קהל היעד החדש של עליבאבא: פנסיונרים
פונט מוגדל, אפשרות להתייעץ עם הילדים בזמן הקנייה וגישה מהירה לסופרמרקט. כך מנסה הגרסה החדשה של האפליקצייה מבית עליבאבא לפתות את בני ה-60 פלוס להצטרף לחגיגת הקניות ברשת
בני 60 ומעלה עם ניסיון של שנה בקניות דרך האינטרנט, יחסים "הרמוניים" עם הילדים, חיבה לקריאת ספרי פסיכולוגיה וסוציולוגיה ורקע בהובלת פעילויות חברתיות כמו קבוצות ריקודים שכונתיות. אין כנראה הרבה משרות שאלו דרישות הסף שלהן ולכן לא מפתיע שענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא, שפרסמה בחודש שעבר שתי משרות עם הקריטריונים הללו, קיבלה 1,000 קורות חיים בתוך 24 שעות. גם השכר למשרה לא רע בכלל: 400-350 אלף יואן לשנה למועמדים שיתקבלו למשרה (בחישוב חודשי 18-16 אלף שקל) שנקראת "קצין נסיונות מבוגר".
מודעת הדרושים המיוחדת הזאת עוררה תגובות רבות ברשתות החברתיות בסין כאשר חלק מהגולשים מיהרו להציע את הוריהם לתפקיד ואחרים הפגינו קנאה לא מוסתרת. "לאימא שלי יהיה שכר גבוה יותר משלי", כתב גולש מתוסכל אחד ב'סינה וויבו', הגרסה הסינית לטוויטר. "הייתי רוצה להיות בן 60", הוסיף גולש אחר. גולשים אחרים האשימו את עליבאבא בכך שכל העניין הוא לא יותר מאשר תעלול יחסי ציבור.
מודעת הדרושים פורסמה לקראת ההשקה של גרסה חדשה המיועדת לקהל המבוגר של אפליקציית הקניות הסינית של עליבאבא, 'טאובאו'. שני העובדים החדשים יהיו אחראיים לאסוף תגובות והערות על הגרסה מהקהל המבוגר.
אוכלוסייה מזדקנת
עליבאבא היא עדיין המובילה בשוק הענק של קניות באינטרנט בסין אך מתמודדת עם תחרות גדלה בתחום מאתרים כמו JD.com, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, וגם משחקנים חדשים יחסית כמו Pinduoduo, אתר שמציע מכירות קבוצתיות במחירי רצפה. כדי לשמור על צמיחה מנסה עליבאבא להרחיב את הקהל המשתמש באפליקציה. לטאובאו יש 468 מיליון משתמשים חודשיים פעילים אך רק 6 מיליון מתוכם הם בגילאי 69-60.
הגרסה החדשה לקהל המבוגר שיצאה בתחילת החודש כוללת פונט מוגדל וממשק צפוף פחות. בנוסף האפליקציה מאפשרת למבוגרים לשלוח הודעה או להתקשר לילדים מתוך האפליקציה כדי להתייעץ איתם לפני שהם קונים משהו. הילדים גם יכולים להחליט לשלם בעצמם על הקניות של ההורים באמצעות ממשק בין-משפחתי. האפליקציה מציעה קישור מהיר לאזורים שחביבים על הקהל המבוגר: סופרמרקט, ערוצי מכירות בלייב-סטרימינג והמלצות מותאמות אישית.
מדיניות הילד האחד שהונהגה בשלושת העשורים האחרונים תרמה להזדקנות מואצת של האוכלוסיה הסינית. סין היא כיום המדינה בעלת אוכלוסיית הקשישים הגדולה בעולם ומגמה זו רק תלך ותגדל בשנים הקרובות. כיום חיים בסין כ-222 מיליון אזרחים בני גיל 60 ומעלה, 16% מהאוכלוסייה, אך קבוצה זו צפויה לגדול ל-255 מיליון בני אדם עד 2020 ולהוות 20% מהאוכלוסייה. מספר משמעותי יותר עבור עליבאבא הוא 40 מיליון, מספר בני ה-60 פלוס שגולשים באינטרנט בסין, רובם עדיין לא קונים באפליקציות של עליבאבא.
הלקוחות המבוגרים שבכל זאת משתמשים באפליקציה של עליבאבא דווקא קונים לא מעט והם הוציאו בממוצע 5,000 יואן (2,750 שקל) על 44 מוצרים במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה. לפי סקר אחר שערכה החברה המתחרה של עליבאבא, JD.com, משתמשים בגילאי 56 ומעלה קונים פי 2.3 יותר מהמשתמש הממוצע.
עליבאבא היא לא הראשונה שפונה לאוכלוסייה הצומחת של מבוגרים סינים. קדמה לה ענקית המזון נסטלה שהשיקה בשנה שעברה אבקת חלב המיועדת במיוחד ללקוחות סינים בני 50 פלוס. נסטלה הבטיחה כי אבקת החלב תסייע לבני 50 ”להזין מחדש את המוח ולהתחיל חיים חדשים“. ביפן, עוד מדינה מזדקנת, הודיעו אפל ו-IBM במשותף ב-2015 על פיתוח דגם אייפד מותאם לקהל מבוגר.
גם בת 83 מועמדת
בסך הכל דיווחה עליבאבא כי קיבלה 3,000 קורות חיים למשרה. בין המתמודדים היו גם שופטים, קציני ממשלה ופקידים בשירות הציבורי, כולם בדימוס. גיל הפרישה במגזר הציבורי בסין עומד כרגע על 60 לגברים ו-55 לנשים אך צפוי לעלות.
מתוך מגישי קורות החיים בחרה החברה 10 מתמודדים סופיים בגילאי 83-59. במסגרת המיונים המתמודדים כבר העלו כמה מספר הצעות מעניינות לעליבאבא, כמו להפעיל אופציה לזיהוי פנים באפליקציה כי לחלק מהמבוגרים קשה לזכור ולהסתדר עם סיסמאות.
ליו לו, בת 83, היתה הפיינליסטית המבוגרת ביותר. בראיון לטלוויזיה הסינית סיפרה ליו כי כיום היא קונה הכל ברשת חוץ מירקות ופירות שהיא עדיין מתעקשת לקנות בחנות במהלך הסיבוב היומי עם בעלה. ”אני בטוחה שאגיע לגיל 90 ואפילו ל-100 והכל בזכות הקניות ברשת“, אמרה ליו, אולי כקריצה למעסיקים העתידיים. לגבי המשכורת המוצעת אמרה ליו כי ”בגיל שלי לא אכפת לי מהכסף, אני רק רוצה לעשות קצת כיף“.