$
שווקי חו"ל

השבוע שפייסבוק תרצה לשכוח: מחקה 58 מיליארד דולר משוויה

חשיפת דליפת המידע האישי של 50 מיליון משתמשים לקיימברידג' אנליטיקה הסבה נזק אדיר למניית הרשת החברתית שצנחה ב-10% במהלך שבוע המסחר. ההתנצלות הפומבית של המייסד מארק צוקרברג וההסכמה להעיד בקונגרס לא הועילו

שירות כלכליסט 17:0924.03.18

פייסבוק סיימה אמש (ו') את שבוע המסחר בניו יורק, כשהיא שווה 58 מיליארד דולר פחות משהייתה שווה ביום שני, עם תחילתו. ברקע עומדת ולא מרפה פרשת דליפת המידע האישי של 50 מיליון משתמשים לקיימברידג' אנליטיקה, והההתנצלויות שבאו בעקבות כך - גם אם באיחור מסוים - של מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם, מארק צוקרברג.

 

ההתנצלויות של צוקרברג לא עצרו את המשקיעים מלמכור מניות פייסבוק, כשרבים מהם תוהים מה הנזק שהפרשה תסב לרשת החברתית. דליפת המידע האישי היוותה נורת אזהרה למשתמשי פייסבוק, שרבים מהם נהו אחר היוזמה למחוק את פייסבוק - #deletefacebook, כאשר הכותרות השליליות שעקבו אחר הפרשה הובילו מפרסמים רבים לומר "מספיק זה מספיק".

מה דעתך על מניית META PLATFORMS:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

מניית הרשת החברתית נפלה משווי של 176.8 דולר ביום שני, לרמה של 159.3 דולר ביום שישי בערב, עם נעילת המסחר בניו יורק. מדובר בירידה של 10% בשבוע - ללא ספק שבוע שחור מבחינתה של פייסבוק, שבסיומו עומד שווי השוק שלה על 460 מיליארד דולר.

 

האם המניות יתאוששו?

 

ביום ההנפקה הציבורית של פייסבוק בשנת 2012 היה מחירה של המניה 38 דולר - מה שנתן לחברה שווי שוק של 104 מיליארד דולר. גידול מתמיד במספר המשתמשים ודומיננטיות בשוק הפרסום הדיגיטלי שהבטיח הכנסות גבוהות וקבועות, חיזק את שווי המניה שתפח למחיר של 190 דולר בסוף פברואר השנה.

 

בריאן ווייזר, אנליסט בכיר בחברת המחקר פיבוטל, אמר ל-BBC כי הוא החזיק בתחזית השלילית ביותר למחירה של מניית פייסבוק בוול סטריט. "נקבתי במחיר יעד של 152 דולר לפייסבוק בשנת 2018 - עוד לפני האירועים האחרונים שגרמו למניה לצנוח". לדברי ווייזר, הצניחה של המניה הראתה שהמשקיעים נזהרים מפני רגולציה מוגברת ומשתמשים עוזבים את הפלטפורמה, "אבל יש סיכון קטן שמפרסמים יעזבו את פייסבוק, לאן עוד הם ילכו?", אמר.

צוקרברג. ההתנצלויות לא הועילו צוקרברג. ההתנצלויות לא הועילו צילום: איי פי

 

 

אנליסט נוסף, לייט חלף, מחברת המחקר הרגרייבס לנסדאון, מתאר את השבוע החולף כ"אפיזודה מזיקה" בהיסטוריה של פייסבוק. "אחד הסודות להצלחתה של פייסבוק לאורך השנים הייתה - ועודנה - שככל שיותר אנשים משתמשים בפייסבוק, כך היא נעשית יותר אינטגרלית ללקוחותיה, לרוע מזלה של החברה, אותה דינמיקה פעלה גם בכיוון השלילי כאשר היא איבדה מספר משמעותי של משתמשים כתוצאה מהשערורייה האחרונה".

 

כיצד הגיבו המפרסמים?

