$
מרכזי קניות

הצעירים שהיו אמורים להרוג את החנויות הפיזיות הם אלו שמחזקים אותן

מחקרים מראים כי דווקא דור ה-Z וה-Y שעסוקים בעיקר במסכים עדיין מחפשים את השיטוט בחנויות ואת המפגש האנושי הבלתי-אמצעי

הילה כהן 10:4021.03.18

הצעירים שהיו אמורים להרוג את החנויות הפיזיות הם למעשה אלו שמחזקים אותן, כך עולה ממחקר חדש של חברת המחקר First Insight. על פי המחקר, 71% מבני דור המילניום (ילידי 1980 - 2000) מבקרים בחנויות לפני שהם רוכשים משהו, בעוד שדווקא הבייבי בומרס (ילידי 1946- 1964) מגבירים את נוכחותם בחנויות ברשת.

 

קיראו עוד בנושא:

הנתונים והמספרים שלא הכרתם - מרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב

 

כל הנתונים מובילים למסקנה אחת: השמועות על מותן של החנויות הפיזיות היו מוקדמות. הסחר באינטרנט אמנם מתרחב והולך משנה לשנה, אך התחרות שהוא מציב לחנויות הקלאסיות לאו דווקא פוגעת בהן – אלא מזרימה דם חדש בעורקיהן, ומעודדת אותן להתעדכן, להשתדרג ולמצוא דרכים חדשות להביא קהל – ולגרום לו לקנות. חשוב לזכור גם כי על אף שנדמה ש"כולם קונים ברשת", בפועל, זה עדיין חלק קטן מכלל הקניות – ובארה"ב, היווה המסחר המקוון 9% בלבד מכלל המסחר הקמעונאי ב-2017 וצפוי לעלות ל-12% ב-2020.

 

 צילום: ALTO RE FUNDS

 

מה קורה למילניאלס?

מתברר כי דווקא הם, שגדלו בעולם דיגיטלי שבו ניתן לקנות כמעט הכל אונליין, פתוחים מאוד לכל אופציות הקנייה. הם לא רואים סתירה בין העובדה שמרכז חייהם הוא ברשת – באינסטגרם, טוויטר, סנאפצ'ט או פייסבוק– לבין היציאה מהבית אל החנויות ומרכזי הקניות. אחרי הכל, הסמארטפון הולך איתם לכל מקום, ומבטיח חיבור מתמיד לרשת, כאשר הם נהנים לשתף בלייב את חוויות השיטוט, המדידה והרכישה עם חברים – אלו שנמצאים לידם, ובייחוד עם אלו הקרובים אליהם רק בעולם הווירטואלי.

 

הנתונים מדברים בעד עצמם. סקר שכלל 2,400 מילניאלס בארה"ב העלה כי 81% מהם מעדיפים לקנות בחנות אמיתית במקום אונליין, ואילו 40% כלל אינם קונים ברשת – אלא אך ורק בחנויות פיזיות.

 

בעוד המילניאלס הם פלח הצרכנים הגדול ביותר בארה"ב כיום, הן בשל מספרם – 92 מיליון – והן בשל העובדה כי הם בגרו והגיעו כבר לשלב בחייהם בו הם מחזיקים במשרה מתגמלת – הרי שמעבר לפינה ממתין דור ה-Z, ילידי שנת 2000 ואילך. בעוד שנים ספורות, עתידים צעירים אלה לתפוס נתח של כ-40% מהצרכנים באירופה וארה"ב, ולהוות כוח הקנייה העיקרי.

 

מתברר כי בני הדור הזה, שבניגוד למילניאלס לא זוכרים כלל עולם נטול אינטרנט, דווקא מאד אוהבים את החנויות הפיזיות ומעדיפים אותן. כך למשל, מחקר מקיף של IBM ופדרציית הקמעונאים הלאומית האמריקאית, שבדק 15 אלף בני 13 עד 21, גילה כי 67% מהם אמרו שהם מבצעים קניות בחנויות פיזיות דרך קבע, ועוד 31% עושים זאת מעת לעת – ובסך הכל, 98% מהצעירים הללו לא מוותרים על השיטוט בין חלונות הראווה, המישוש והרכישה, עם סיוע שלאנשים אמיתיים שמשרתים ומייעצים להם בחנות עצמה.

 

הרשת לא מחליפה את החוויה

זה קורה משום שאנשים עדיין רוצים לצאת החוצה – וכי יש עדיין דברים רבים שאי אפשר לקנות ברשת, למרות כל ההתקדמות הטכנולוגית האדירה.

 

הרשת לא יכולה להחליף את חווית האכילה במסעדה או בבית קפה עם חברים ובני משפחה; להציע תחליף הולם לביקור בתיאטרון או בקולנוע; לספק אימון כושר איכותי כמו במכו ןכושר; או לבצע טיפול קוסמטי או תספורת.

 

יתר על כן, בעולם המערבי, בו מסע קניות נחשב לפעילות בילוי ופנאי בפני עצמה, אין פלא כי הצרכנים הצעירים מעדיפים את החוויה המתקבלת בביקור בקניון או במרכז המסחרי, הנגיעה במוצרים עצמם, על פני כמה הקלקות מהירות בזירת סחר אינטרנטי. אישוש לטענה זו ניתן למצוא מסקר שערכה חברת המחקר "מוד מדיה" עלה כי 25% מבני דור Zודור Yשנסקרו ציינו את "האווירה בחנות" כסיבה המובילה להעדפת ביקור בחנות על פני רכישה אונליין.

 

קמעונאות מקוונת ופיזית יכולות להתקיים במקביל

נקודת מבט משמעותית נוספת העולה ממחקרים בעניין מעלה כי צרכנים צעירים מתייחסים אל קניות אונליין וקניות בחנויות פיזיות יותר כפעולות צרכניות משלימות ומעורבות זו בזו, מאשר כזירות מתחרות. בניגוד לדורות הקודמים להם, בני דור ה-Yודור ה-Zגדלו בעולם בו קמעונאות מקוונת ופיזית מתקיימות במקביל, והמותגים הקמעונאיים המובילים בעולם פועלים באופן משולב בשתי הזירות.

 

בשורה התחתונה, הנתונים האלו מפריכים טענות כי ענקיות הסחר המקוון עתידות להביא להשמדתה של החנות הפיזית, נהפוך הוא. על פי המחקרים, מרכזי קניות ימשיכו להתקיים, לצד האפשרויות הבלתי מוגבלות של העולם הדיגיטלי.

 

בשיתוף ALTO RE Funds

x