קרן פנסיה הולנדית רוצה לנצח את אפוקליפסת הקמעונאות
הקרן ההולנדית PGGM וחברת הנדל"ן רדווקו ישקיעו יחד 550 מיליון יורו במרכזי קניות ש"יתמקדו פחות בקניות עצמן" ויציעו חלופה לקניות באינטרנט. מרכז ראשון כבר פועל בעיר בורדו שבצרפת ובתוכנית יש עוד שבעה, שיוקמו כולם באירופה
מיזם משותף של קרן הפנסיה השנייה בגודלה בהולנד PGGM ומפעילת הקניונים רדווקו (Redveco) מנסה להמציא מחדש את מרכזי הקניות על רקע הזינוק במסחר המקוון.
- הקמעונאיות מארה"ב שמסתכלות לאמזון בלבן של העיניים
- מהפכת קמעונאות עולמית: הפיתוי שמסתיר את המטרה
- חנויות נסגרות, קניונים ננטשים? לא לדאוג, בוול סטריט מצאו דרך להרוויח מזה
המיזם, שנקרא אורבן ריטייל ונצ'רס, ישקיע 550 מיליון יורו בהקמת חמישה עד שמונה מרכזים מסחריים שינסו ליצור את התמהיל הנכון של חנויות, מסעדות ובידור שיצליח למשוך מבקרים גם בעידן בו הקניות באמצעות האינטרנט נעשות נוחות ומשתלמות יותר.
לפי הודעת אורבן ריטייל ונצ'רס, האסטרטגיה שלה תתבסס על ההנחה ש"מרכזי הקניות המצליחים בעתיד יהיו אלו שיענו על רצון הצרכנים ליהנות מהביקור בהם, ויתמקדו פחות בקניות עצמן". דבר אחד שלא חידשה החברה היא תפיסתו של המיקום כמפתח להצלחה. "בחירת האתרים שיהיו האכסניה לריבוי השימושים של מרכזי הקניות תבוסס על שיטת המחקר של רדווקו, שמשלבת ביג דאטה ותובנות מהשטח", נכתב בהודעת החברה.
ענף הקמעונאות נתון במשבר מתמשך, שחלקו נזקף לצמיחה המהירה של אתרי קניות באינטרנט ובראשם אמזון ועליבאבא. אף שמוקד המשבר הוא בארה"ב, שם זכתה התופעה לשם "אפוקליפסת הקמעונאות", גם הקמעונאיות באירופה מושפעות ממנו. כמו מתחרותיהן האמריקאיות, הראשונות שהרגישו את השינוי בהעדפות הצרכנים היו רשתות ההלבשה האירופיות כמו זארה ו־H&M, שדיווחו על האטה במכירות אשתקד. מרכזי הקניות שבהם נמצאים סניפי הרשתות הללו נקלעו גם הם לקשיים, שכן חלק גדול מתנועת הקונים בהם מתבסס על האטרקטיביות של המותגים המפורסמים.
אורבן ריטייל ונצ'רס כבר מפעילה מרכז מסחרי אחד, פרֵמונאד סנט קתרין, במרכז העיר בורדו שבצרפת. רדווקו הקימה את המרכז כבר ב־2015, והוא עבר לניהול החברה החדשה במסגרת העסקה עם PGGM. המרכז המסחרי בבורדו נמצא בטבורה ההיסטורי של העיר, שהוא אתר שימור של אונסקו.
באורבן ריטייל ונצ'רס מקווים שהתיירים שבאים לבקר בעיר וביקבים שבסביבתה יקדישו זמן גם לביקור במרכז הקניות, שבו יש בין היתר חנות קונספט של לגו, סניף של בית הכלבו C&A, ומסעדות איטלקיות ויפניות.
"קניות במרחב הפיזי חייבות להציע משהו אחר, או להשלים את הקניות המקוונות", הסביר ל"וול סטריט ג'ורנל" אנדרו ווהן, מנכ"ל רדווקו, שמנהלת 400 נכסים באירופה, בשווי 7.5 מיליארד יורו. מתייה אלשו, מנהל חטיבת הנדל"ן של PGGM הסביר כי החבירה לרדווקו עונה על רצון קרן הפנסיה "להשקיע במרכזי קניות עם רמה גבוהה של מסעדות, ברים ואפשרויות בילוי".
קרן PGGM מנהלת נכסים בשווי של יותר מ־200 מיליארד יורו. המיזם המשותף בתחום הנדל"ן הקמעונאי הוא לא הפעם הראשונה שבה היא חוברת לחברת נדל"ן. בשנה שעברה היא חברה לקרן השקעות הנדל"ן הבריטית רוקספרינג פרופרטי אינווסטמנטס במיזם לפיתוח מבני משרדים ייעודיים לתעשיית הטכנולוגיה בגרמניה. שתי החברות הקצו 250 מיליון יורו למיזם המשותף, והן כבר רכשו מפעל ישן בשכנות קרויצברג בברלין שאותו הן מסבות בימים אלו לחלל משרדים.
נגד בנקים ישראלים
ב־2014 החליטה PGGM למשוך את השקעותיה בחמישה בנקים ישראלים (בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק מזרחי־טפחות, הבנק הבינלאומי ובנק דיסקונט) בגלל מעורבותם במימון בנייה בהתנחלויות. בפרסום ההחלטה ציינה הקרן כי היא מתבססת על חוות דעת של בית הדין הבינלאומי בהאג משנת 2004, שהגדיר את ההתנחלויות כלא חוקיות ומהוות הפרה של סעיף 49 באמנת ז'נבה — האוסר על מדינה כובשת להעביר את אוכלוסייתה משטחה לשטח כבוש.