ארה"ב: הממשל צפוי לבטל את ההגבלות שהטיל אובמה על יצרניות הרכב
ממשל טראמפ צפוי להשיק רפורמה שתקל את ההגבלות שהוטלו בנוגע לפליטת גזי חממה ולחיסכון בדלק; קליפורניה ומדינות נוספות צפויות להתנגד
ניצחון ליצרניות הרכב: ממשל טראמפ צפויה להשיק בימים הקרובים תוכנית להקלת ההגבלות הנוגעות לפליטות גזי החממה ולחיסכון בדלק. כך לפי דיווחים בארה"ב.
- יצרניות הרכב לטראמפ: אל תעצור את הזיהום
- האם מכוניות הדיזל ייעלמו מהכבישים?
- טראמפ סימן את יצרניות הרכב, אך יש להן הכוח להתנקם
המהלך, המבטל את אחד מהישגיו הבולטים של הנשיא הקודם ברק אובמה במסגרת מאמציו להילחם בהתחממות הגלובלית, צפוי להביא להתנצחות משפטית בין הממשל למדינת קליפורניה, שהודיעה כי בכוונתה לדבוק בהגבלות הנוקשות גם אם תחליט וושינגטון להקל את הסטנדרטים הפדראליים. המאבק יכול להביא ליצירת שתי מערכות חוקים – האחת עבור מכוניות הנמכרות בקליפורניה ו-12 המדינות שילכו בעקבותיה, והשנייה, חוקים מקלים יותר עבור יתר המדינות. תוצאה זו תפצל את שוק הרכב האמריקאי לשניים.
סקוט פרואיט, ראש המשרד להגנת הסביבה, צפוי להציג את המסגרת ליוזמה, שתקל את הנטל הרגולטורי על יצרניות הרכב ועשויה להביא לירידה במחירי המשאיות, הרכבים המסחריים ורכבי SUV לצרכן. דוברת מטעם המשרד אישה כי פרואיט כבר שלח טיוטה בת 16 עמודים לאישור הבית הלבן.
"זהו בהחלט עניין גדול. התוצאה תהיה עוד רכבים זוללי דלק על הכבישים, צריכת דלק כללית גבוהה יותר ועלייה משמעותית בפליטות הפחמן", אמר רוברט סטיבן, ראש התוכנית לכלכלה סביבתית באוניברסיטת הרווארד.
על פי גורמים המקורבים לתוכניות, פרואיט יכריז על הרפורמה ביום שלישי, בסוכנות רכב בפרברי וירג'יניה. ואולם מועד זה כפוף לשינויים.
יצרניות הרכב יקדמו את ההחלטה בברכה, והן מוכנות לשתף פעולה בהתוויית החוקים החדשים שיענו "על צרכי הלקוחות לרכבים בעלות נגישה, בטוחים, נקיים ובעלי ניצולת דלק טובה". כך על פי גלוריה ברגקוויסט, דוברת מטעם איגוד יצרניות הרכב בארה"ב, המייצג כמה מהיצרניות הגדולות בעולם.
בקליפורניה, נציגים משפטיים מטעם המדינה אומרים כי הם צופים קרב בבתי המשפט. למדינה מעמד יוצא דופן, מתוקף חוק האוויר הנקי של 1970, המקנה לה את הסמכות לאכוף דרישות זיהום אוויר מחמירות יותר מאלו של הממשל הפדראלי. "אנו מוכנים לעשות כל מה שצריך כדי להגן על התהליך", אמר קסוויאר בקרה, התובע הכללי של קליפורניה. היסטורית, 12 מדינות נוספות כמו ניו יורק, מסצ'וסטס ופנסילבניה, בוחרות גם הן להחמיר את הדרישות מיצרניות הרכב וצפויות ללכת בעקבות קליפורניה.