בלקברי מתקרבת לרווחיות, פרסמה דו"ח רבעוני מפתיע לטובה
נתוני החברה לרבעון האחרון של 2017 פורסמו השבוע והראו צמיחה בשולי הרווח וצמצום ההפסדים מ-47 מיליון דולר ב-2016 ל-10 מיליון בלבד; הכנסות חטיבות התוכנה והשירותים העסקיים עלו ב-19% וההנהלה צופה שהצמיחה תואץ ב-2018
בלקברי חיה, קיימת ואפילו צומחת; החברה, שכבר הוספדה בכל מעמד אפשרי, הביסה את תחזיות האנליסטים בדו"ח הרבעון הרביעי של 2017 שפרסמה השבוע. בלקברי דיווחה על הכנסות של 108 מיליון דולר ממוצרי תוכנה ושירותים לעסקים - צמיחה של 19% ביחס לרבעון המקביל ב-2016. עם זאת הכנסותיה הכלליות של החברה הצטמצמו בכ-18.5% לכ-233 מיליון דולר.
- מטלפונים לתוכנות: בלקברי חוזרת לחיים
- בלקברי תגן על המכונית של ג'יימס בונד מפני מתקפות האקרים
- עסקי התוכנה הארגונית של בלקברי נמצאים במגמת ירידה
הדובדבן שבקצפת הוא הצמיחה בשולי הרווח מ-60% ב-2016 לכ-76% בשנה האחרונה. עם זאת, השורה התחתונה עדיין מראה שהחברה מפסידה: בלקברי דיווחה על הפסד נקי של כ-10 מיליון דולר - נתון לא רע בהשוואה לרבעון האחרון של 2016, בו דיווחה על הפסד של 47 מיליון דולר. החברה מצפה שהכנסותיה יצמחו בקצב מהיר יותר ב-2019, בזכות כ-3,500 לקוחות ארגוניים.
הדו"ח האחרון מחזק את בחירתו של המנכ"ל ג'ון צ'ן להתמקד ביישומים ארגוניים. הוא זה שהעביר את בלקברי מתחום החומרה אל תחום שירותי התוכנה והסייבר למובייל, מה שמשך לקוחות גדולים כמיקרוסופט, לנד רובר יגואר ועוד. אחד השינויים העיקריים שכלל המהלך של צ'ן היה בתחום שיטת אספקת השירות: החברה עברה ממודל מבוסס רשיונות שימוש למודל מנוי. לבלקברי רשת שרתים מאובטחים בפריסה עולמית, מה שמקל על אספקת שירותי צ'ט, תקשורת ארגונית ועוד. במסגרת שינוי המיקוד, הועבר ייצור הסמארטפונים של החברה לידי TCL הסינית, שמשלמת לבלקברי על השימוש במותג שלה. מכשירי החברה זכו לעניין מצד משתמשים ארגוניים, אך לא הצליחו לתפוס נתח שוק מורגש.
לבלקברי יש עוד מקור הכנסה משמעותי, בדמות בתיק פטנטים גדול שמאפשר לה לקבל תמלוגים על בסיס קבוע. בשלב זה נראה שבלקברי מצאה את עצמה, כשיש רק תחום פעילות אחד שלא ברור אם ישתלם לה: חטיבת QNX שלה שפועלת בתחום הרכב החכם. בלקברי הפסידה כמה חוזים משמעותיים בשוק זה בשנים האחרונות ועל אף שהכנסות החטיבה צמחו ב-31% ברבעון האחרון, עדיין מדובר בנתח זעום מפעילות החברה הכוללת.