הנתונים והמספרים שלא הכרתם - מרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב
בזמן שהכותרות מתמקדות במסחר המקוון וברשתות האופנה בקניונים, החנויות במרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב ממשיכות לשגשג – וסך כל המסחר הקמעונאי מוסיף לגדול משנה לשנה
מרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב שונים מאוד מהקניונים שאנו מכירים, ויש להם מספר יתרונות בולטים. ראשית, השטח ועלות התחזוקה – בעוד קניון אמריקאי עשוי להשתרע על פני 70 – 80 אלף מ"ר, המרכזים הפתוחים צנועים יותר, ומסתפקים בממוצע ב-12-10 אלף מ"ר. כך, קל להם הרבה יותר לשמור על תפוסות גבוהות, והם משקיעים הרבה פחות כסף ומאמץ בתחלופת שוכרים, בתחזוקה ובטיפול השוטף בשטח המרכז. בעלי חנויות במרכזי קניות פתוחים נהנים משכר דירה ודמי ניהול נמוכים של בין 18 ל-25 דולר ל-SF לשנה (כ-60 עד 80 ₪ למ"ר). מנגד, שכר הדירה ודמי הניהול הממוצעים בקניון אמריקאי מגיעים ל-45 עד 65 דולר ל-SF לשנה (כ-150 עד 215 ₪ למ"ר)*.
הנה כמה מספרים המעידים גם הם על עוצמתם של מרכזי הקניות הפתוחים בארה"ב:
*יצוין כי הנתונים מתייחסים לחנות במרכז מסחרי או קניון ממוצעים בארה"ב בגודל של 2,000 עד 3,000 רגל רבוע ( 180 עד 270 מטר רבוע).
יתרון שני הוא המיקום - בעוד מרבית הקניונים ממוקמים מחוץ למרכזי הערים, ודורשים נסיעה ברכב או תחבורה ציבורית, מרכזי הקניות הפתוחים ממוקמים לרוב בשכונות עצמן – כך שרבים מגיעים אליהם באופן יומיומי. מי שמגיע עם רכב, יכול להחנות מול החנות, בחינם, מה שמאפשר חווית קניות מהירה ופשוטה הרבה יותר.
גם תמהיל העסקים בהם שונה - אם בקניונים שוכרות את השטחים בעיקר חנויות אופנה – סקטור המצוי לאחרונה בדעיכה כאשר עוד ועוד רשתות נסגרות – הרי שבמרכזים הפתוחים, רבים מהעסקים הם נותני שירותים כמו בתי קפה, מסעדות, מכוני כושר, מספרות, מכוני ספא ויופי, מכבסות ועוד. לעסקים אלה אין תחליף באינטרנט – ורבים מהלקוחות מבקרים בהם כמה פעמים בשבוע, או אף מדי יום.
בשורה התחתונה, דווקא בתקופה בה העולם הדיגיטלי משתלט על החיים של כולנו, המרכזים הפתוחים מציעים משהו שמתאים יותר למה שרבים מחפשים –חזרה לאותנטיות, כמיהה לשירות וליחס האישי.
בארה"ב פועלים כ-115 אלף מרכזי קניות פתוחים אשר נהנים משגשוג וצמיחה, לעומת 1,040 קניונים בלבד (פחות מאחוז ממרכזי הקניות בארה"ב) שסובלים בשנים האחרונות מחולשה. על פי הערכות, מספרם של הקניונים צפוי להמשיך להצטמצם בכ-15% עד 20% עד 2024, בעוד שהמרכזים המסחריים הפתוחים ימשיכו להתחזק על חשבונם.
