טראמפ סימן את יצרניות הרכב, אך יש להן הכוח להתנקם
עד שהגיע הנשיא הנבחר, הבית הלבן העניק חיבוק רב־שנים לתעשיית הרכב האמריקאית. התקפות הטוויטר שלו על המפעלים שהן מקימות במקסיקו נחלו בינתיים הצלחה, אבל כשהכסף הגדול באמת יעמוד על הפרק, הן לא יהססו להפעיל את הקונגרס
זמן קצר אחרי שדונלד טראמפ נבחר להיות נשיא ארה"ב בנובמבר האחרון שיגר אליו ארגון הגג של יצרניות הרכב האמריקאיות (AAMA) מכתב נוקב.
- טראמפ חייב לקבלני המלון שלו 5 מיליון דולר
- טראמפ מאיים על טויוטה, אבל הסכנה הגדולה מרחפת מעל ניסאן
- יפן יוצאת להגנת טויוטה - בעקבות הציוץ של טראמפ
היצרניות מחו נמרצות על מדיניות ממשל הנשיא היוצא ברק אובמה בכל הנוגע לתקני זיהום אוויר. מדיניות זו קובעת שזיהום האוויר שפולטות המכוניות שנמכרות בארצות הברית חייב להצטמצם עד שנת 2025 בשיעור של כמעט 50%. עבור יצרניות הרכב האמריקאיות, שהורגלו במשך שנים בייצור מכוניות גדולות ובזבזניות, מדובר במשימה מורכבת וקשה במיוחד. הן ציפו שטראמפ יגלה הבנה: אחרי הכל, הן מעסיקות 1.55 מיליון אמריקאים באופן ישיר. כשמביאים בחשבון את התעשיות ההיקפיות, שמספקות שירותים מייצור רכיבים עד לניקיון והסעדה, מספר המועסקים מגיע ל־7.25 מיליון איש. עוד נקודה שיצרניות הרכב מתגאות בה היא המסים שהן משלמות, שהגיעו ב־2015 ל־2.05 מיליארד דולר.
כמעט תקרית דיפלומטית
לנוכח העובדות הללו, היצרניות היו בטוחות שהנשיא הנבחר כבר בכיסם. אלא שטראמפ הפתיע ובחר להמטיר עליהן איומים דרך חשבון הטוויטר שלו. המטרה הראשונה בשנה החדשה הייתה ג'נרל מוטורס, שלפי הציוץ של טראמפ "שולחת לארה"ב מכוניות שברולט קרוז מתוצרת מקסיקו, בלי שסוחרי המכוניות ישלמו מס יבוא. יצרו בארה"ב או שתיאלצו לשלם מכס גבוה!". בתגובה לציוץ של טראמפ, מסרה שברולט כי רוב המכוניות מדגם קרוז שמיוצרות במקסיקו כלל אינן מיועדות להימכר בשוק האמריקאי.
אבל החדשה המשמעותית אחרי הציוץ הזועם הגיעה דווקא מחברה אחרת. כשהרוחות בענף עדיין סוערות בעקבות ההשתלחות של הנשיא הנבחר, הודיעה פורד על ביטול הקמתו של מפעל בעיר סן לואיס פוטוסי במקסיקו, בהשקעה של 1.6 מיליארד דולר. לצד ההכרזה הדרמטית, הודיעה פורד שתרחיב מפעל קיים בעיר פלאט רוק שבמדינת מישיגן בהשקעה של 700 מיליון דולר. בפורד מיהרו להבהיר שאין להחלטה קשר לתוקפנות של טראמפ, וכי היא תמשיך לייצר במקסיקו את המכוניות מדגם פוקוס שמיועדות לשוק האמריקאי. כמה ימים אחר כך גם יצרנית הרכב היפנית טויוטה הרגישה את שבט לשונו של טראמפ. "טויוטה הודיעה שהיא תקים מפעל חדש בבאחה, מקסיקו, כדי לייצר מכוניות קורולה לשוק האמריקאי. אין סיכוי! הקימו את המפעל בארה"ב או שתשלמו מכס גבוה", כתב הנשיא הנבחר בחשבון הטוויטר שלו. טויוטה מיהרה להגיב, וציינה שכבר יש לה מפעל בבאחה וכי את המפעל החדש היא מתכוונת להקים בגוואנחוואטו. אך הנזק נגרם. בכירים בממשל היפני שלחו מסר תקיף לטראמפ, לפיו טויוטה מהווה חלק מן המרקם התאגידי בארצות הברית ומעניקה משרות לאמריקאים רבים.
