האוצר: הקצבאות לקשישים מורידות בחצי את שיעור העוני באוכלוסייה זו
על פי סקירה של הכלכלן הראשי באוצר, התשלומים המופנים לקשישים מביאים לירידה בחצי בתחולת העוני מסך האוכלוסייה הקשישה בישראל – 36.6% ללא התקציבים המועברים מהמדינה ו-18.5% בשקלול תשלומים אלה
היכן הקצבאות והתשלומים השונים שהמדינה מעבירה לאוכלוסיות נזקקות ומוחלשות מסייעות לצמצום אי-השוויון?
סקירה שמפרסם היום (ב') הכלכלן הראשי במשרד האוצר מצביעה על כך שבעוד שהקצבאות המיועדות לקשישים בישראל מביאות לשיפור חד במדדי העוני בקרבם, התשלומים המופנים לאוכלוסייה הערבית גורמים לשינוי מינורי ביותר.
- ביקורת חריפה על רפורמת הסיעוד: תשלום בכסף מנוגד לעקרונות היסודיים של טיפול סיעודי
- האוצר הגיש את תקציב ההתאמות לוועדת הכספים: 3.2 מיליארד שקל לנכים, לקשישים ולצהרונים
- הנכים צפויים לקבל עוד 300 מיליון שקל, אך הקשישים נזנחו
ישראל היא עדיין אחת העניות ביותר בקרב המדינות המפותחות שנכללות במדדי ה-OECD השונים. למרות זאת, בשנים האחרונות חל שיפור מסוים בשל מדיניות משולבת לעידוד תעסוקה וכן שיפור מסוים ברמת התשלומים שהמדינה מעבירה לאוכלוסיות נזקקות ומוחלשות. הסקירה הנוכחית בוחנת את מידת התרומה של הקצבאות והתשלומים המועברים לאוכלוסיות הללו וכן גם את מידת ההשפעה על מדדי העוני של שלושת תשלומי החובה המונהגים בישראל – מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
מהסקירה עולה כי התשלומים והקצבאות המופנים לקשישים מביאים לירידה בחצי בתחולת העוני מסך האוכלוסייה הקשישה בישראל – 36.6% ללא התקציבים המועברים מהמדינה ו-18.5% בשקלול תשלומים אלה. מדובר בנתון לכאורה אופטימי, אך יש לגשת גם אליו בזהירות – באופן טבעי קשישים אוגרים לעתם שורה של קצבאות ותשלומים שונים – קצבת זקנה, קצבת נכות, קצבת סיעוד, דמי אבטלה וכן הלאה. במלים אחרות, די טבעי שסך התשלומים בקרב אוכלוסייה זו יטפח לנתון יחסית משמעותי, שגם הוא מסתיר נתון לא מעודד – קצת פחות מ-20% מהקשישים בישראל מתחת לקו העוני.
האופן שבו הקצבאות והתשלומים מסייעים לקשישים הם גם בבחינת היוצא מהכלל המעיד על הכלל. כך למשל בקרב האוכלוסייה הערבית התשלומים הללו מסייעים לירידה זעומה בתחולת העוני – מ-55.5% בלעדיהם ל-54.3% עמם.
באופן לא מפתיע, המגזר האורגני שזוכה לקצבאות ותשלומים בסדרי הגודל הכי גדולים הם החרדים שתחולת העוני בקרבם יורדת מ-53.8% ללא תשלומי המדינה ל-44.4% עמם, ירידה של 9.5%. לשם השוואה, בקרב המגזר היהודי שאינו חרדי הירידה היא מ-19.8% ללא תשלומי המדינה ל-11.8% - 7.8%. ההשוואה הזו מצביעה בראש ובראשונה על הפערים בין היקפי התעסוקה בין האוכלוסיות השונות – המגזר החרדי עובר הרבה יותר מכפי שהיה נהוג בעבר, אך פחות משמעותית מהמגזר היהודי הלא חרדי.
גם בחינה של הקצבאות עצמן מצביעה על כך שקצבת הזקנה היא זו המסייעת ביותר לצמצום האי-שוויון וגורמת לירידה של 2.7% מסך משקי הבית הנמצאים מתחת לקו העוני. לאחריהן קצבת הנכות המורידה ב-1.2%. אך מה הם התשלומים שמסייעים הכי הרבה לצמצום האי-שוויון? מהסקירה עולה כי מס הכנסה הוא זה שמביא לירידה של 0.8% בתחולת העוני בישראל ותשלומי הביטוח הלאומי ב-0.3%. מנגד, תשלומי ביטוחי הבריאות מרחיבים את הפערים בתחולת העוני ב-0.2%, ככל הנראה כתוצאה מכך שלמבוטחים מוצעים חבילות בחירה שונות – חלקן יקרות ומקיפות (שירותי בריאות נוספים) ואחרות בסיסיות בלבד.