בקרוב אצלנו: החנות של שיאומי בסין היא שילוב של אפל ומקס סטוק
במאי הקרוב תיפתח בתל אביב החנות הישראלית הראשונה של שיאומי. אופיר דור ביקר בחנות של החברה בבייג‘ינג ומצא שם דווקא מברשות שיניים, משקפי שמש ואפילו בובות. איך המחירים בהשוואה לישראל?
אם הייתי מומחה לשיווק כנראה הייתי חוזה שהקונספט המבולגן וחסר המיקוד שמאפיין את החנות של שיאומי נועד לכישלון. אלא שאני כנראה מומחה קטן לשיווק והקונספט הזה מסתבר כהצלחה לא קטנה. החנויות של שיאומי שמעל 300 מהן פועלות בסין נחשבות לאחד הגורמים שהחזירו את שיאומי לחיים ב-2017, לאחר נפילה חדה במכירות שנה קודם לכן, בקאמבק שהעניק לחברה את הכינוי ”הפניקס הסיני“. בעקבות ההצלחה בסין, חנויות של שיאומי נפתחו בשורת מדינות נוספות כמו הודו, הפיליפינים וספרד. במאי הקרוב צפויה להיפתח בתל אביב החנות הישראלית הראשונה של שיאומי.
- מדרגות לגיהינום: בסין, ולא רק שם, מעניקים לאנשים ציונים שמכתיבים את חייהם
- המחקר שמסעיר את אסיה: סין החדירה אלפי סוכנים לאוסטרליה
- קהל היעד החדש של עליבאבא: פנסיונרים
שיאומי הואשמה בהעתקת העיצוב של רשת החנויות שלה מאפל ואכן קשה להתעלם מהדמיון בין שתי החברות. כמו באפל סטור, גם במרכז החנות של שיאומי ניצבים שולחנות עץ ארוכים עליהם מוצגים דגמי הסמארטפונים ומסביבתם מוכרים במדים אחידים מסתובבים. אך בעוד אפל מפעילה חנויות ענק עם עיצוב מינימליסטי ונקי, בשיאומי המרחב קטן וצפוף יותר, עם כונניות ומדפים צמודים לקיר שעליהם שפע של מוצרים שהמשותף היחיד ביניהם הוא מחירם הזול יחסית.
לצד הסמארטפונים, אפשר למצוא מוצרים מתבקשים אחרים כמו מטענים ניידים, לפטופים וטלוויזיות, כמו גם מוצרים "חכמים" כדוגמת מד חום שמציג את טמפרטורת הגוף מייד עם הצמדתו למצח, שואב אבק רובוטי ומראה חכמה לרכב. יחד איתם תמצאו בחנויות של שיאומי גם שורה ארוכה של מוצרים יומיומיים "טיפשיים" למדי, כמו מגבות, מברשות שיניים, מפצלי חשמל ומשקפי שמש. בקטגוריית הביזאר נמצאות בובות שמספרות סיפורים בסינית לילדים ומשקפיים מיוחדים עם גוון צהוב שאמורים להקטין את המאמץ בעת צפייה במסך מחשב.
איכשהו השילוב הזה בין אפל למקס סטוק עובד על הקהל הסיני. ב-2016 היה מצבה של שיאומי בכי רע, כאשר החברה שהובילה את טבלת המכירות של טלפונים סלולריים בסין ב-2015-2014 התדרדרה פתאום עד למקום החמישי. אחת הסיבות להידרדרות של שיאומי היתה ההתבססות שלה על מכירות דרך האינטרנט. שיאומי איבדה נתח שוק בערים קטנות ובאזורים כפריים בסין למתחרות המקומיות וואווי, Vivo ו-Oppo, שלהם היתה נוכחות גדולה יותר בשטח.
כדי להתמודד עם המצוקה אליה נכנסה, שיאומי התחילה להקים עוד ועוד חנויות וב-2017 הכריזה על תוכנית ענק להגיע 2,000 חנויות פיזיות ברחבי העולם. כדי לדאוג שהלקוחות ימשיכו לפקוד את החנויות גם אחרי שקנו סמארטפון של החברה, החלה שיאומי לשתף פעולה עם 100 סטארטאפים בתחומים שונים במטרה לייצר קטלוג רחב של מוצרים משלימים. לחברה יש כ-400 מוצרים כאלה שרק חלק מהם מוצג בחנות בכל זמן נתון.
