ראיון כלכליסט
מנכ"ל עזריאלי: "אין לאמזון יתרונות תחרותיים בישראל"
לדברי אייל חנקין, לאמזון יש שלושה יתרונות - מחיר, נגישות וגיוון - והיא תאבד את כולם; על עתיד הקניונים: "יותר בידור, יותר אוכל ויותר כיף"
מבקשים מכם הנחות בשכר דירה בקניונים?
"כן, זה קורה. וזה ברור. תמיד לקוחות מבקשים הנחות, וזה טבעי. גם כשהם מצליחים הם מבקשים, וגם זה מובן. יש להם חוזים נעולים וסגורים, אבל יש מקומות שנתנו הנחות כאשר החוזים הגיעו לסיומם".
- דוחות עזריאלי: עלייה של 1.3% בלבד בפדיונות החנויות הזהות
- אמזון, מאחוריך: גוגל מתחזקת בזירת הסחר המקוון
- הצלחה למכולת של אמזון: "הצוות ממלא מדפים כל היום"
יש לדעתך מקום לפתוח חוזים ולתת הנחה רוחבית?
"לא רואה מקום לפתיחה רוחבית. כל מקרה לגופו. יצא שאנשים התקשרו ואמרו שאם לא ניתן הנחה, אז הם ייאלצו לעזוב. במקרים מסוימים נתנו הנחות, אבל אני לא רואה מקום לפתוח הכל ולתת משהו רוחבי. להכניס אנשים טובים במחירים טובים זה מצוין, אבל לא תמיד זה נכון. בסך הכל אנחנו עולים יפה".
יש לקוחות שמנצלים את המשבר בענף ומבקשים הנחות אף שהמצב שלהם טוב?
"אני לא יודע להגיד לך. כל פעם יש מי שינצל את זה לכאן או לכאן, אבל זה טבעי לעולם הזה. אם מחר במערכת מסוימת יהיו טענות כאלו ואחרות לגבי העולם שלה, אז כנראה שיהיה מישהו שינצל את זה. בשורה התחתונה שום חוזה לא נפתח. חידושים יש ומשא ומתן לגבי השכירות יש. בסוף שני הצדדים מגיעים לעמק השווה. היו לנו כמה רשתות שביקשנו שייצאו. למשל, הוצאנו את Forever 21 מקניון איילון כי הבנו שהיא רשת בעייתית. במקרה אחר שילמנו קנס גדול למשביר לצרכן כדי להכניס את זארה לאחד הקניונים שלנו".
איך אתם מתמודדים עם האיום של המכירות המקוונות?
"עשו אצלנו עבודה שלמה אם לקנות חברה או להקים משהו חדש בתחום הקניות באינטרנט. בסוף רכשנו את פלטפורמת BUY2, אחת החזקות בארץ בתחום. שינינו את המותג לעזריאלי דוט קום, וכרגע אנחנו מסיימים עבודה של הרבה חודשים עם הרבה מידע מבחוץ ובפנים ובוחנים איך להריץ את זה קדימה. למשל, אם יש 40% החזרות באופנה, אנחנו נדע להביא אותם לקניון ולתת להם גיפט קארד וככה נשמור אותם כלקוחות שלנו. אנחנו משקיעים בזה הרבה אנרגיות והרבה כסף".
כמה הכניסה של אמזון לישראל מאיימת עליכם?
"אני היום חי כאילו שאמזון כבר בישראל. אמזון היא חברה מדהימה שבסוף מוכרת שלושה יתרונות ללקוח: מחיר, נגישות וגיוון - עם 376 מיליון מוצרים. אבל ברגע שהיא תיכנס לארץ, היא תאבד את כל היתרונות שלה. המחירים לא יהיו כאלו נמוכים. מהירות התגובה וההגעה שלה ללקוחות הן לא ממש יתרון במדינה קטנה כמו ישראל. וגם בגיוון של המוצרים - אני לא מאמין שהיא תבוא לכאן עם כל המוצרים שלה. הניסיון לשמור על מלאי כזה במדינה של 8 מיליון איש עלול להוביל לפשיטת רגל. לכן בסופו של דבר אני לא רואה השפעה גדולה מדי של אמזון עלינו".
איך ייראו הקניונים בישראל בעוד עשר שנים?
"יותר בידור, יותר אוכל ויותר כיף. אנחנו הופכים את הפוד קורט שלנו לשוק אוכל כמו בשרונה. יש מאות בתי קולנוע שרוצים להיכנס וזה מייצר תעבורה. לדעתי, זה יגיע לדברים כאלו. אנחנו לוקחים את דיסנילנד כמודל".