איוניק, ההיברידית של יונדאי - המכונית הירוקה שהשתלטה על ישראל
איוניק היא המכונית הנמכרת ביותר ברבעון הראשון של השנה, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. למרות המגמה הירוקה מה שהישראלים הכי אוהבים זה ג’יפונים, כשכל רכב שלישי מבין 94.3 אלף הרכבים שנמסרו פה בחודשים האחרונים הוא כביש־שטח
בעוד הממשלה מנסה להשיק תוכניות שונות להקלה על הגודש בכבישים, עולם הרכב שומר על יציבות יחסית, ומסיכום נתוני הרבעון הראשון של 2018 עולה שהשוק ממשיך במומנטום שנצבר בשלוש השנים האחרונות. פילוח נתוני איגוד יבואני הרכב שפורסמו אתמול מעלה שבמתחילת השנה נמסרו בישראל כ־94.3 אלף מכוניות חדשות, ירידה של כ־4.4% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. לכאורה זו האטה קלה לעומת נתוני המסירות של הרבעון המקביל ב־2017, אז נמסרו כ־98.6 אלף מכוניות חדשות, אולם בהשוואה לנתוני המסירות של פברואר, החודש שלפני סיכום הדו”ח, שוק הרכב מפגין התאוששות ויציבות, בעיקר מכיוון שאת החודשיים הראשונים סיים הענף עם ירידה כללית של כ־7.5%.
- בהתאם להערכות: 281 אלף מכוניות חדשות נמסרו בשנת 2017
- שוק הרכב ממשיך להיחלש: ירידה במסירות כלי רכב חדשים בתשעת החודשים הראשונים של השנה
- לראשונה: שוק הרכב הישראלי רושם ירידה ביחס לאשתקד
בענף הרכב מייחסים את הגידול במסירות כאל תיקון מתבקש, כזה שנולד במקור בעקבות פערים במלאי ועיכובים שונים במסירות. בחודש מרץ לבדו נמסרו כ־29 אלף מכוניות חדשות, זו עלייה של כ־3% לעומת היקף המסירות שנרשם במרץ 2017.
עיון בטבלת המסירות מעלה שמותג יונדאי ממשיך לשמור על המקום הראשון, עם כ־14.9 אלף מסירות (ירידה של כ־4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד), כשאחריו ממוקמים קיה (כ־11.8 אלף מסירות, כמעט ללא שינוי מהרבעון שעבר), טויוטה (כ־9.8 אלף מסירות, ירידה של כ־4% לעומת רבעון שעבר) וסקודה (כ־6.6 אלף מסירות, ירידה של כ-12%). במקום החמישי ניצב מותג ניסאן עם כ־6.2 אלף מסירות, עלייה של כ־7% לעומת הרבעון הראשון של 2017.
בכלל, עשרת המותגים הפופולרייים בישראל "מחזיקים" כ־75% מסך המסירות בשוק (כ־70 אלף בסך הכל), ועיון בנתוני איגוד יבואני הרכב מעלה שרובם רשמו ירידה בהיקף הפעילות, ופרט לניסאן, מאזדה ומיצובישי, רובם דרכו במקום או רשמו ירידה ברמה כזו או אחרת.
כל רכב שלישי: לפיקניק
מבחינת פלחי השוק השונים, היקף המכירות של רכבי הכביש־שטח ממשיך לצמוח, מגמה שניכרת גם במכירות ברכבים בעולם. נתוני איגוד יבואני הרכב מעלים שברבעון הראשון של 2018 כ־32 אלף מכוניות חדשות שנמסרו הן "ג'יפונים", או במלים אחרות: כל רכב שלישי שנמכר פה יכול תיאורתית לקחת את בעליו לגיחה לפיקניק מזדמן בשבילים כבושים, כאשר בחלק מהדגמים היכולת תאפשר גם נסיעה במסלולים קשוחים יותר.
בשנה שעברה לעומת זאת, היקף המסירות של רכבי הכביש־שטח היה של כל מכונית רביעית, 25% מכלל הענף, מה שמעלה את השאלה הרטורית האם עם ישראל אוהב לטייל או אוהב להיראות כאילו הוא מחליף בשעות מצור את מח"ט הבקעה.