טראמפ והאצבע הקלה שלו בטוויטר מעורר חשש אצל יצרניות רכב נוספות. ניסאן, פיאט־קרייזלר, הונדה, פולקסווגן ורבות אחרות מייצרות במקסיקו, שם עלות הייצור נמוכה מבארה"ב. שכנתה הדרומית של ארה"ב מדורגת שמינית בעולם בייצור כלי רכב והיא שנייה רק ליפן מבחינת היקף היבוא של כלי רכב ממנה לארה"ב. לפי נתונים של משרד החוץ האמריקאי, תעשיית הרכב במקסיקו אחראית לנתח ההכנסות הגדול ביותר שלה בסחר עם ארה"ב. כך, בשנת 2015 יבאה ארה"ב ממקסיקו כלי רכב בשווי 75 מיליארד דולר, כמעט שליש מכלל הייבוא ממקסיקו באותה שנה, שהגיע ל־295 מיליארד דולר. לשם השוואה, במקום השני ברשימת מוצרי הייבוא של ארה"ב ממקסיקו נמצאים מוצרי חשמל (63 מיליארד דולר) ובמקום השלישי נמצא נפט (49 מיליארד דולר). המכסיקנים, מצידם, לא נשארו חייבים. הממשלה מדרום לגבול פרסמה בשבוע שעבר הצהרה שלא יועדה באופן ספציפי לשום מדינה ולאף נשיא, אך לא קשה לנחש למי היא ממוענת. "ממשלת מקסיקו דוחה כל ניסיון להשפיע על מדיניות ההשקעה של חברות בינלאומיות באמצעות הפחדה ואיומים", נכתב בהצהרה.
לא פועל לבד
כעת, אפוא, ברור למדי שבין חלומם של יצרני הרכב על נשיא רפובליקני אוהד ובין המציאות קיים פער ניכר. יש לכך כמה סיבות. ראשית, טראמפ עשה את מה שלא עשה אף נשיא לפניו: הוא תקף את יצרניות הרכב על דברים שנחשבים בדרך כלל כזוטות. פורד, ג'נרל מוטורס, טויוטה ואחרות אינן מורגלות בביקורת חריפה וממוקדת כל כך מכיוון הנשיא, קל וחומר כאשר מדובר בנשיא שטרם נכנס לתפקידו. בניגוד לטראמפ, אובמה נחשב למציל תעשיית הרכב האמריקאית ומעולם לא יצא נגדה באופן ממוקד ואגרסיבי כמו מחליפו המיועד בבית הלבן. יצרניות הרכב חוששות שקהל בוחריו הנאמן של טראמפ עלול לבחור במותג מתחרה בעקבות כל ציוץ.
מעבר לכך טראמפ מכה ללא הרף באחד מעמודי התווך של תעשיית הרכב: הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי (NAFTA). ההסכם מאפשר מעבר חופשי של מכוניות בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה בלי שיוטל עליהן מכס. אם טראמפ יממש את איומיו ממסע הבחירות ויטיל מכס של 35% על סחורות ממקסיקו, תעשיית הרכב המקסיקנית עלולה לקרוס ודגמים פופולריים בארה"ב יתייקרו בן לילה. טראמפ אינו פועל רק בשם עצמו. איגודי עובדי תעשיית הרכב האמריקאי (UAW), שתמכו בבחירתו, לוחצים עליו לפעול כדי להטיל מכסים על סחורות המיובאות ממקסיקו לארה"ב.
סדרי עדיפויות
ליצרניות הרכב יש בהחלט מה להפסיד אם הן יילחמו בטראמפ. שימור מדיניות תקינת זיהום האוויר המחמירה של ממשל אובמה הוא רק מקל אחד שנמצא בהישג ידו. יצרניות הרכב יידרשו להשקיע מיליארדים בשכלול המנועים הקיימים ופיתוח חדשים, מה שיפגע ככל הנראה בשווי השוק שלהן שנמצא במגמת עליה מאז בחירתו של טראמפ, כמו שוק המניות האמריקאי כולו.
בסיכומו של עניין, לא לנשיא הזה פיללו יצרניות הרכב האמריקאיות. האימפולסיביות של טראמפ, נטייתו להשתלח ביצרניות הרכב כדי להשיג מטרות פוליטיות ונכונותו להפר הסכמי סחר חיוניים לתעשייה הן היפוך מוחלט לחיבוק רב השנים שהעניק הממשל לתעשיית הרכב. מה גם, שהסיבה שבגינה רודף טראמפ את היצרניות אינה קשורה כלל לעניינים שקשורים לליבת התעשייה כמו זיהום אוויר או בטיחות אלא למיקומם של מפעלי הייצור. עד כה, יצרניות הרכב החליטו לרקוד לפי החליל של טראמפ. לראיה, רק השבוע הודיעה פיאט־קרייזלר על השקעה של מיליארד דולר בהרחבת פעילותה בארה"ב. ביטול פתיחת מפעל במקסיקו, או הרחבה של מפעל קיים כדי לייצר עוד כמה מאות מקומות עבודה, הם אכן זוטות. אך במידה שטראמפ ימשיך בקו התוקפני שהחליט לנקוט בו מול חלק מיצרניות הרכב, לא ירחק היום שבו הן יפעילו את הלובי החזק שלהן בוושינגטון כדי להבהיר לנשיא החדש מיהו באמת מלך הכביש.