 

לדברי יו"ר חברת הפרסום M&C Saatchi's, דייוויד קרשאו, מפרסמות גדולות כמו מוזילה וקומרצבנק השעו ביום רביעי את הפרסומים בפלטפורמה של הרשת החברתית. ביום שישי הודיע יזם הטכנולוגיה אילון מאסק כי הוא מוחק את העמודים של החברות שבראשן הוא עומד - טסלה ו-SpaceX מפייסבוק.

 

"אל לנו לטעות", אומר קרשאו, "פייסבוק הוא מדיום מדהים מבחינת המפרסם בגלל הדיוק של המיקוד שלו - שמקורו בנתונים, אבל אני חושב שהחברות הגדולות האלה עצבניות מאוד להיות קשורות למדיום שבו מנצלים את הנתונים האלה, במיוחד בהקשרים פוליטיים".

 

לדברי קרשאו, "סביר יותר להניח שכל שינוי במדיניות הגנת המידע והנתונים של פייסבוק יגיע מהחשש לאבד מפרסמים והכנסות, ופחות מקמפייניים הקוראים לעזוב את הרשת החברתית, דוגמת "#DeleteFacebook ו-#BoycottFacebook hashtags בטוויטר".

 

נציגים של קבוצת הפרסום הבריטית ISBA נועדו עם פייסבוק אתמול (ו') ומסרו כי הפגישה "העניינית והמאתגרת" שכנעה את חברת הפרסום שהרשת החברתית נוקטת בצעדים כדי לטפל במהירות בדאגות הציבור והמפרסמים, כולל ביקורת על אפליקציות ופגישות פנים מול פנים עם לקוחות בבריטניה.

 

האם צוקרברג עשה מספיק כדי להרגיע את האנשים?

 

מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית והאיש שמזוהה עמה יותר מכל, לטוב ולרע, התנצל על הפרשה יותר מפעם אחת באמצעי התקשורת. ואמר "עשינו טעויות, אנחנו חייבים להשתפר". צוקרברג אמר עוד שאת הפעולות החשובות ביותר על מנת למנוע מקרים כאלו החברה כבר עשתה לפני שנים.

 

צוקרברג. לא קיבל הרבה לייקים השבוע צוקרברג. לא קיבל הרבה לייקים השבוע צילום: איי פי

 

 

עם זאת, נשמעו קולות רבים לפיהם ההתנצלות של צוקרברג לקחה יותר מדי זמן. "העובדה שלקח להם חמישה ימים כדי לצאת עם הצהרה - שהיתה אמנם הוגנת, הגיונית ומקיפה - לקחה יותר מדי זמן", אומר אלן ברבידג', משקיע בקרן ההון סיכון הטכנולוגית פשן. "הם היו ממש כמו חירשים במשך כמה ימים". לדבריו, פייסבוק לא העריכה נכון את תגובת הצרכנים שבאה בעקבות הידיעה שהמידע האישי שלהם שימש למטרות פוליטיות".

 

מה יעשו משתמשי פייסבוק?

 

לדברי עיתונאית הטכנולוגיה קייט ביוואן, "אירועי השבוע האחרון הקיצו את משתמשי פייסבוק משנתם והתחוורה להם העובדה שמשחקים, חידונים ואפליקציות יכולים לאסוף את המידע האישי שלהם למטרות רציניות יותר". ביוואן מוסיפה: "השבוע הזה מרגיש לי ממש כמו רגע של הארה שבו אנשים הבינו שזה לא רק להקליק לייק בפייסבוק, זה למסור את המידע האישי שלך".

 

התחושה הזו מהדהדת גם בדבריה של נציבת האיחוד האירופי לצדק, צרכנים ושוויון מגדרי, ורה ג'ורובה, שאמרה שהעבירות החמורות של קיימברידג' אנליטיקה היוו "קריאת השכמה ענקית" למשתמשי פייסבוק בנוגע לביקוש הרב לנתונים האישיים שלהם. "הנמר יצא מהכלוב".  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x