדכוני תוכנה שונים. לפי הצהרותיה של lynk & co, המכוניות לא יימכרו בסוכנויות רגילות אלא באמצעות אחרים אינטרנטיים, מה שיקצץ עלויות שיווק ב־10%. בנוסף, המותג לא יזדקק לרשת מוסכים – מכוניות lynk & co יקבלו שירות במוסכי וולוו.
EXCEED
צ'רי מסתתרת מאחור
בספטמבר האחרון נחשף בתערוכת פרנקפורט מותג רכב חדש: EXCEED. בדומה ל־lynk & co, גם כאן מדובר במותג רכב המדיף ניחוח אירופי למהדרין, עם הצהרת כוונות גורפת על חדירה מסיבית לשוק האירופי, אך מאחורי המותג ניצבת יצרנית רכב סיני גדולה וותיקה, צ'רי, המודעת לעובדה שלא תוכל לחדור לשוק הרכב האירופי על סמך שמה האוריינטלי.
לפי הצהרותיה של צ'רי, הדגם הראשון שנקרא EXCEED TX הוא כמובן רכב כביש־שטח, כמתבקש בימים אלה באירופה, שמקביל בגודלו לניסאן קשקאי. גם כאן צוות הפיתוח הוא אירופי לחלוטין, וגם כאן גולת הכותרת של יצרנית הרכב הסינית היא העובדה שהטכנולוגיה להפחתת זיהום אוויר שרק החלה להשתרש במערב נמצאת בידיים סיניות זה כמה שנים. לכן הפלטפורמה שעליה מבוסס ה־TX היא פלטפורמה שצפויה בעתיד להניב דגמים נוספים של רכבים משפחתיים ורכבי כביש־שטח.
ה־TX יוצע כשהוא מצויד במנועי בנזין בנפח 1.5 ו־1.6 ליטרים שילוו במערכות פלאג אין הייבריד אשר מאפשרות ל־TX לנסוע במהירויות של עד 120 קמ"ש בשעה בכוחו של חשמל בלבד לטווח של עשרות קילומטרים. צריכת הדלק הרשמית לפי צ'רי היא 52 ק"מ לליטר, כמובן בנסיעה שבה הרכב מתחיל לנסוע במצב החשמלי ומנוע הבנזין משתלב רק בשעת הצורך.
לפי הצהרותיה של צ'רי, ה־TX ייוצר על ידי EXCEED במפעלי החברה בסין וישווק באירופה וגם במדינות נוספות בעולם באמצעות רשת סוכנים ייעודית. הוא גם יאופיין בשימוש נרחב בטכנולוגיות קישוריות, החל ב־WiFi מובנה וכלה במערכת המתקשרת באופן אוטומטי לשירותי חירום במקרה של תאונת דרכים.
ל־EXCEED יש גם הקשר ישראלי. בעבר היה שייך זיכיון היבוא של צ'רי לקמור, יבואנית ב.מ.וו הקודמת ולקבוצת כדורי העוסקת בסחר ברכב וחלפים. בשנת 2011, עם מכירת זיכיונות יבוא הרכב של קמור לדלק מוטורס, הוחלט כי זיכיון צ'רי ימכר כולו לקבוצת כדורי, המחזיקה בפועל בזיכיון כיום.