פייסבוק למו"לים: לא נשלם לכם על פרסום תוכן
רופרט מרדוק, מנכ"לית באזפיד ואישי תקשורת נוספים טענו בחודשים האחרונים שהרשת החברתית צריכה לשלם על שימוש בתכני מו"לים, כפי שעושים גופי שידור. מארק צוקרברג עונה לדרישות בסירוב, וטוען שהעולם השתנה ועל המו"לים להשתנות איתו
פייסבוק מעבירה מסר ברור למו"לים וגופי התקשורת: העולם שהכרתם איננו - יהיה עליכם להשתנות. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית, דוחה על הסף את דרישותיהם של רופרט מרדוק, בעלי קבוצת פוקס המאה ה-21 והוול סטריט ג'ורנל, וג'ונה פרטי, מנכ"לית באזפיד, לכינון מודל במסגרתו תשלם להם פייסבוק על פרסום תוכן שבבעלותם.
- חדש מפייסבוק: שירות דייטינג ושליטה משופרת בפרטיות
- דו"ח פייסבוק: מחדל הפרטיות לא הבריח את הגולשים
- בין הפייק לניוז: משיכת החבל של פייסבוק והתקשורת העולמית
לדברי צוקרברג, דבר שכזה לא עתיד לקרות. "אני לא בטוח שזה עושה הגיון כלשהו", אמר אמש במהלך כנס המפתחים F8, "אנשים נגשים לפייסבוק בעיקר בשביל להתחבר לאנשים ולא כדי לצרוך חדשות".
עם זאת, צוקרברג מודע לקשיים שיודעים גופי התקשורת, כשמרבית תקציבי הפרסום נשאבו מהם לטובת הקידום הממומן בפלטפורמה שהקים ובזו של המתחרה גוגל. בעבר השמיע מנכ"ל הרשת החברתית אמירות לפיהן פייסבוק תסייע בהתאמה וביסוס המודלים הכלכליים של המוציאים לאור לעידן הנוכחי כך שאלו יהיו רווחיים וישמרו על יציבות שתבטיח את קיומם.
"הדרך שבה אנחנו יכולים לעזור הכי הרבה היא בכך שנסייע ליצור מודל עסקי רווחי וחזק לאורך זמן עבור אותם גופי חדשות", אמר צוקרברג. "מרבית הגופים מתמקדים בהכנסות מפרסום. זה טוב, אבל זו לא הדרך היחידה".
צוקרברג ממליץ לגופי תקשורת נוספים לבחון את המעבר למודל ההכנסות ממנויים גם כשמדובר בצריכת תוכן אינטרנטית. המנכ"ל העיד על עצמו כי היה "מיואש" נוכח ההתקדמות האיטית של הגופים בתחום למודל, על אף מאמצי החברה להם הוא טוען למשוך לכך. "החברות עוברות בקצב איטי מדי למודל המבוסס על דמי מנוי", טען צוקרברג.
אלו הם דברי ביקורת שנשמעים מנוכרים בהתחשב במרום הונו של צוקרברג והחברה שהקים, שמבטיחים שוב ושוב להמשיך להיות חינמיים ללא דמי מנוי כלשהם; לוקסוס שהם יכולים להרשות לעצמם בזכות תקציבי הפרסום המקוון.
לפני כחודשיים הודיעה פייסבוק שתאפשר למערכות עיתונים ואתרי חדשות להפעיל תוכנית מנויים באפליקציה שלה גם באייפון. במסגרת הסכם שהושג בין השאר עם אפל, גופי חדשות יכולים לייצר הכנסות דרך פייסבוק, בזמן שאפל וויתרה על 30% שהיא גובה מהמכירות ביישומים בפלטפורמה שלה לטובת אותם מוציאים לאור.