במהלך 2017 נפתחו בארה"ב כ–10,000 חנויות חדשות נטו (בניכוי החנויות שנסגרו):
למרות הכותרות השליליות, ניתן לראות כי בשנת 2017 לבדה נפתחו למעלה מ- 10,000 חנויות חדשות נטו (בניכוי הסגירות). כמו כן, כאשר בוחנים את הרשתות הגדולות (למעלה מ-50 סניפים), מגלים כי הן פתחו כ-4,080 חנויות נטו, כאשר מספר זה צפוי לגדול בסיכום 2018 ל-5,500 חנויות חדשות.
שכר הדירה במרכזי הקניות הפתוחים עולה – וגם התפוסה:
אף כי כותרות העיתונים אוהבות לדבר על שוק הקמעונאות כעל ענף המצוי בתהליכי האטה, הרי ששכר הדירה במרכזי הקניות הפתוחים נמצא במגמה מתמדת של עלייה בחמש השנים האחרונות, וכמוהו גם שיעור התפוסה (הגרף מציג את אחוז השטח הפנוי להשכרה). מגמה זו ממשיכה גם בשנת 2018 כפי שניתן ללמוד מנתוני הרבעון הראשון.
מרכזי הקניות הפתוחים (כמעט) אינם חשופים לסכנות המסחר המקוון:
במרכז קניות פתוח סטנדרטי בארה"ב, כ55 עד 60 אחוז מהשוכרים הם ספקי שירותים, כ20 עד 25 אחוז הם חנויות דיסקאונט, כ10 עד 15 אחוז הם חנויות הלבשה, הנעלה ואביזרים, וכ-10% הנותרים הם עסקים מסוגים אחרים. כלומר, כ-80% מהעסקים במרכז קניות פתוח ממוצע כלל אינם מושפעים מעליית המסחר המקוון.
הנה דוגמה: TJ Maxx היא רשת חנויות דיסקאונט בפריסה עולמית, הפועלת בתחום ההלבשה ומוצרי הבית ולה יותר מ-4,000 חנויות בארה"ב, אירופה ואוסטרליה. שווי השוק שלה הוא יותר מ-55 מיליארד דולר, וב-2016 פחות מ-1% מסך המכירות התבצע ומאתר האינטרנט שלה.חשוב להדגיש שלחנויות דיסקאונט אין יתרון תחרותי בעולם הדיגיטלי. ראשית, הן קונות כמות גדולה של סחורה מרשתות מותגים כמו נייקי או ראלף לורן ולא יכולות להתחרות בהם ברשת. בנוסף, הסחורה משתנה באופן תדיר ובין הסניפים השונים, ותוספת דמי משלוח מייקרת משמעותית את הפריטים המוזלים ממילא שהן מציעות.
המכירות הקמעונאיות כל הזמן גדלות:
5% בשנה – זהו קצב הגידול של המכירות הקמעונאיות בארה"ב ב-25 השנים האחרונות, כפי שמראה גרף זה. קצב הצמיחה הנאה נתמך בידי הגידול המתמיד באוכלוסיית ארה"ב – לה נוספים כ-30 מיליון איש בכל עשור – וכן בשיעור האבטלה הנמוך באופן היסטורי של השנים האחרונות, ומדד ביטחון הצרכנים החזק.
המסחר המקוון מתחזק – אבל באיטיות רבה:
שימו לב ששינוי בנתח של המסחר המקוון מתוך כלל המסחר הקמעונאי בארה"ב, מאז 2009 (באדום – תחזית). ביותר מעשור של פעילות, הצליח המסחר המקוון לתפוס רק 9.3% מכלל המסחר ברבעון השלישי של 2017 – וגם ב-2020 הוא יהווה רק 12% ממנו.
לסיכום, מוקדם מאוד להספיד את החנויות הפיזיות, שממשיכות להוות את החלק הארי של המכירות הקמעונאיות, וההזדמנויות במרכזי קניות עדיין קיימות. כל מה שצריך לעשות זה להבחין בין הסוגים השונים של מרכזי קניות, ולזהות את הפוטנציאל הקיים בכל אחד ואחד מהם.
בשיתוף ALTO RE Funds