האסטרטגיה של שיאומי היא לטפל במה שבחברה מגדירים כ“נקודות כאב“ - תחומים בהם קיים כשל שוק כלשהו. בערים סינים מזוהמות כמו בייג‘ינג הצרכנים הסינים נאלצו להוציא אלפי יואן כדי לרכוש מטהר אוויר לבית. אז שיאומי חברה למומחה למטהרי אוויר כדי לייצר סדרת מטהרים בעלות נמוכה בהרבה שמתחילה ב-699 יואן בלבד (380 שקל). כמו רבים מהמוצרים של שיאומי גם מטהרי האוויר מתחברים לאינטרנט, מאפשרים ללקוחות למדוד את הזיהום בבית בזמן אמת ומודיעים לו מתי צריך להחליף פילטר. המכשירים של שיאומי זינקו בתוך מספר חודשים למקום הראשון במכירות מטהרי האוויר במדינה.
תהליך דומה קרה עם צמידי הכושר, תחום שבו לקוחות סבלו מהצורך לטעון את הצמיד כל כמה ימים. שיאומי פיתחה צמידי כושר עם סוללה יעילה במיוחד שיכולה להחזיק עד 60 יום וכיום היא נחשבת למובילה העולמית במכירת צמידי כושר כאלה. גם המטענים הניידים של שיאומי הם להיט ענק בסין ומציעים יותר זמן טעינה ביחס למחיר.
מעריצי איטריות האורז
בסינית השם שיאומי הוא שילוב בין שתי מילים שמשמעותן היא ”אורז“ ו“קטן“, הצירוף הזה יוצר יחד את השם של הדגן ”דוחן“. למעריצים השרופים של שיאומי קוראים בסין ”מי פאן“, צירוף שמשמעותו היא גם ”איטריות אורז“. הנאמנות של מעריצי שיאומי ידועה כגבוהה במיוחד בין השאר בשל התקשורת הישירה שלהם עם החברה. מידי שבוע שיאומי מאפשרת למעריצים להצביע אילו פיצ‘רים הם רוצים להוסיף למערכת ההפעלה, כמו אפשרות להפעיל את הפנס בלחיצה אחת, וכל יום שישי בשעה חמש אחר הצהריים שעון בייג‘ינג מוציאה החברה עדכון חדש.
מעריצים יש לשיאומי גם מחוץ לסין. לפני מספר חודשים פרסמה החברה בעמוד שלה ברשת החברתית וויבו (הטוויטר הסיני) טבלה מעניינת, המציגה את המדינות בהם הסמארטפונים של החברה מדורגים בחמשת המקומות הראשונים מבחינת מכירות. מופיעות שם מיאנמר, אורווגואי, אוקראינה, אינדונזיה, סינגפור, בלארוס וגם ישראל. לא מפתיע לכן שישראל תהיה אחת מהמדינות הראשונות בהן תיפתח חנות של שיאומי. החנות תהיה דומה בעיצוב ובקונספט לחנויות הסיניות של שיאומי כולל מברשות שיניים, אך בלי מוצרים שהוגבלו למכירה בסין בלבד לדוגמה מגבות, כריות ומזוודות.
בנוגע למחירים, כיום מחיר מוצרי שיאומי הנמכרים בישראל דרך היבואן הרשמי גבוה לפעמים אפילו פי שניים מאשר המחיר בסין. הקורקינט החשמלי של החברה למשל עולה בארץ 2,249 שקל, לעומת 1,999 יואן בבייג‘ינג (1,090 שקל). המשקל החכם של שיאומי עולה בארץ 249 שקל, לעומת 199 יואן בסין (109 שקל) והסמאטרפון MI6 עולה 1,999 שקל בישראל, מול 2,099 יואן בסין (1,250 שקל). אז בחנות הישראלית של שיאומי אולי יהיה זול, אבל לא זול כמו בסין.