$
בארץ

פרסום ראשון

עובדי נמל אשדוד שבתו בגלל קנס, יחזרו לעבוד תמורת בונוס לעובדים בכירים

הסכם הפשרה שמסיים את השביתה בנמל אשדוד, שנסבה לכאורה על קנסות זיהום שההנהלה גלגלה על העובדים, כולל סעיף שמעניק בונוס לעובדים המשתכרים יותר משכר המנכ"ל. קנסות הזיהום לעובדים יומרו במשימות צדקה בשירות הקהילה

ליאור גוטמן 19:0628.02.18

הסכם פשרה מפתיע צפוי להביא לסיום השביתה בנמל אשדוד שנשמכת מ-18 בינואר. במתווה שגובש בין הנהלת הנמל להסתדרות, והגיע לידי "כלכליסט", הגיעו הצדדים לסיכום בארבעה סעיפים.

 

אבל בעוד שהעילה המוצהרת לשביתה התמקדה, כמדומה, בקנסות על זיהום הים שהנהלת הנמל החליטה לגלגל על העובדים ‑ רק אחד מסעיפי ההסכם נוגע לפרשה הזו. אחד הסעיפים האחרים ההנהלה מבטיחה בונוס לעובדים המשתכרים שכר גבוה במיוחד. 

 

עובדי נמל אשדוד נמנעו בימים האחרונים מפריקת מטענים, ואילצו חלק מהאוניות לשנות את מסלולן ולהפליג לחיפה. בכירי בנמל ייחסו את הסכסוך להוראה שנתן מנכ"ל הנמל יצחק בלומנטל, לקנוס כמה מהעובדים על עבודה ללא ציוד מתאים ופגיעה לכאורה באיכות הסביבה. זאת בעקבות קנס של 10 מיליון שקל שהטיל המשרד לאיכות הסביבה על הנמל בשל זיהום. 

נמל אשדוד נמל אשדוד

 

הסעיף הראשון בהסכם שנחתם קובע: "עובדים שהכנסתם עברה את הכנסת המנכ"ל, אך הכנסתם במשרה מלאה נמוכה מ־40 אלף שקל בשנת 2014 או 2015, יהיו זכאים לקבל בונוס מלא בגין כל שנה". לפי הערכות, התוספת לעובדים רבים מדור א' וב' תגיע עד לגובה משכורת חודשית.

 

הסעיף השני מתייחס לאירוע הזיהום. במקום הקנס שהנהלת הנמל ביקשה להשית על העובדים, ההסכם קובע שיערך דיון משמעתי, ו"ככל שיימצאו אשמים על ידי ועדת הבירורים, הם יבצעו משימות צדקה של חלוקת אוכל למשפחות נזקקות", ובתיאום עם עיריית אשדוד. חלוקת המזון תתבצע בסופי שבוע לאורך 3 חודשים, על חשבון זמנם של העובדים.

 

הסעיף השלישי נוגע לשני עובדים שנקנסו בעבר ב־5,000 שקל מטעמים שאינם קשורים לאירוע הזיהום. עונשם של אלה יומתק: "הקנס ישתנה ויעמוד על 50 שעות פרמיה ו־5,000 שעות על תנאי למשך 18 חודש". הסעיף האחרון כולל אישור למנופאים להירשם לשעות נוספות כמו בעבר ‑ כלומר לא בשליטה מלאה של הנהלת הנמל.

 

לפי ההסכם, הנהלת נמל אשדוד חייבת לאשר את ההסכם אישור סופי בתוך 48 שעות.

 

זו המכה השנייה שהנהלת הנמל סופגת בתוך שבוע, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה דחה ערעור שהגישה נגד עובדי החברה, ובו בקשה להכריז על ועד עןבדי הנמל ועל בכירים בהסתדרות כמבזים את בית המשפט. הערעור הוגש לאחר שביה"ד האזורי בבאר שבע דחה בקשה דומה של ההנהלה, לקבוע שיו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי וראשי ועדי התפעול והציוד המכני בנמל, גדי בוטבול ועמית שרף, מבזים את בית המשפט וגורמים להאטת העבודות.

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אדרי בירך על החלטת בית הדין. לדבריו, "שתי ערכאות דחו על הסף את טענותיה של חברת נמל אשדוד ואת ההאשמות החמורות שהעלתה. הנחת המוצא שעליה נשענת טענת הנמל כי אם קיימת האטה בעבודת הנמל, היא בהכרח קשורה לכוונות העובדים או להנחיית ההסתדרות, היא שגויה ומשקפת את התנערות ההנהלה מאחריות. הנהלת הנמל ניסתה להאשים את העובדים בביזיון אך בהתנהלותה ‑ התבזתה בעצמה".

 

מנמל אשדוד נמס: "זה כמה שבועות ועדי העובדים בחברת נמל אשדוד נוקטים, בגיבוי ההסתדרות, בדרך של שביתות פתע ועיצומים שגורמים לשיבושים קשים בעבודת הנמל ולפגיעה בשירות הניתן ללקוחות. שיבושי העבודה הללו גורמים לנזקים כלכליים כבדים לחברה. העיצומים, הפעולות החד־צדדיות והשביתות אינם מקובלים על הנהלת החברה שנחושה להחזיר את הנמל לתפקוד מלא וסדיר. זו הסיבה שההנהלה נאלצה, בצעד חריג, לפנות לסעד משפטי ולבקש מבית הדין לעבודה להוציא צו ביזיון בית משפט כנגד ראשי הוועדים ויו״ר אגף עובדי התחבורה בהסתדרות. הנהלת החברה תמשיך לפעול בכל דרך משפטית כדי שנמל אשדוד יפעל במלוא התפוקה ויעניק את השירות הטוב ביותר ליבואנים וליצואנים ולכלכלת ישראל״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x