ומה בנוגע לשאר הענף? באופן מעורר כבוד, המכונית הנמכרת בישראל לרבעון הראשון של 2018 היא יונדאי איוניק, זהו דגם היברידי משפחתי שרשם הצלחה גם הודות להיקף מסירות משמעותי לציי רכב. יונדאי איוניק משתבץ בראש טבלת המסירות הרבעוניות עם קרוב ל־4,200 מסירות.
בין עשרת הדגמים הנמכרים בישראל ברבעון האחרון ניצב גם רכב קיה נירו, רכב כביש־שטח היברידי עם יותר מ־2,500 מסירות. עוד בעשירייה הראשונה יונדאי טוסון שמחליף את קיה ספורטאז' כרכב הכביש־שטח הנמכר בישראל, כאשר מכונית המיני הפופולרית היא קיה פיקנטו (מקום רביעי במסירות, 3,065 מכוניות ברבעון), ואחריה התאומה הלא־רשמית שלה יונדאי אי־10 שחולקת עמה מכלולים רבים. עוד ניתן למצוא ברשימה שתי מכוניות אירופיות: סקודה ורנו, שהשתבצו במקומות 6 ו־7, בהתאמה.
את הטבלה של עשרת המכוניות הפופולריות בישראל סוגרות טויוטה קורולה ומאזדה 3, כאשר האחרונה מסרה כ־2,200 מכוניות ותרמה להצלחה של מאזדה עם זינוק כללי של כ־23% בהיקף המסירות בהשוואה בין שני הרבעונים.
פרארי ב־2.5 מיליון שקל
בשוק מכוניות היוקרה, שם הכסף לא תמיד מהווה מגבלת רכישה, נשמרת מגמה מעורבת. לפי איגוד יבואני הרכב כלל מסירות שוק היוקרה מתקרב לכ־7% מכלל המסירות בשוק, זאת לעומת כ־6.5% ברבעון המקביל אשתקד. מבחינת חמשת מותגי היוקרה הנמכרים בישראל בראש הרשימה ניצב מרצדס עם 1,912 מסירות (עלייה מתונה של כ־0.5% לעומת הרבעון שעבר) כשאחריו אאודי (1,656 מסירות, ירידה של כ־7.5% לעומת הרבעון הראשון של 2017), ב.מ.וו (1,248 מסירות, עלייה של כ־16%), וולוו (515 מסירות, עלייה של כ־34%) ולקסוס (436 מסירות, עלייה של כ־11.5%).
בצד היותר אקזוטי של הכביש נמסרו הרבעון 69 מכוניות פורשה, 35 מאזארטי, 3 אסטון מרטין ואפילו פרארי אחת מדגם 488 שמחירה הרשמי לצרכן נע סביב 2.5 מיליון שקל.
עד כמה ניתן ללמוד מנתוני הרבעון הראשון לגבי השנה הקרובה כולה? אסי שמלצר, מנכ”ל חברת הליסינג הגדולה בישראל שלמה SIXT, מאמין שהשוק הגיע לרוויה: “היקפי המסירות החודש הן של עסקאות של מכוניות שהוזמנו קודם והציבור מבין שיש פתרונות אחרים. כשהאשראי היה זול כולם קנו, והיום יש משפחות עם שתיים או שלוש מכוניות. פעם אוטו היה משהו בלתי נגיש ובשנתיים האחרונות, כל מגרש שתיכנס, תבחר מה שבא לך ובאותו הרגע תקבל מימון — ואחרי המבול. המגמה הזאת תיפסק והשוק יישאר על הכמות השנתית הנוכחית או סביב ה־260 אלף מסירות בשנה. מבחינת הליסינג התפעולי פרטי נרשמות מאות עסקאות כל חודש: אנשים לא קונים את האוטו אלא עברו לשיטה האמריקאית שם משלמים מדי חודש, עם או בלי מקדמה”.
דווידי פיאמנטה, מנכ”ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל (יבואנית יונדאי, מרצדס ומיצובישי) מסכם ש”השוק לא ישתנה משמעותית ואולי נסכם את השנה עם ירידה של 6% עד 7% ביחס ל־2017. חודש מרץ קצת מבלבל כי הוא היה טוב והיו הרבה דרישות לחגים. הביקושים ערים וקיימים וככל שיהיה מימון קל אז קצב והיקף המכירות ימשכו”.